پردازنده جدید ARM

پردازنده‌ جدید ARM همراه با پردازنده گرافیکی Mali-G77 معرفی شد

ARM پردازنده مرکزی جدید Cortex-A77 و پردازنده گرافیکی جدید خود را با نام Mali-G77 معرفی کرد. معماری پردازنده گرافیکی جدید ARM برپایه پردازش گرافیکی Valhall طراحی شده است. پردازنده مرکزی نیز نسخه به‌روز‌شده هسته پردازنده A76 بوده که مناسب فرآیند تولید تراشه‌های 7 نانومتری است.

پردازنده گرافیکی Mali-G77

شرکت Bifrost در سال 2016 مسئول طراحی هسته تراشه G71 بود و پردازنده گرافیکی Mali-G71 بر پایه معماری این شرکت ساخته شد. اما اکنون، Valhall این مسئولیت را برعهده گرفته و هسته پردازشی تراشه Mali-G77 برپایه معماری این شرکت طراحی شده است. ARM مدعی است که بهبود 30 درصدی عملکرد کلی تراشه، صرفه‌جویی 30 درصدی در مصرف انرژی و بهبود سطح عملکرد یادگیری ماشین به میزان 60 درصد، از ویژگی‌ها و نکات قابل‌توجه این پردازنده به شمار می‌روند.

اگر ادعای ARM صحیح باشد، می‌توان انتظار داشت چیپست‌هایی که در اواخر امسال یا سال 2020 از هسته تراشه G77 استفاده خواهند کرد، بهبود سطح عملکرد آن‌ها به میزان 40 درصد افزایش می‌یابد. تمامی این اتفاقات در حالی رخ می‌دهند که روند تولید پردازنده‌های 7 نانومتری روبه کاهش است.

افزایش کارایی این پردازنده گرافیکی به وسیله مدل 16-Wide به دست آمده است. نسل‌های قبلی این پردازنده همراه با مدل اجرایی 4-wide یا 8-wide معرفی شده بودند (به عنوان مثال، پردازنده گرافیکی Nvidia از مدل اجرایی 32-wide و AMD از مدل اجرایی 64-wide پشتیبانی می‌کند). تمامی مطالب بیان‌شده درمورد مدل‌های اجرایی را Warps می‌نامند که در مورد پردازنده مرکزی (CPU) نیز صدق می‌کند. به عبارت دیگر، یک هسته تراشه G77 قادر به انجام دوبرابری کارها است. البته برخی از معماری‌ GPUها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسط هسته‌های کمتری قادر به انجام وظایف پردازشی سنگین هستند.

ARM در این معماری، از بافت جدیدی استفاده کرده تا ظرفیت عملکرد آن را نسبت به معماری‌های قبلی خود، دوبرابر افزایش دهد.

پردازنده مرکزی Cortex-A77

این پردازنده برپایه معماری نسل قبلی خود، یعنی A76 طراحی و ساخته شده است. طبق ادعاهای ARM، عملکرد A77 با همان سرعت ساعت (Clock Speed) بیست درصد بهبود یافته است.

هسته جدید این معماری یک واحد محاسبه و منطق (ALU) دیگری را به CPU اضافه کرده که تعداد این واحد در پردازنده را به چهار عدد می‌رساند. همین تغییر، سرعت اجرای عددی را تا 50 درصد افزایش می‌دهد. به زبان ساده‌تر، عملیات‌های ساده‌ای مانند جمع و تفریق در یک چرخه (Cycle) و عملیات‌های پییچده مانند ضرب اعداد در دو یا سه چرخه قرار می‌گیرند. این عملیات در هسته‌ پردازنده‌های قدیمی به چهار چرخه نیاز داشتند.

هم‌چنین ARM، دقت پیش‌بینی‌کننده‌های مجموعه دستورات را افزایش داده و یک پورت پیش‌بینی‌کننده دیگری به هسته پردازنده اضافه کرده است. این مجموعه به اجرای سریع‌تر داده‌ها و انتقال آن‌ها به واحد ALU کمک می‌کند. هم‌چنین، اضافه‌شدن یک خط جدید برای واحد AES، موجب سرعت‌بخشیدن به عملیات رمزنگاری و رمزگشایی می‌شود.

در نهایت می‌توان گفت پردازنده‌هایی مانند Kirin، Exynos و Helio که از این معماری جدید گرافیکی ARM استفاده خواهند کرد، دستاوردی بزرگ در این زمینه به دست می‌آورند. علاوه‌بر این تراشه‌ها، کوالکام نیز از معماری CPU این شرکت بهره خواهد برد تا درکنار پردازنده گرافیکی اختصاصی خود، یعنی Adreno از این فناوری استفاده کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH