چرا تبلیغات خانه‌ها، عایق‌ها و لباس و برچسب ضد امواج رادیویی فقط جیب مردم را خالی می‌کنند؟

احتمالا شما هم تبلیغات خانه‌های ضد امواج رادیویی را مشاهده کردید یا پیامک‌های لباس‌های بارداری و نوزادی ضد امواج الکترومغناطیس برای گوشی شما ارسال شده است. اگر در فروشگاه‌های آنلاین معتبر ایران هم گشت‌وگذاری بزنید؛ از تراشه ضد امواج الکترومغناطیس تا برچسب و حتی دستمال ضد امواج پیدا خواهید کرد.

اخیرا تحقیقاتی هم روی رنگ‌ها و شیشه‌های ضد امواج رادیویی انجام شده است و با افتخار اعلام می‌کنند مردم دیگر نباید نگران امواج رادیویی و آنتن‌های موبایل اطراف‌شان باشند چون این رنگ‌ها و شیشه‌ها مانعی برای ورود آن‌ها به خانه‌ها هستند.

آیا واقعا خانه‌ها، عایق‌ها، شیشه و پنجره، لباس بارداری، رنگ و برچسب ضد امواج رادیویی مفید و تضمین‌کننده سلامت ما هستند؟ آیا با صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید این تجهیزات می‌توانیم از امواج رادیویی، پرتوهای الکترومغناطیس و تشعشعات رادیویی در امان باشیم؟ کدام‌یک از این تجهیزات بهتر و قابل اعتمادتر هستند؟

تجهیزات ضد امواج رادیویی دقیقا چه تاثیری بر زندگی ما خواهند گذاشت؟

ما در این مطلب نمی‌خواهیم درباره رد تئوری‌های مضرات احتمالی یا خطرات امواج رادیویی صحبت کنیم؛ اگرچه بدانیم این امواج هیچ‌گونه تهدیدی برای سلامت ما ندارند؛ دیگر نیازی به خرید تجهیزات ضد امواج هم نخواهیم داشت؛ بلکه می‌خواهم درباره صحت ادعای تجهیزات ضد امواج رادیویی، کارایی و نحوه عملکردشان صحبت کنیم تا مشخص شود این تجهیزات دقیقا چه تاثیری در زندگی ما خواهند داشت و چگونه می‌خواهند ما و اعضای خانواده‌مان را در برابر امواج رادیویی ایزوله و نفوذناپذیر کنند.

هیچ پرتویی به شما نمی‌رسد

در تبلیغات تجهیزات ضد امواج رادیویی یک شعار پررنگ وجود دارد: «هیچ پرتویی به بدن شما نمی‌رسد»؛ «هیچ پرتویی نمی‌تواند به محل زندگی و خانه شما نفوذ کند» و «یک سپر محافظ در برابر ورود امواج رادیویی و الکترومغناطیس» هستند.

در برخی محصولات مانند تراشه‌های ضد امواج رادیویی و رنگ‌ها یا برچسب‌ها هم تاکید می‌شود که امواج رادیویی کاهش یافته یا چگالی انرژی آن‌ها افت پیدا می‌کند و متعادل‌تر می‌شوند.

غالب این تجهیزات اشاره‌ای به نحوه کارکردشان و اینکه چگونه می‌خواهند مانع از ورود امواج رادیویی شوند یا انرژی امواج را کاهش می‌دهند؛ نکرده و حتی اشاره‌ای ندارند که کدام طیف از امواج رادیویی را پوشش می‌دهند.

اگر کمی سطح آگاهی مشتریان این تجهیزات بالا باشد و اندک آشنایی با انواع امواج رادیویی، نحوه کارکرد و انتشارشان در فضا و محیط اطراف، تاثیرگذاری‌شان روی بدن انسان و سلول‌های زنده داشته باشند؛ پرسش‌های زیادی در ذهن‌شان مطرح می‌شود که کلا خرید این تجهیزات را زیر سوال می‌برد.

از کدام فرکانس رادیویی ممانعت می‌کنند؟

اولین و مهم‌ترین پرسش در هنگام خرید تجهیزات ضد امواج الکترومغناطیس است. این تجهیزات از نفوذ و ورود کدام طیف‌های فرکانسی، امواج رادیویی و تشعشعات الکترومغناطیس ممانعت به عمل می‌آورند؟

همان‌طور که می‌دانید در محیط اطراف ما منابع ساطع‌کننده پرتوهای رادیویی متفاوت و بسیار گوناگونی وجود دارد. آنتن‌های موبایل، آنتن‌های مخابراتی، دستگاه‌های وای‌فای، آنتن‌های رادیو و تلویزیون آنالوگ، آنتن‌های اینترنت، لوازم خانگی مانند مایکرووفر، سشوار برقی، کنترل راه دور تلوزیون و دستگاه‌های دیگر، دستگاه تلفن ثابت بی‌سیم، ژنراتورهای تولیدکننده برق و حتی ایستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم سیار و امداد و نجات همگی مبتنی بر امواج رادیویی هستند و هریک فرکانسی در طول موج مشخصی ارسال و دریافت می‌کنند.

حالا، تجهیزات ضد امواج رادیویی دقیقا مانع کدام‌یک از این فرکانس‌ها و تشعشعات می‌شوند؟

غالبا از امواج رادیویی موبایل و وای‌فای نام برده می‌شود؛ چون در باور اشتباه مردم این طیف‌های فرکانسی خطرناک‌تر هستند ولی ما در مطلب «۵ دستگاه خانگی که تشعشعات الکترومغناطیس بیشتری از آنتن‌های موبایل دارند!» نشان دادیم امواج رادیویی دستگاه‌های لوزام خانگی مانند تلفن بی‌سیم، اجاق مایکروویو، موخشک‌کن برقی، سیستم‌های مراقبت از بچه و نظایر این‌ها بسیار قوی‌تر از امواج رادیویی آنتن‌های موبایل است.

همین‌طور، در مطلب «امواج آنتن‌های رادیو و تلویزیون آنالوگ خطرناک‌تر هستند یا امواج آنتن‌های موبایل؟!» به گزارش‌ها و تحقیقات سازمان بهداشت جهانی درباره آنتن‌های رادیو و تلویزیون و ضریب نفوذ ۵ برابری آن‌ها نسبت به امواج رادیویی موبایل در بدن انسان و قدرت ۲ برابری آن‌ها اشاره کردیم.

واقعیت این است که غالب این تجهیزات به اصطلاح ضد امواج رادیویی فقط روی یک طیف فرکانسی کار کرده و می‌توانند پرتوهای آن طیف را کاهش داده یا منعکس کنند.

چگونه یک خانه یا محیط را نفوذناپذیر می‌کنند؟

پرسش بعدی این است که چگونه می‌خواهند تمام محیط یک خانه یا اتاق را در برابر امواج الکترومغناطیس ایزوله کنند؟

نحوه انتشار و تکثیر تشعشعات رادیویی خطی و در یک جهت نیست که بشود از تماس با آن جلوگیری کرد. تشعشات می‌توانند از سقف، کف، درب‌ها، پنجره‌ها و هر گوشه‌ای وارد خانه شوند.

وقتی شما برچسب، شیشه یا رنگ ضد امواج در خانه استفاده می‌کنید؛ چه راه‌کاری برای سایر بخش‌های خانه دارید؟ کف ساختمان و خانه را چه می‌کنید و برای سقف، پنجره‌ها و درب‌ها چه فکری کردید؟

به علاوه، در صورتی که موفق شوید مانع نفوذ هر گونه پرتویی به درون خانه شوید؛ با منبع‌های ساطع‌کننده تشعشعات الکترومغناطیس درون خانه چه می‌کنید؟ درون هریک از خانه‌ها ما چندین منبع تولیدکننده امواج رادیویی وجود دارد که بدون آن‌ها نمی‌توان زندگی کرد یا زندگی بسیار سخت می‌شود.

مشکل بعدی این است که اگر هیچ موج رادیویی وارد خانه نشود؛ شما چگونه می‌خواهید از گوشی تلفن همراه و اینترنت استفاده کنید؟ قطعا نمی‌توانید به هیچ شبکه موبایل یا وای‌فایی متصل شوید و از نظر ارتباطی به مشکل برمی‌خورید.

چه راه‌کاری برای بیرون از خانه دارند؟

پرسش سومی و مهم دیگری که از سازندگان و فروشندگان تجهیزات ضد امواج رادیویی پرسیده شده و غالبا جوابی برای آن ندارند؛ راه‌کارهای بیرون از خانه است.

همه مردم صبح از خانه‌ها بیرون زده و گاها تا بعدازظهر یا آخر شب به خانه برنمی‌گردند. این افراد در تمام این مدت در معرض امواج رادیویی قرار دارند و انواع تشعشعات الکترومغناطیس با بدن و سر آن‌ها در تماس هستند.

تجهیزات ضد امواج در تبلیغات‌شان درون خانه را هدف گرفته و هیچ راه‌کاری برای بیرون از خانه ندارند. هر فردی به محض اینکه از خانه پایش را بیرون بگذارد؛ در معرض ده‌ها تشعشع الکترومغناطیس قرار می‌گیرد.

آیا می‌توان تجهیزات ضد امواجی برای خیابان و کوچه‌ها، اتوبوس و مترو و تاکسی، محیط‌های کار، دانشگاه، مدرسه، پارک و سینما خریداری و نصب کرد؟

دامی برای خالی کردن جیب مردم

پرسش‌های بالا به خوبی اهداف و مقاصد فروشندگان تجهیزات ضد امواج رادیویی را برملا می‌کنند. این تجهیزات هیچ‌گونه کارایی واقعی و عملی نداشته و نمی‌توانند حافظ سلامتی و بدن انسان‌ها در برابر امواجی باشند که هنوز مضر بودن‌شان به اثبات نرسیده است.

تغییر و اصلاح عادت‌های استفاده از تجهیزات الکترونیکی بهترین راه‌کار تضمین سلامتی است.

البته، در این میان ممکن است لباس‌ها، رنگ‌های صنعتی و تجهیزاتی برای ممانعت از یک طیف امواج رادیویی به شیوه‌های علمی ساخته شده باشد که مصرف‌کننده آن‌ها عموم مردم نیستند و برای کاربردها و مصارف خاص در پژوهشکده‌ها، محیط‌های کارخانجات و نظایر این‌ها طراحی شدند تا امواج رادیویی روی عملکرد دستگاه‌ها و آزمایش‌ها تاثیرگذار نباشد.

پیشنهاد می‌شود هرگز پول و سرمایه خود را برای خرید یک دستگاه ضد امواج رادیویی هدر ندهید و گول خانه‌های شیک ساخته ضد امواج را نخورید.

تغییر و اصلاح عادت‌های استفاده از تجهیزات الکترونیکی و افزایش دانش و آگاهی درباره نحوه عملکردشان بیشتر از هر دستگاه ضد امواجی می‌تواند سلامتی ما را تضمین کند.

1 در مورد “چرا تبلیغات خانه‌ها، عایق‌ها و لباس و برچسب ضد امواج رادیویی فقط جیب مردم را خالی می‌کنند؟”

  1. https://persian-hair.com/

    برای خانم های حامله توصیه میشه کلا از امواج دور بمونن . حالا راهش به خودشون بستگی داره . یکی از دوستان من کلا رفته بود ویلاش . خلاص

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH