چیپست 7 نانومتری اپل آیفون XI

آیفون XI با چیپست 7 نانومتری اپل بر دنیای موبایل فرمانروایی خواهد کرد

بنا بر گزارشات منتشر شده چیپست 7 نانومتری اپل A13 توسط شرکت TSMC وارد مرحله تولید انبوه شده است و به نظر می‌رسد آیفون XI به لطف قدرت این پردازنده می‌تواند قدرتمندترین گوشی دنیا باشد.

در حال حاضر سامسونگ تنها رقیب اپل در تولید تراشه‌های قدرتمند مبتنی بر فناوری 7 نانومتری است. سامسونگ پاییز سال گذشته اعلام کرد که چیپ‌‌های 7 نانومتری خود را با فرآیندی مبتنی بر EUV ساخته و ارایه می‌کند که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

در واقع سامسونگ اولین تولیدکننده تجهیزات نیمه‌رسانا بود که از این فناوری برای تولید چیپست‌ها استفاده کرد و آن را جایگزین روش قدیمی و استفاده از فلوراید آرگون متعارف کرد.

نگاهی به مزیت چیپست‌های 7 نانومتری

پردازنده‌های تولید شده با فناوری EUV سریع‌تر بوده و هزینه ساخت آن‌ها نیز تا حد زیادی به نسبت مدل‌های قدیمی ارزان‌تر است. این چیپست‌ها در مقایسه با تراشه‌های 10 نانومتری استفاده شده در گلکسی نوت 9 و آیفون x حدود 40 درصد جای کمتری را اشغال کرده؛ 20 درصد سریع‌تر بوده و همچنین خوش بینانه تا 50 درصد مصرف باتری را کاهش می‌دهد.

رئیس بخش نیمه رسانای سامسونگ این فناوری را چالش برانگیز دانست و این شرکت را تنها رهبر فناوری تولید چیپ‌های 7 نانومتری دانست چرا که به باور او سامسونگ تنها تولیدکننده انحصاری نسل دوم چیپست‌های ۷ نانومتری بود.

اپل رقیب جدی سامسونگ

اما به نظر می‌رسد TSMC و اپل نیز بیکار ننشسته‌اند و پس از چیپست‌های A12 اپل برای آیفون Xs که جزو نسل اول تراشه‌های 7 نانومتری بود؛ سراغ ساخت پردازنده A13 مبتنی بر فناوری 7 نانومتری EUV رفته و وارد مرحله تولید انبوه چیپست 7 نانومتری اپل شده است. بنابراین اگر سامسونگ گلکسی نوت 10 را با پردازنده‌ای متفاوت از گلکسی s10 به بازار عرضه نکند؛ احتمالا باید آیفون 2019 را اولین موبایلی بدانیم که از نسل جدید پردازنده‌های 7nm قدرت می‌گیرد.

این امر باعث می‌شود آیفون XI یک سر و گردن بالاتر از گوشی‌های دیگر موجود در بازار باشد که می‌توانید در نمودار زیر تفاوت این چیپست با جدیدترین تراشه‌های موجود در بازار را ببینید.

پردازنده‌های امروزی گوشی‌های تلفن همراه به اندازه کافی قدرتمند هستند بنابراین حدس می‌زنیم طراحان چیپست‌های آینده اسنپدراگون، بایونیک و اگزینوس روی کاهش عمر باتری و اندازه آن تمرکز خواهند کرد.

تمرکز روی تولید تراشه‌های 5 نانومتری

TSMC که تولید تراشه‌های سفارشی شرکت‌های بزرگ همانند اپل را بر عهده دارد اعلام کرده که در حال حاضر روی تولید چیپست‌های 5 نانومتری EUV تمرکز کرده که احتمالا تا فصل اول سال 2020 برای تولید آماده خواهند شد.

آیا ممکن است اسنپدراگون ۸۶۵ از معماری ۵ نانومتری استفاده کند؟ برای پاسخ دادن به این سوال هنوز باید صبر کنیم، اما با توجه به این که ARM به‌تازگی معماری Cortex-A77 خود را معرفی کرده و این معماری می‌تواند با همین طراحی ۷ نانومتری ضمن کاهش مصرف باتری عملکرد CPU و GPU را به ترتیب ۲۰ و ۴۰ درصد افزایش دهد، به نظر نمی‌رسد که به این زودی شاهد نسل تراشه‌های 5 نانومتری باشیم.

کایرین 985 هواوی با وجود تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه این شرکت نیز با لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده و به نظر می‌رسد در هواوی میت 30 به کار خواهد رفت.

رقابت سامسونگ و TSMC ما را به آینده روشن چیپست‌های تلفن همراه امیدوار می‌سازد و چه بسا روزی فرا رسد که شاهد تولید پردازنده‌های مبتنی بر فناوری 3 نانومتری باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH