مک او اس 10.15

مک او اس 10.15 با نام کاتالینا و قابلیت‌های جدید توسط اپل معرفی شد

اپل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2019 مک او اس 10.15 کاتالینا را معرفی کرد. این سیستم‌عامل در کنار iOS 13، tvOS 13، watchOS 6 و iPadOS رونمایی شد. آپدیت پیشین مک او اس مجهز به حالت تاریک بومی بود و بروزرسانی‌ بعدی این سیستم‌عامل که با نام کاتالینا عرضه خواهد شد، بهبودها و قابلیت‌های جدیدی را برای کاربران کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مک به ارمغان خواهد آورد.

اولین نکته درباره مک او اس 10.15 حذف برنامه آیتونز و تقسیم آن به سه بخش موسیقی، پادکست‌ها و تلویزیون است. پس از حذف آیتونز از نسخه جدید سیستم‌عامل مک، همگام‌سازی سایر دستگاه‌های اپل با کامپیوترهای آن از طریق نوار کناری برنامه Finder انجام می‌شود.

روند جستجو در پادکست‌ها نیز دستخوش تغییراتی شده و نتایج جستجوی شما را براساس محتوای پادکست‌های فعلی‌تان نمایش می‌دهد. به عبارت دیگر، جستجوی هوشمند شما را به محتوای پادکست‌های فعلی نزدیک‌تر می‌کند. اپلیکیشن جدید تلویزیون (TV) که شاهد حضور آن در iOS هستیم، از پخش تصاویر 4K با استاندارد HDR10 و صدای دالبی ویژن و دالبی اتمز نیز پشتیبانی می‌کند.

قابلیت جدید بعدی در مک او اس 10.15 ویژگی Sidecar است. با استفاده از این قابلیت می‌توان از سایر نمایشگرها به عنوان نمایشگر خارجی کامپیوتر مک بهره برد. Sidecar برنامه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد تا نمایشگرهای خارجی را به دستگاه‌های مک متصل کنند. کاربران مک‌بوک‌های اپل نیز با استفاده از همین ویژگی، می‌توانند آیپد خود را به عنوان یک نمایشگر خارجی به لپ‌تاپ خود متصل کنند. پشتیبانی این برنامه از قلم‌های هوشمند اپل نیز یک امتیاز مثبت برای آن به حساب می‌آید، یعنی با استفاده از برنامه Sidecar می‌توان تبلت خود را به عنوان یک دستگاه ورودی نیز استفاده کرد. این اپ با استفاده از اتصال کابلی و یا بی‌سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربران به کمک قابلیت کنترل صدا (Voice Control) می‌توانند دستگاه مک خود را از طریق صدا کنترل کنند. این ویژگی از توانایی‌های تشخیص صدای سیری برای کمک به کاربران استفاده می‌کند. به عنوان مثال، نوشتن متن و اصلاح آن، جاگزینی متن با اموجی‌ها، پخش و کنترل موسیقی، استفاده از ایمیل و نقشه‌ها، از قابلیت‌های کلیدی Voice Control به شمار می‌روند. تمامی این فرآیندها به احترام حریم خصوصی کاربران، فقط برروی دستگاه ثبت می‌شوند. این قابلیت در آینده به سیستم‌عامل iOS نیز اضافه خواهد شد.

مک او اس 10.15

کوپرتینو‌نشین‌ها در آخرین آپدیت مک او اس با ارایه قابلیت Find My، امنیت دستگاه‌های مک را ارتقا داده‌اند. این برنامه با ادغام اپلیکیشن‌های Find My iPhone و Find My Friends به صورت یکپارچه در هردو سیستم‌عامل مک و iOS عرضه خواهد شد. یکی از نکات جالب این ویژگی، کارکردن آن در هنگامی است که دستگاه آفلاین بوده و هیچ دسترسی به اینترنت ندارد. Find My با ارسال یک پیام امن با استفاده از بلوتوث به نزدیکترین دستگاه اپلی که به اینترنت متصل است، اطلاعات مکانی دستگاه گم‌شده را در اختیار صاحبش قرار می‌دهد. به گفته اپل، تمامی پیام‌های ارسال‌شده و اطلاعات مکانی دستگاه به علت رعایت قوانین حریم خصوصی، رمزنگاری و ناشناس باقی می‌مانند.

مک او اس 10.15

علاوه‌بر قابلیت Find My، این شرکت از Activation Lock در مک نیز رونمایی کرد. به وسیله این ویژگی، کاربر می‌تواند دستگاه دزدیده‌شده خود را از راه دور قفل کند تا مانع دسترسی افراد غیرمجاز به دستگاه خود شود. این قابلیت به واسطه تراشه T2 در مک‌های جدید تعبیه شده است.

قابلیت Screen Time نیز در نسخه جدید مک او اس قرار دارد. پیش از این، قابلیت مذکور در iOS حضور داشت. کاربران به کمک این ویژگی می‌توانند نمودار فعالیت‌های خود در دستگاه را مشاهده کنند و برنامه زمانی‌شان را برای استفاده از کامپیوترهای مک تنظیم کنند.

در نهایت این شرکت برای پرکردن شکاف‌های موجود در بین سیستم‌عامل‌های مختلف خود و ساخت و توسعه راحت‌تر برنامه‌ها به وسیله توسعه‌دهندگان، پروژه کاتالیست (Project Catalyst) را معرفی کرد. این پروژه برای توسعه برنامه‌هایی که برای آیپد نوشته شده‌اند، تعریف شده تا این برنامه‌ها برروی مک او اس نیز قابل اجرا باشند. محیط XCode برای این‌کار طراحی شده تا توسعه‌دهندگان با استفاده از استانداردهای جدید اپل، مشغول توسعه اپلیکیشن‌های خود باشند.

مک او اس 10.15

هم‌چنین با استفاده از این پروژه می‌توان برای سایر دستگاه‌های اپل مانند آیپد و آیفون نیز برنامه نوشت و آن را توسعه داد. این همان موضوعی است که مایکروسافت آن را با استفاده از پلتفرم ویندوز یونیورسال، به اجرا درآورده است. برنامه‌هایی مانند توییتر، Atlassion JIRA Cloud و بازی آسفالت 9 نیز در جریان این کنفرانس به وسیله نسخه دمو مک او اس 10.15 به نمایش درآمدند.

از سایر ویژگی‌های مک او اس 10.15 کاتالینا می‌توان به بهبود اپلیکیشن Photos، تغییر صفحه اصلی مرورگر سافاری، برنامه‌ ایمیل، یادداشت‌ها (Notes) و یادآورها (Reminders) اشاره کرد.

اولین بتای این سیستم‌عامل به‌زودی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود که آپدیت عمومی نیز در پاییز امسال منتشر شود. این آپدیت برای تمامی کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مک که از اوایل سال 2012 تولید شده‌اند، عرضه خواهد شد.

مک او اس 10.15

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH