هنگام انتخاب شیوه قفل‌گذاری گوشی دو انتخاب دارید: استفاده از اثر‌انگشت و یا استفاده از پین‌کد. در ادامه مطلب به مقایسه قفل‌گذاری گوشی با پین‌کد و اثرانگشت می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

قفل کردن گوشی با پین‌کد یا اثرانگشت؟ مسئله این است!

هنگام انتخاب شیوه قفل‌گذاری گوشی معمولا دو انتخاب دارید: استفاده از اثر‌انگشت و یا استفاده از پین‌کد. اثرانگشت منحصر به شخص شما است و حدس زدن این‌که اثرانگشت شما به چه شکل می‌تواند باشد برای یک هکر ممکن نیست. اما آیا به‌ نظر شما این موضوع می‌تواند دلیل مناسبی برای امنیت بیشتر قفل‌گذاری با اثرانگشت باشد؟
در ادامه مطلب به مقایسه قفل‌گذاری گوشی با پین‌کد و اثرانگشت می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

چه زمان از اثرانگشت استفاده کنیم؟

هنگام انتخاب شیوه قفل‌گذاری گوشی دو انتخاب دارید: استفاده از اثر‌انگشت و یا استفاده از پین‌کد. در ادامه مطلب به مقایسه قفل‌گذاری گوشی با پین‌کد و اثرانگشت می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

اسکنرهای اثرانگشت درحال‌ حاضر بسیار پرطرفدار هستند. آن‌ها امن هستند و روش استفاده آسانی دارند، اما بازهم چندان کامل نیستند.

مزایای استفاده از اثرانگشت

یکی از مزایای قابل‌توجه اسکنرهای اثرانگشت این است که آن‌ها غیرقابل حدس زدن هستند. هنگامی‌که شما از پین‌کد برای قفل‌گذاری گوشی استفاده می‌کنید، فردی که در کنار شماست می‌تواند با نگاه کردن به حرکات انگشت و صفحه گوشی‌تان، رمز را متوجه شود اما این نگرانی درمورد قفل‌گذاری با اثرانگشت وجود ندارد. بنابراین استفاده از اثرانگشت بهترین گزینه در مقابل اشخاص کنجکاو و در مکان‌های شلوغ و عمومی است.
همچنین اثرانگشت یکی از سریع‌ترین روش‌های احراز هویت است. اگر شما در روز به‌مراتب قفل گوشی خود را باز می‌کنید، استفاده از پین‌کد می‌تواند آزاردهنده باشد؛ در این موارد اثرانگشت یک انتخاب سریع و آسان است.
از دیگر مزایای رمزگذاری با اثرانگشت، این است که نمی‌توانید آن‌ را فراموش کنید! بنابراین اگر از دسته اشخاص فراموش‌کار هستید که به‌خاطر سپردن پین‌کد برای‌شان چالش‌برانگیز است، شاید بهتر باشد از اثرانگشت استفاده کنید.

معایب استفاده از اثرانگشت

همه ما بر این باوریم که اثرانگشت–چیزی که منحصربه‌فرد است–برای هر شخصی به‌غیر از ما غیرقابل تشخیص است. با این‌حال تحقیقات و هکرها نشان داده‌اند که راه‌هایی برای دور زدن اثرانگشت وجود دارد.
در سال 2013، Chaos Computer Club یک عکس با رزولوشن بالا از اثر‌انگشتی که بر روی یک لیوان قرار داشت، گرفت‌. سپس تصویر آن اثرانگشت را بر روی یک لاتکس بازسازی نمود. این بازسازی توانست اسکنر اثرانگشت را فریب بدهد.
با این حال بازهم ممکن است روش‌های دیگری برای فریب اسکنرهای اثرانگشت وجود داشته باشد که هنوز افشا نشده‌اند.

چه زمانی از پین‌کد استفاده کنیم؟

هنگام انتخاب شیوه قفل‌گذاری گوشی دو انتخاب دارید: استفاده از اثر‌انگشت و یا استفاده از پین‌کد. در ادامه مطلب به مقایسه قفل‌گذاری گوشی با پین‌کد و اثرانگشت می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

پین‌کد به اندازه اسکنر اثر‌انگشت، پیشرفته نیست؛ اما تمامی گوشی‌های هوشمند به این روش قفل‌گذاری مجهزند. پین‌کد در طولانی مدت کاربرد‌ موثری از خود نشان داده و امروزه جایگاه خود را در امنیت گوشی‌های هوشمند حفظ کرده‌ است.

مزایای استفاده از پین‌کد

مزایای استفاده از پین‌کد به گوشی مورداستفاده بستگی دارد. برای مثال در کشمکش‌های بین اپل و FBI بر سر باز کردن قفل آی‌فون سید فاروق (تیرانداز حادثه تروریستی در سن‌برناردینو)، این گوشی دارای یک ویژگی امنیتی بود که اگر پس از 10 بار پین‌کد گوشی به‌درستی وارد نمی‌شد، تمام اطلاعات داخل آن پاک می‌شد.
اگر گوشی شما هم از این ویژگی برخوردار است، هکرها باید حدس‌های بسیار دقیقی برای باز کردن قفل گوشی شما داشته باشند.
برعکس اثرانگشت، پین‌کدها قابل تغییر هستند. اگر کسی یک مدل فیک از اثرانگشت شما بسازد، شما کاری برای امنیت خود نمی‌توانید انجام دهید. اما به محض این‌که یک پین‌کد در معرض خطر قرار بگیرد، شما می‌توانید به‌راحتی به تغییر آن اقدام نمایید.

معایب پین‌کد

بدون وجود ویژگی‌های امنیتی اضافی، هک کردن پین‌کد یک گوشی غیرممکن نیست. هرچند ممکن است این کار زمان زیادی ببرد اما به‌هرحال با تعداد نامحدودی از حدس‌وگمان هر شخص و یا کامپیوتری قادر به شکستن آن خواهد بود.
فقط تعداد زیادی پین چهار یا شش رقمی مختلف وجود دارد که شما می‌توانید ایجاد کنید. در این مورد پترن‌ها و یا الگوهای رمزگذاری از پین‌کدها امن‌تر هستند. متاسفانه تحقیقات نشان داده است که پترن‌ها نیز از امنیت بالایی برخوردار نیستند.
حتی بدون وجود بروت‌فورس (حملات جستجو فراگیر)، گاهی ممکن است یک فرد بتواند رمز گوشی شما را پیدا کند. در مورد گوشی‌های آی‌فون یک ترفند هک وجود داشت که پس از هربار ورود اشتباه پین‌کد، گوشی خاموش می‌شد تا شمارنده ورودی اشتباه، بالا نرود. این حمله با استفاده از یک باگ قدیمی صورت می‌گرفت که دیگر وجود ندارد، اما نشان‌دهنده این است که هیچ سیستمی کاملا امن نیست.
نکته این‌جاست که ممکن است فردی بتواند پین‌کد شما را حدس بزند اما اثرانگشت‌تان را خیر. اگر روزی گوشی شما سرقت شود مخصوصا اگر به ویژگی‌های امنیتی اضافی پین‌کد مجهز نباشد، امکان بازکردن قفل آن وجود دارد، در صورتی‌که این احتمال برای گوشی‌هایی که با اثرانگشت قفل‌گذاری شده‌اند چندان بالا نیست.

شیوه قفل‌گذاری گوشی در موارد قضایی

استفاده از پین‌کد و اثرانگشت برای قفل کردن گوشی بستگی به افرادی دارد که شما می‌خواهید، اطلاعات گوشی را دربرابر آن‌ها محافظت کنید.
اگر نمی‌خواهید که شخص ناشناسی گوشی شما را از روی میز کافی‌شاپ بردارد و به سادگی به اطلاعات درون آن دسترسی پیدا کند، هر دوی این روش‌ها موثرند و حتی اثرانگشت روش بهتری است.
اما اگر شما نگران دسترسی دولت به اطلاعات گوشی خود هستید، بهتر است تجدیدنظر کنید.
قضات در ایالات متحده آمریکا عموما معتقدند که تسلیم پین‌کد یا پسورد ممکن است نقض اصلاح پنجم باشد، اما درمورد اثر انگشت این موضوع صادق نیست.
اگر تلفن شما تحت نظارت دادگاه قرار بگیرد، یک قاضی می‌تواند شما را مجبور به باز کردن قفل آن با اثر‌انگشت کند. بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات کمتری را از فعالیت‌های خود در دست آژانس امنیت ملی قرار دهید و پای پلیس را به ماجرا باز نکنید، شاید استفاده از پین‌کد ایده بهتری باشد.
هرچند باید در نظر داشته باشید قوانین در کشورهای مختلف، متفاوتند. با این‌حال ممکن است پافشاری‌های پلیس و سازمان‌های دولتی، حکم دادگاه را بنابر باز نمودن قفل گوشی مظنونین–درست مانند مورد سید فاروق– تغییر دهد.

بهترین روش قفل‌گذاری گوشی

برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، استفاده از اثرانگشت‌ روش امن‌تری است. حتی با وجود فعال بودن ویژگی پاک شدن اطلاعات گوشی پس از 10 بار تلاش ناموفق، ممکن است کسی بتواند رمز گوشی شما را حدس بزند. حال بدون فعال بودن این ویژگی، هکر می‌تواند با استفاده از بروت‌فورس قفل گوشی شما را باز کند، اما همان‌طور که واضح است امکان بروت‌فورس برای اثرانگشت وجود ندارد.
حتی اگر شما باز هم به استفاده از پین‌کد پابند بمانید، امکان اینکه در معرض حملات گران‌قیمت، طولانی مدت و دشوار بروت‌فورس قرار بگیرید بسیار ناچیز است، مگر این‌که شما یک شهروند برجسته باشید. با این‌حال اگرچه اثرانگشت‌ امن‌تر به‌نظر می‌رسد، مشکلی در استفاده از پین‌کد نیز وجود ندارد.
اگر در ایالات متحده هستید و نگران دسترسی دولت به گوشی خود هستید، انتخاب پین‌کد روش امن‌تری است.
همان‌طور که در این مطلب مطالعه نمودید، هریک از روش‌های قفل‌گذاری مزایا و معایب خود را دارند. هرچند اثرانگشت‌ امن‌تر است، اما این به‌معنی بد بودن پین‌کد نیست. انتخاب بین قفل‌گذاری گوشی با اثر‌انگشت و یا پین‌کد، تنها به انتظارات شما از گوشی خود و قابلیت‌های آن بستگی دارد.

6 در مورد “قفل کردن گوشی با پین‌کد یا اثرانگشت؟ مسئله این است!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH