سیستم‌عامل بومی هواوی احتمالا تهدیدی برای امنیت ملی ایالات‌متحده خواهد بود

برخی کمپانی‌های آمریکایی نسبت به تصمیمات دولت ترامپ در خصوص شرکت هواوی اعتراض نموده‌اند و در آخرین اقدام، گوگل نیز با غول چینی همراه شده است. نشریه فایننشیال تایمز گزارش می‌دهد که گوگل به‌دلیل ممانعت دولت آمریکا از دسترسی هواوی به زنجیره تامین آمریکایی این شرکت از کاخ سفید انتقاد کرده و این اقدام را برای امنیت ملی ایالات‌متحده زیان‌بار دانسته است. 3 منبع مختلف به نشریه مذکور اعلام کرده‌اند که گوگل از دولت ایالات‌متحده درخواست کرده تا بدون‌نیاز به اخذ مجوز از مقامات آمریکایی کماکان بتواند خدمات خود را در اختیار هواوی قرار دهد. قرارگیری نام هواوی در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده بدان معناست که بدون صدور مجوز از سوی دولت آمریکا، این کمپانی قادر به دریافت اجزاء، قطعات و نرم‌افزار از شرکت‌های آمریکایی نخواهد بود. پرزیدنت دونالد ترامپ اعلام کرد که نام هواوی بنا بر تهدیدات امنیتی در لیست سیاه قرار گرفته است؛ اما در عین‌حال نیز خاطرنشان کرد که در جریان کلیه مذاکرات تجاری آینده میان چین و ایالات‌متحده، این تولیدکننده می‌تواند به‌عنوان برگه چانه‌زنی دولت آمریکا جهت دستیابی به توافقی بهتر مورد استفاده قرار گیرد.

پیش‌تر هواوی ادعا کرد که فرآیند توسعه سیستم‌عامل بومی جایگزین اندروید به پایان رسیده است و این موضوع نگرانی گوگل را در پی داشته است. این کمپانی نگران است که سیستم‌عامل ساخت هواوی به‌عنوان یک ورژن منشعب شده از اندروید نسبت به نرم‌افزار ورژن خدمات گوگل پلی، حفره‌های امنیتی بیش‌تری را در اختیار هکرها قرار دهد. گواهی ثبت پتنت ارائه شده توسط یک کمپانی در آلمان، تصاویری احتمالی از سیستم‌عامل جدید را نمایش می‌دهد. یک منبع نزدیک به کمپانی در گفتگو با دولت ترامپ تلاش کرده تا دلایل اعتراض گوگل به تصمیم دولت را روشن نماید. بر اساس اظهارات وی، گوگل نگران است که چنین اقدامی موجب پیدایش 2 ورژن مختلف از سیستم‌عامل اندروید شود که یکی از آن‌ها نسخه اصلی دارای مجوز گوگل بوده و دیگری نسخه هیبریدی ساخت هواوی به‌شمار می‌رود. مورد دوم دارای باگ‌هایی است که آن‌را به هدفی قابل‌دسترس‌تر برای هکرها تبدیل می‌کند.

گوگل استدلال کرده است که با توقف تعامل این شرکت با هواوی، ایالات‌متحده با خطرات ناشی از شکل‌گیری 2 گونه از سیستم‌عامل‌ها شامل ورژن اصلی و یک نسخه هیبریدی مواجه خواهد شد. ورژن هیبریدی احتمالا دارای باگ‌های بیش‌تری نسبت به نمونه گوگلی خواهد بود و این پدیده می‌تواند ریسک هک‌شدگی گوشی‌های هواوی خصوصا در کشور چین را افزایش دهد. – یک منبع ناشناس آشنا با مذاکرات گوگل

گوگل نیز همانند سایر کمپانی‌های آمریکایی به منظور اطمینان از هماهنگی کامل با قوانین و مجوزهای موقت وزارت بازرگانی آمریکا با این سازمان در ارتباط است. تمرکز ما به حفاظت از امنیت کاربران گوگلی میلیون‌ها هندست تولیدی هواوی در ایالات‌متحده و سایر نقاط جهان معطوف شده است. – گوگل

اقدام متقابل چین با ارائه لیست سیاه اختصاصی خود

بر اساس این گزارش، گوگل از دولت ترامپ درخواست کرده که در صورت عدم امکان مستثنی شدن این شرکت از ممنوعیت، غول جستجوگر خواهان تمدید دوره معافیت 90 روزه فعلی هواوی برای یک دوره زمانی طولانی‌تر خواهد بود. دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی (BIS) در واقع مسئولیت نظارت بر لیست سیاه را به عهده دارد. این نهاد با انتشار بیانیه‌ای و بدون اشاره مستقیم به نام گوگل اعلام کرد که BIS به‌طور معمول به ابهامات و پرسش‌های کمپانی‌ها در خصوص دامنه الزامات قانونی پاسخ می‌دهد.

آیا هندست‌های هوای دارای حفره‌ای مخفی با امکان ارسال اطلاعات به دولت چین هستند؟

تمامی این سروصداها از قانونی در چین ناشی شده که به دولت کمونیستی این کشور اجازه می‌دهد تا در صورت صلاح‌دید، دستور دریافت اطلاعات محرمانه از کمپانی‌های چینی را صادر نماید. مقامات رسمی ایالات‌متحده نگران هستند که هندست‌های هواوی و تجهیزات شبکه ساخت این شرکت دارای حفره‌ای مخفی باشند که به‌عنوان کانال انتقال اطلاعات حساس به دولت پکن عمل می‌کند. مدیران‌اجرایی هواوی همواره چنین اتهامی را رد کرده‌اند.

در عین‌حال چین نیز لیست سیاه اختصاصی خود شامل اسامی کمپانی‌ها و افرادی که از تجارت با شرکت‌های چینی نظیر هواوی اجتناب می‌کنند را تهیه نموده است. در حالی‌که چین هنوز اسامی شرکت‌های حاضر در این فهرست را اعلام نکرده است؛ اما قصد دارد این‌کار را در آینده‌ای نزدیک انجام دهد. گوگل یکی از کمپانی‌هایی است که احتمالا به‌همراه تعداد دیگری از شرکت‌های تعلیق‌کننده روابط با هواوی در این لیست سیاه جای دارند. وزارت بازرگانی چین اعلام کرده که این فهرست در بردارنده اسامی شرکت‌ها و اشخاصی است که تهدیدی عملی یا بالقوه برای امنیت ملی این کشور به‌شمار می‌روند. همچنین اسامی حاضر در این فهرست و سطح اقدامات متقابل چین علیه آن‌ها نیز در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH