اپلیکیشن‌های شرکت فیس‌بوک دیگر به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های هواوی نصب نخواهند شد

روز جمعه فیس‌بوک اعلام کرد که پیرو ممنوعیت‌های وضع شده توسط دولت آمریکا علیه هواوی، این شرکت مجوز نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌های خود بر روی اسمارت‌فون‌های ساخت هواوی را ابطال نموده است. این اقدام، غول فناوری چینی را با مشکل جدیدی مواجه خواهد کرد.

این شبکه اجتماعی اعلام کرد که ارایه نرم‌افزار به هواوی جهت استفاده در دستگاه‌های تولیدی این برند را متوقف نموده است. این در حالیست که فیس‌بوک تحریم‌های اخیرا اعلام شده دولت آمریکا را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. دارندگان اسمارت‌فون‌های فعلی هواوی که در حال حاضر از اپلیکیشن‌های فیس‌بوک استفاده می‌کنند کماکان می‌توانند از آن‌ها بهره برده و به‌روزرسانی‌های مربوطه را دانلود نمایند. اما هنوز مشخص نیست که خریداران دستگاه‌های جدید هواوی شخصا قادر به نصب اپلیکیشن‌های فیس‌بوک بر روی گجت‌های خود خواهند بود یا خیر. حرکت فیس‌بوک، جدیدترین اقدام تنش‌زا از سوی ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود.

ماه گذشته وزارت بازرگانی ایالات‌متحده در اقدامی ویژه، فروش فناوری شرکت‌های آمریکایی به هواوی و سایر شرکت‌های چینی بدون کسب مجوز از سوی دولت را ممنوع اعلام کرد. وزارت بازرگانی چین نیز در پاسخ به این اقدام طی هفته جاری هشدار داد که فهرست خود شامل اسامی کمپانی‌های خارجی غیرقابل‌اعتماد را در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد کرد.

مقامات رسمی آمریکا پیگیر کمپین جهانی خود جهت انتقال نام هواوی به لیست سیاه هستند. این کمپانی چینی بزرگ‌ترین ارایه‌دهنده تجهیزات شبکه در جهان و دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا به‌شمار می‌رود. مقامات آمریکایی معتقدند که دولت پکن بدون برجای گذاشتن شواهدی مبنی بر جاسوسی در سطح بین‌المللی می‌تواند از محصولات ساخت هواوی برای اهداف جاسوسی استفاده کند.

فیس‌بوک اعلام کرد: “ما در حال بازنگری آخرین قانون وضع شده توسط وزارت بازرگانی و مجوز عمومی و موقت اخیرا صادر شده هستیم و در راستای اطمینان از اجرای آن‌ها نیز گام‌هایی برداشته‌ایم.” اظهارات فیس‌بوک به دوره معافیت 90 روزه جهت ادامه پشتیبانی از تجهیزات کنونی هواوی اشاره دارد. با این‌حال هواوی از اظهارنظر در این زمینه امتناع نموده است.

گوگل که سیستم‌عامل اندروید مورد استفاده هواوی را تولید می‌کند نیز اعلام کرده که به پشتیبانی از گوشی‌های فعلی هواوی ادامه خواهد داد؛ اما هندست‌های آینده کمپانی با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های شاخص گوگل شامل Maps، Gmail و Search عرضه نخواهند شد و با انتشار ورژن‌های آینده اندروید تنها از خدمات ابتدایی گوگل بهره‌مند می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH