هواوی و آمریکا

دولت آمریکا برای حذف تجهیزات مخابراتی هواوی از شبکه‌های خود 1 میلیارد دلار هزینه می‌کند

جفری استاکس، یکی از نمایندگان حزب دموکرات در کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در مصاحبه‌ای با CNET اعلام کرد که علاوه‌بر ممانعت هواوی برای نصب تجهیزات 5G، باید تجهیزات مخابراتی 3G و 4G این شرکت را نیز از سطح کشور جمع‌آوری و حذف کنیم.

استارکس درباره این موضوع می‌گوید: شبکه‌های مخابراتی قدیمی ایالات متحده که از تجهیزات هواوی استفاده می‌کنند، به همان اندازه تجهیزات 5G این شرکت خطرناک خواهند بود. کمیسیون تجارت فدرال (FCC) باید از نبود خطرات امنیتی در تجهیزات مخابراتی آمریکا مطمئن شود.

هزینه 1 میلیارد دلاری برای حذف تجهیزات مخابراتی هواوی در آمریکا

جفری استارکس، عضو دموکرات کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FCC)

این عضو کمیسیون در ادامه گفت: اولین موردی که باید بررسی شود، تعداد اپراتورهایی است که در شبکه‌های خود از این تجهیزات خطرناک استفاده می‌کنند. یک انجمن از اپراتورهای روستایی به این عضو کمیسیون گفته که تعداد ارایه‌دهندگان خدمات مخابراتی بی‌سیم که از تجهیزات هواوی در شبکه‌های خود استفاده می‌کنند، بسیار کم است. بنابه گفته‌های این انجمن، یک چهارم اعضای آن از این تجهیزات خطرناک در شبکه‌های خود بهره می‌برند.

پس از انجام مراحل اولیه کار، در مرحله بعد تعیین دقیق عمق مسئله و میزان گسترس آن در شبکه‌های مشکل‌دار بررسی خواهد شد. در این مرحله نیاز به یافتن شبکه‌هایی خواهد بود که از نرم‌افزار‌ها، کدها و یا تجهیزات ممنوعه هواوی استفاده می‌کنند.

او در ادامه افزود: “باید بررسی کرد که آیا تجهیزات خطرناک هواوی به هسته شبکه مانند روترها و سرورها وصل بوده یا فقط به آنتن‌های رادیویی در نقطه آخر شبکه‌های مخابراتی متصل هستند؟ ما باید تجهیزات مسئله‌دار را شناسایی کنیم.”

در مرحله آخر نیز تجهیزاتی که به عنوان یک تهدید یا خطر امنیتی محسوب می‌شوند را از شبکه‌های مخابراتی کشور حذف می‌کنیم. این نماینده FCC درباره این موضوع نیز می‌گوید: بهترین راه برای انجام این کار، “حذف و جایگزینی” است. این کمیسیون هزینه‌های انجام این کار را برای اپراتورهای (حامل‌ها) کوچک که از تجهیزات هواوی به دلیل ارزان بودن آن استفاده می‌کردند، تامین خواهد کرد. هزینه‌های پرداخت‌شده به این اپراتورها در قالب وام نخواهد بود، چون پیش از اینکه هواوی از سوی دولت آمریکا به عنوان یک خطر برای امنیت ملی محسوب شود، این شرکت‌ها تصمیم خود را گرفته بودند و تجهیزاتی از این کمپانی چینی خریداری کرده بودند.

هزینه‌هایی که برای حذف تجهیزات خطرناک هواوی از شبکه‌های مخابراتی صرف خواهد شد مبلغی در حدود 700 میلیون تا 1 میلیارد دلار برآورد شده است.

چه خطری شبکه‌های مخابراتی ایالات متحده را تهدید می‌کند؟

قانون‌گذاران آمریکا نگران این هستند که دولت کمونیست چین، هواوی را مجبور به جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از کاربران آمریکایی کند. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از افراد تصور کنند که درون محصولات و تجهیزات این شرکت چینی، قطعات یا نرم‌افزارهایی پنهان شده‌اند که اسرار مصرف‌کنندگان و شرکت‌های آمریکایی را به پکن ارسال می‌کنند.

هواوی نیز بارها این ادعا را رد کرده و لیانگ هو، مدیرعامل هواوی پیشنهاد امضای قرارداد “عدم جاسوسی” را ارایه کرده است. با این حال، لایحه مجوز دفاع ملی از خرید تجهیزات هواوی و ZTE توسط دولت آمریکا جلوگیری می‌کند.

“مطلع هستم که اپراتورهایی از تجهیزات هواوی در زیرساخت‌های خود استفاده می‌کنند و اطلاعاتی از تهدیداتی که توسط تجهیزات چینی به وجود می‌آیند در اختیار دارم. گزارشاتی هم از اروپا دریافت شده که نشان می‌دهد کدهای نرم‌افزاری خطرناکی در تجهیزات مخابراتی چینی مشاهده شده است. تمامی این مسائل، ماهیت کلی برخی تهدیداتی است که شاهد آن هستیم.

جفری استارکس، عضو کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FCC)”

درحالی که چهار اپراتور بزرگ آمریکا از تجهیزات هواوی استفاده نمی‌کنند و فقط یک اپراتور از این تجهیزات بهره می‌برد، استارکس می‌گوید: “اگر در ایالات متحده فقط یک اپراتور مشکل امنیتی داشته باشد، همه ما با یک مشکل امنیتی مواجه هستیم. FCC درحال فکرکردن برروی حمایت از صندوق خدمات جهانی برای اپراتورهایی است که از تجهیزات ناامن مخابراتی استفاده می‌کنند.”

این صندوق، خدمات اینترنتی و مخابراتی را برای شهروندان کم درآمد آمریکایی و کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، فراهم می‌آورد.

هواوی بزرگترین تامین‌کننده تجهیزات مخابراتی در جهان است و چندین کشور درحال بحث درباره استفاده از تجهیزات اینترنت 5G هواوی هستند. تاکنون نیز علاوه‌بر ایالات متحده، کشورهای ژاپن، نیوزیلند و استرالیا نیز استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی را ممنوع کرده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH