افزایش سرعت دانلود در PS4

چگونه سرعت‌ دانلود را در PS4 افزایش دهیم؟

پلی‌استیشن 4 سونی، به‌خصوص مدل ارجینال 2014، به‌علت سرعت پایین دانلود بدنام است. علت این کندی سرعت همیشه به‌خاطر سخت‌افزار نیست. نرم‌افزار‌های درحال اجرا در پس‌زمینه، مشکلات وای‌فای‌ و دیگر ایرادات شبکه همگی موجب‌به کندشدن سرعت دانلود در PS4 می‌شوند.
در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با راه‌کارهای افزایش سرعت دانلود در PS4 آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

نکات کلی برای افزایش سرعت دانلود

با رعایت و انجام چند نکته کوچک می‌توانید سرعت دانلود را نه تنها در PS4 بلکه در هر دستگاه دیگری بهبود ببخشید. اتصال اینترنت شما، پهنای‌باند را میان تمام دستگاه‌ها به اشتراک می‌گذارد. در‌صورتی‌که یک فایل را در لپ‌تاپ خود دانلود نمایید و هم‌زمان با این کار در دستگاه دیگری به مشاهده آنلاین فیلم بپردازید، به‌‌احتمال زیاد متوجه کند شدن سرعت اینترنت خواهید شد. برای تجربه حداکثر سرعت دانلود، تمامی دانلود‌ها را در دستگاه‌های دیگر متوقف کنید تا دستگاه‌ PS4 بتواند همه پهنای باند موردنیاز خود را برای دانلود مصرف نماید.

در صورتی‌که در PS4 شما چندین دانلود در صف انتظار باشند، همین مشکل به‌وجود خواهد آمد. در این صورت کنسول باید پهنای باند خود را بین دانلودها تقسیم کند. بنابراین بهتر است ابتدا تا اتمام یک دانلود صبر نمایید و سپس به‌نوبت تمام دانلود‌ها را شروع کنید.

درنهایت هنگام اجرای دانلود در PS4، بازی‌هایی که به‌ اتصال اینترنت نیاز دارند را انجام ندهید. در ادامه خواهید دید که این کار به‌شدت باعث کند شدن سرعت دانلود در PS4 می‌شود و آن را محدود می‌نماید. علاوه بر کند شدن سرعت دانلود، همچنین این احتمال وجود دارد که دانلود بر روی بازی شما اثر منفی داشته باشد و با اختصاص پهنای باند به خود موجب‌به کاهش سرعت اینترنت و ایجاد لگ و توقف در بازی شما شود. در ادامه به توضیح کامل روش‌هایی برای افزایش سرعت دانلود در PS4 خواهیم پرداخت.

تمام برنامه‌های درحال اجرا را ببندید

یکی از سریع‌ترین راه‌های افزایش سرعت دانلود، متوقف کردن و بستن تمام برنامه‌های درحال اجرا است. در تستی که انجام داده‌ایم، متوجه شدیم که تنها با انجام همین کار کوچک، سرعت دانلود تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. شما تنها با فشردن چند دکمه می‌توانید سرعت دانلود را در PS4 خود افزایش دهید:

  1. در حالی‌که PS4 روشن است، دکمه PS را که بر روی کنترلر (دسته بازی) قرار دارد را فشار دهید و تا زمانی‌که یک منو بر روی صفحه ظاهر شود آن را نگه‌دارید.
  2.  بر روی گزینه  “(Close Application(s” بروید تا هایلایت شود و سپس دکمه X را از روی کنترلر فشار دهید.

برنامه‌نویسان سیستم متوجه شدند که هر زمان که یک بازی و یا برنامه دیگری درحال اجرا است، پنجره  “receive window” در کنسول تا حد قابل‌توجهی کوچک می‌شود.

افزایش سرعت دانلود در PS4

خوشبختانه سونی این عملکرد را مهندسی کرده است تا به بازی‌ها و دیگر نرم‌افزارها اولویت‌ بدهد، به‌همین خاطر است که شما هم‌زمان با دانلود از PSN همچنان می‌توانید به بازی آنلاین بپردازید. اگر نیاز دارید تا یک دانلود به‌سرعت اجرا شود بهتر است تمام بازی‌ها و برنامه‌های درحال اجرا را تا زمام اتمام دانلود فعلی خود لغو نمایید.

مکث و ازسرگیری دانلودها

روش دیگری که برای افزایش سرعت دانلود انجام دادیم و مؤثر واقع شد، مکث و ازسرگیری دوباره دانلود‌ها است. اگر متوجه شدید که PS4 برای دانلود یک آپدیت پرحجم و یا یک بازی جدید بسیار کندتر از همیشه عمل می‌کند، با کمک این نکته شاید بتوانید اوضاع را بهبود بخشید.
افزایش سرعت دانلود در PS4برای این کار باید به صف دانلود در انتهای اعلانات دسترسی داشته باشید:

  1. برای دسترسی به داشبورد PS4 یک مرتبه دکمه PS را فشار دهید.
  2. برای هایلایت کردن Notifications دکمه بالا را در جوی‌استیک چپ، فشار دهید و سپس دکمه X را بزنید.
  3. باید “Downloads” را در لیست مشاهده کنید. آن را هایلایت نمایید و سپس دکمه X را بزنید.
  4. دانلود فعلی را هایلایت نمایید و دکمه X را فشار دهید، سپس “Pause” را انتخاب کنید.
  5. بر روی دانلودی که هایلایت‌شده است دوباره X را فشار دهید و “Resume” را انتخاب کنید.

چند لحظه تا شروع دوباره دانلود طول خواهد کشید، اما این بار زمان تخمین‌زده تا اتمام دانلود باید کاهش پیدا کرده باشد و درنتیجه سرعت دانلود افزایش یافته باشد. اگر دوباره متوجه افت سرعت شدید، می‌توانید تا چند مرتبه این روش را امتحان کنید.

PS4 خود را در حالت Reset بگذارید

اگر به اندازه کافی وقت دارید و تصمیم ندارید که در این زمان از PS4 خود استفاده کنید، Rest Mode می‌تواند به افزایش سرعت کمک کند. برای نتیجه‌گیری بهتر قبل از فعال کردن حالت Reset، تمام برنامه‌ها را ببندید.

افزایش سرعت دانلود در PS4

پیش از قرار دادن PS4 در حالت Reset، باید دسترسی پس‌زمینه به اینترنت را فعال کنید تا زمانی که دستگاه در Standby است دانلود ادامه پیدا کند. به منو تنظیمات PS4 بروید و سپس بر روی گزینه “Power Saving Settings” رفته و دکمه X را از کنترلر فشار دهید. گزینه “Set Features Available in Rest Mode” را انتخاب نمایید و از فعال بودن “Stay Connected to the Internet” اطمینان حاصل کنید.
افزایش سرعت دانلود در PS4حالا شما می‌توانید با فشردن و نگه‌داشتن دکمه PS از کنترلر، حالت Reset را فعال کنید. پس از فشردن و نگه‌داشتن دکمه Ps، به “Power” بروید و “Enter Rest Mode” را انتخاب کنید. برای مشاهده پیشرفت دانلود باید دوباره‌ PS4 را روشن نمایید.

از ارتباط کابلی استفاده کنید

شبکه‌های بی‌سیم می‌توانند آهسته و همچنین مستعد تداخل‌های فرکانسی باشند. حتی اگر یک روتر مدرن داشته باشید، نمی‌توانید آب‌و‌هوا و انتخاب کانال وایرلس همسایه خود را کنترل نمایید. برای داشتن یک ارتباط اینترنتی پایدار، ارتباط بی‌سیم را فراموش کنید و به‌جای آن از یک کابل اترنت استفاده نمایید.

پلی‌استیشن 4 ارجینال به‌علت ارتباط بی‌سیم ضعیف، بدنام است اما استفاده از یک ارتباط کابلی می‌تواند این مشکل را در هر دو نسخه سخت‌افزاری Pro و Slim بهبود بخشد. اگر کنسول شما به روتر نزدیک باشد، حل این مسئله آسان است. در بخش پشتی تمامی مدل‌های کنسول PS4 یک پورت اترنت وجود دارد. شما باید با استفاده از یک کابل اترنت استاندارد این کابل را از پورت پشت کنسول به یکی از پورت‌های موجود در روتر متصل نمایید.

اما اگر کنسول و روتر شما در مکان‌های متفاوت و دور ازهم قرار داشته باشند، چه کار می‌توان کرد؟

آداپتورهای پاورلاین اترنت به شما اجازه می‌دهند که از کابل‌هایی که در دیوارها وجود دارند، استفاده کنید. برای بسیاری از ما، شبکه‌های بی‌سیم تنها گزینه هستند.
مدل ارجینال PS4 تنها از وایرلس 802.11b/g/n 2.4 GHz پشتیبانی می‌کنند؛ در حالی‌که مدل‌های جدیدتر PS4 Slim و PS4 Pro از باند دوگانه 802.11ac در باند 5GHz پشتیبانی می‌کنند.
در حالی‌که وایرلس 2.4GHz نفوذ دیواری بهتری از باند دوگانه 5GHz دارند، استاندارد قدیمی کندتر و به تداخل‌های فرکانسی حساس‌تر است.

اگر همچنان مایل به استفاده از ارتباط بی‌سیم هستید، حداقل کاری که می‌توانید برای بهبود ارتباط انجام دهید، استفاده از باند 5GHz درصورت امکان است. در حالت ایده‌آل کنسول و روتر باید در یک اتاق و یا در نزدیک‌ترین حالتی که ممکن است، قرار داشته باشند. همچنین فراموش نکنید که برای جلوگیری از تداخل فرکانسی می‌توانید با کمک اسکن وایرلس، بهترین کانال بی‌سیم را انتخاب نمایید.

یک سرور پراکسی راه‌اندازی کنید

بسیاری از کاربران اظهار می‌کنند که با تنظیم یک سرور پراکسی بر روی یک دستگاه محلی توانسته‌اند مشکل دانلود خود را حل کنند. پراکسی مانند دروازه‌ای به اینترنت می‌ماند که اغلب در شبکه‌های همبسته (در ساختمان‌ها و شرکت‌ها) استفاده می‌شود.

با محول کردن بعضی از کارهای سنگین به یک کامپیوتر در شبکه محلی خود، ممکن است بتوانید سرعت دانلود را افزایش دهید. این مورد مخصوصا در مورد مدل‌های اولیه PS4 که آداپتور شبکه ضعیفی دارند صادق است.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک سرور پراکسی را بر روی دستگاه محلی خود دانلود و اجرا نمایید. کاربران ویندوز می‌توانند از نسخه رایگان CCProxy و کاربران مک از نسخه رایگان Squidman استفاده نمایند. دقت داشته باشید که سرور پراکسی را باید بر روی دستگاهی که به شبکه اینترنتی یکسانی با PS4 شما دسترسی دارد، دانلود و اجرا نمایید.

پیکربندی CCProxy برای ویندوز

برای پیکربندی PS4 برای استفاده از پراکسی باید از دو مورد اطلاع داشته باشید: آدرس پراکسی و شماره پورت. کار با CCProxy ساده است. تنها کافی است بر روی “Options” کلیک کنید و آی‌پی را از بخش “Local IP Address” بررسی نمایید‌. همچنین می‌توانید شماره پورت را در زیر بخش “HTTP/RTSP” مشاهده کنید.

پیکربندی Squidman برای مک

دکمه Options را نگه‌ دارید و سپس از قسمت بالایی سمت راست صفحه بر روی آیکون شبکه کلیک کنید. حال از آی‌پی خود در قسمت “IP Address” یادداشت بردارید. حالا Squidman را اجرا کنید و از بالای صفحه به Squidman > Preferences بروید. در زیر بخش General، شماره پورت را از “HTTP Port” یادداشت کنید. اکنون بر روی تب “Clients” کلیک کنید.
افزایش سرعت دانلود در PS4حالا باید طیفی از آدرس‌های آی‌پی را که می‌توانند از پراکسی جدید شما استفاده کنند را اضافه نمایید. اگر آدرس آی‌پی قبلی شما شبیه به “192.168.0X” بود، حالا می‌توانید بر روی New کلیک نمایید و آدرس آی‌پی جدید “192.168.0.0/24” را تایپ کنید تا آن را برای کل طیف فعال نمایید.

افزایش سرعت دانلود در PS4اکنون بر روی “Save” و سپس برای متوقف نمودن سرور بر روی “Stop Squid” کلیک کنید. برای شروع مجدد سرور بر روی “Start Squid” کیلک نمایید. حالا شما برای پیکربندی PS4 آماده هستید:

  1. به منوی تنظیمات کنسول خود بروید. سپس “Network” را هایلایت کنید و دکمه X را از کنترلر فشار دهید.
  2. گزینه “Set Up Internet Connection” را هایلایت نمایید و سپس دکمه X را فشار دهید
  3. با توجه به تنظیمات فعلی خود یکی از دو گزینه “Use Wi-Fi” و “Use a LAN Cable” را انتخاب کنید.
  4. زمانی که از شما پرسیده می‌شود که دوست دارید چگونه‌ ارتباط خود را تنظیم کنید، گزینه “Custom” را انتخاب نمایید و دکمه X را فشار دهید.
  5. یک شبکه وای‌فای را انتخاب نمایید و سپس پسورد آن را وارد کنید.
  6. برای “IP Address Settings” گزینه “Automatic” را انتخاب کنید و سپس دکمه X را فشار دهید.
  7. برای “DHCP Host Name” گزینه “Do Not Specify” را انتخاب نمایید و دکمه X را فشار دهید.
  8. برای “DNS Settings” گزینه‌ “Automatic” را انتخاب کنید و دکمه X را فشار دهید.
  9. برای “MTU Settings” گزینه “Automatic” را انتخاب کنید و دکمه X را بزنید.
  10. برای “Proxy Server” گزینه “Use” را انتخاب نمایید و سپس دکمه X را فشار دهید.
  11. اطلاعات آدرس آی‌پی و شمار پورت را برای سرور وارد کنید و سپس “Next” را هایلایت نمایید و دکمه X را فشار دهید.
  12. درنهایت “Test Internet Connection” را انتخاب کنید و دکمه X را فشار دهید، سپس تا زمانی‌که تست تمام شود صبر کنید.

به‌خاطر داشته باشید که PS4 شما برای دسترسی به اینترنت، به استفاده از پراکسی نیاز خواهد داشت. اگر آدرس آی‌پی سرور پراکسی شما تغییر کند، PS4 قادر به اتصال به اینترنت نخواهد بود. برای استفاده‌های متداول از PS4 مانند بازی‌های آنلاین، مشاهده آنلاین فیلم و مرور فروشگاه پلی‌استیشن به پراکسی نیازی نیست.
افزایش سرعت دانلود در PS4اگر نمی‌خواهید که PS4 شما همیشه به پراکسی متکی باشد، باید این تنظیمات را برگردانید. این یعنی باید دوباره اتصال اینترنت PS4 را تنظیم نمایید و هنگام مشاهده اعلان استفاده از سرور پراکسی، گزینه “Do Not Use” را انتخاب کنید.

سرور DNS خود را تغییر دهید

DNS همان سیستم نام دامنه است که کمی شبیه به یک کتاب نشانی برای وب است. سرورهای DNS‌ای که شما استفاده می‌نمایید تعیین ‌می‌کنید کدام سرورها هنگام ورود به یک آدرس وب بازگشایی یا به‌اصطلاح ترجمه شوند. اگر شما سرور DNS خود را تغییر نداده باشید، بنابراین باید از سرور DNS پیش‌فرض ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود استفاده کنید.

به‌گفته بعضی از کاربران تغییر سرورهای DNS مشکل دانلود را در PS4 آن‌ها حل نموده است. بعضی نیز معتقدند که انتخاب سرور DNS بر روی این‌که کنسول شما از کدام سرور برای دانلود استفاده کند، تاثیر می‌گذارد. ما مطمئن نیستیم که این مورد چگونه تاثیرگذار است. به هرحال به شما توصیه می‌کنیم که از سرورهای Cloudflare و یا گوگل که احتمالا از سرورهای ارائه‌شده توسط ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما سریع‌تر هستند، استفاده نمایید.

بهترین راه تغییر سرور DNS از طریق روتر است تا بدین صورت تغییر سرور DNS بر روی تمامی دستگاه‌های شما تاثیر بگذارد. با این کار شما دیگر نیازی به تغییر دستی DNS  به‌صورت جداگانه در هر یک از دستگاه‌های خود نخواهید داشت.

اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید می‌توانید از سرورهای ارائه‌شده توسط گوگل (8.8.8.8 و 8.8.4.4) و (Cloudflare  (1.1.1.1 استفاده نمایید. همچنین می‌توانید سریع‌ترین سرورهای DNS را باتوجه به منطقه مکانی خود انتخاب نمایید.

افزایش سرعت دانلود در PS4اگر نمی‌خواهید سرور DNS را برای تمامی شبکه خانگی خود تغییر دهید، می‌توانید آن را تنها برای PS4 خود عوض کنید. اگر سرور DNS را بر روی روتر خود تغییر داده‌اید، نیازی به تغییر آن بر روی PS4 نیست.

برای تغییر سرور مورد استفاده PS4:

1. به منو تنظیمات کنسول خود بروید، “Network” را انتخاب کنید و سپس دکمه X را از کنترلر فشار دهید.
2. گزینه “Set Up Internet Connection” را هایلایت نمایید و دکمه X را فشار دهید.
3. با توجه به تنظیمات فعلی خود یکی از دو گزینه “Use Wi-Fi” یا “Use a LAN Cable” را انتخاب کنید.
4. زمانی که از شما پرسیده می‌شود که دوست دارید چگونه‌ ارتباط خود را تنظیم کنید، گزینه “Custom” را انتخاب نمایید و دکمه X را فشار دهید.
5. یک شبکه وای‌فای را انتخاب نمایید و سپس پسورد آن را وارد کنید.
6. برای “IP Address Settings” گزینه “Automatic” را انتخاب کنید و سپس دکمه X را فشار دهید.
7. برای “DHCP Host Name” گزینه “Do Not Specify” را انتخاب نمایید و دکمه X را فشار دهید.
8. برای “DNS Settings” گزینه‌ “Manual” را انتخاب کنید و دکمه X را فشار دهید.
9. به انتخاب خود دو سرور DNS را به فیلدهای “Primary DNS” و “Secondary DNS” اضافه کنید، سپس “Next” را انتخاب نمایید و دکمه X را فشار دهید.
10. برای “MTU Settings” گزینه “Automatic” را انتخاب کنید و دکمه X را بزنید.
11. برای “Proxy Server” گزینه “Do Not Use” را انتخاب نمایید و سپس دکمه X را فشار دهید.
12. درنهایت گزینه “Test Internet Connection”را انتخاب کنید و چند لحظه تا اتمام تست صبر کنید.

اگر سرعت اینترنت شما پایین باشد هیچ یک از راهکارهای بالا برای افزایش سرعت دانلود در PS4 به شما کمکی نخواهد کرد. سرعت اینترنت خود را با رفتن به وبسایت Speedtest.net از طریق لپ‌تاپ یا کامپیوتر بررسی نمایید.
اگر مشکل از اینترنت شما باشد باید با ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود تماس بگیرید و درصورت حل نشدن مشکل آی‌اس‌پی خود را تغییر دهید. همچنین می‌توانید چندبار در روز و در بازه‌های زمانی مختلف سرعت اینترنت خود را بررسی کنید.

7 در مورد “چگونه سرعت‌ دانلود را در PS4 افزایش دهیم؟”

  1. سلام من گوشیم رو دانلود نیست پی اس فور هم فقط ی برنامه رو دانلود ولی به شدت سرعت نت ازیت می‌کنه چکارش کنم تعدادی از این روش هارو هم یا شرایت انجام ندارم یا متوجه نشدم راه حل راحت تری هم هست

  2. سلام جواب نمی‌دید کلا .یه سوال دیگه می‌خوام صدای کنسول از باند بیاد چیکار کنم پشتش که اچ دی ام آی هست که میزنم تلوزیون تلویزیون مون هم از این قدی میاس نمی‌دونم خروجی صدا داره که از تلویزیون صدا رو به باند با فیش متصل کنم اگه خروجی داره ممنون میشم اسمشو بگید ببینم پشت تلویزیونمون خروجی صدا داره که متصل کنم به اسپیکر . کمک کنید ثواب داره

    1
    3
  3. سلام یه سوال نمیشه با کابل یو اس پی که به لپ تاپ متصل میکنیم . به همون روش اینترنت گوشیمونو به پلی استیشن 4 اسلیم وصل کنیم ؟ ممنون میشم بگید .اگر میشه هم که راهنمایی کنید ممنون

    7
    3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH