سامسونگ از فناوری جدید هوش مصنوعی دستگاه با مصرف انرژی پایین‌تر رونمایی کرد

اخیرا سامسونگ از فناوری جدید واحد پردازش عصبی (NPU) رونمایی کرد. این فناوری امکان عملکرد سریع‌تر هوش مصنوعی دستگاه، افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش فضای موردنیاز تراشه NPU را فراهم خواهد کرد. به لطف قابلیت یادگیری تدریجی (QIL)، ساخت شبکه‌های عصبی 4 بیتی با دقتی هم‌تراز با یک شبکه 32 بیتی امکان‌پذیر خواهد بود.

استفاده از تعداد بیت‌های کم‌تر، حجم محاسبات و سخت‌افزارهای اجراکننده آن‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. سامسونگ ادعا کرده که فناوری جدید با وجود عملکرد 8 برابر سریع‌تر و کاهش 40 تا 120 برابری تعداد ترانزیستورها قادر به ارایه نتایج مشابه خواهد بود.

فناوری مذکور برای ساخت NPUهایی با سرعت بالاتر، مصرف انرژی پایین‌تر و در عین‌حال توانایی انجام امورات مشابه از قبیل تشخیص سوژه و احرازهویت بیومتریکی (اثرانگشت، عنبیه و تشخیص چهره) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بعلاوه اعمالی با پیچیدگی بیش‌تر نیز به‌طور کامل بر روی دستگاه قابل پردازش خواهند بود.

البته هوش مصنوعی دستگاه برای حفظ حریم خصوصی نیز یک موهبت به‌شمار می‌رود. اما هوش مصنوعی ابری نیز مزایای دیگری را به‌همراه دارد. برای مثال، اتصال به یک سرور ابری به‌معنای مصرف انرژی از سوی مودم گوشی است. بعلاوه این ارتباط اینترنتی موجب بروز تاخیراتی نیز خواهد شد.

به لطف وجود NPUهایی با سرعت بالا، وقفه عملکردی پایین و قابلیت یادگیری تدریجی، سامسونگ پیش‌بینی می‌کند که این سخت‌افزارها در محصولاتی نظیر اتومبیل‌های خودران (که تشخیص دقیق سوژه در آن‌ها یک مسئله کلیدی محسوب می‌شود) و مفهوم واقعیت‌مجازی (احتمالا هم‌راستا با فناوری DLSS شرکت انویدیا که به منظور افزایش کیفیت تصویر با صرف هزینه‌ای اندک برای GPU از یادگیری عمیق استفاده می‌کند) به‌کار گرفته شوند.

سامسونگ در آینده‌ای نزدیک از این فناوری در تراشه‌های موبایلی و سایر موارد کاربردی (نظیر حسگرهای هوشمند) بهره خواهد برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH