رشد چشمگیر درآمد اپل از بخش خدمات طی 3 ماهه گذشته

بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت اپل در روز 26 جولای و پس از ساعت 4 بعدازظهر به وقت منطقه شرقی (EDT) و بسته شدن بازارهای سهام ایالات‌متحده، گزارش مالی درآمدهای خود طی 3 ماهه سوم سال را منتشر خواهد کرد. اما اپل در گزارش 3 ماهه خود طی ماه‌های آوریل تا ژوئن به چه موضوعاتی اشاره خواهد کرد؟ به گفته نشریه رویترز، شرکت سرمایه‌گذاری مالی Evercore ISI پیش‌بینی می‌کند که اپل به لطف درآمد چشمگیر اپ استور خبر درآمدزایی بسیار بالاتر سرویس‌های خود را اعلام نماید. کمپانی طی اقدامی هوشمندانه و با هدف بهره‌برداری از شمار بالای آی‌فون‌های فعال در سراسر جهان بر کسب‌وکار خدمات خود تمرکز نمود؛ به‌ویژه آن‌که در سال 2015 فروش آی‌فون به نقطه اوج خود رسید و امسال نیز امور در همین راستا به پیش می‌رود.

اپل قصد دارد درآمد ناشی از سرویس‌های خود در سال 2020 را به رقم 50 میلیارد دلار برساند. این رقم 2 برابر درآمد 25 میلیارد دلاری کمپانی طی سال مالی 2016 است. طی 3 ماهه دوم سال مالی جاری، درآمدزایی سرویس‌های اپل به 11.45 میلیارد دلار رسید. این مجموعه، دومین واحد بزرگ کمپانی و سودآورترین آن‌ها به‌شمار می‌رود. سرویس‌های اپل، کسب‌وکارهای متعددی را شامل می‌شوند که برخی از آن‌ها نظیر اپل موزیک، اپل نیوز پلاس، اپل تی‌وی و سرویس آینده Apple Arcade به‌طور مکرر و از طریق پرداخت‌های ماهیانه، درآمدزایی دارند. همچنین این واحد، سرویس‌هایی نظیر AppleCare، آی‌کلود، اپل پی، اپ استور و مواردی دیگر را نیز شامل می‌شود. آمیت دریانانی؛ تحلیل‌گر موسسه Evercore ISI می‌گوید که درآمد توسعه‌دهندگان اپ استور طی 3 ماهه سوم سال مالی 18 درصد افزایش یافته و به 9 میلیارد دلار رسیده است و این موضوع از درآمدزایی مناسب سرویس‌های غول فناوری حکایت دارد.

درآمد ناشی از فروش آی‌پد طی 3 ماهه سوم سال مالی احتمالا جالب‌ترین آمار ارائه شده در گزارش به‌شمار می‌آید

دریانانی همچنین پیش‌بینی می‌کند که رشد چشمگیر درآمد در بازارهایی با محوریت چین به افزایش درآمدزایی سرویس‌های کمپانی طی دوره زمانی 3 ماهه کمک خواهد کرد. طی 3 ماهه گذشته، فروش کلی اپل در چین از رقم 13.02 میلیارد دلار به 10.22 میلیارد دلار کاهش یافت و این پدیده از افت 21.5 درصدی فروش سالیانه کمپانی حکایت دارد. بر اساس برخی گزارشات اخیرا منتشر شده، کسب‌وکار اپل در این کشور، روندی روبه رشد را تجربه کرده است.

عرضه آی‌پد پرو 2018 به افزایش میزان فروش تبلت‌های اپل در اوایل سال جاری کمک شایانی کرد

در حالی‌که واحد سرویس‌های اپل حدودا 20 درصد درآمدهای کمپانی طی 3 ماهه دوم سال مالی را به خود اختصاص داد؛ اما آی‌فون با سهم بیش از 50 درصدی از درآمدهای اپل کماکان در جایگاه نخست قرار دارد. اما اپل در گزارشات خود، دیگر به تعداد هندست‌های فروخته شده طی دوره‌های زمانی 3 ماهه خاص اشاره نمی‌کند. در عوض کمپانی اکنون میزان درآمد تولید شده توسط مهم‌ترین دستگاه خود طی ادوار زمانی 3 ماهه را اعلام می‌کند. به‌عنوان مثال، 3 ماه پیش این تولیدکننده اعلام کرد که میزان فروش آی‌فون در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا مارس امسال معادل 31.05 میلیارد دلار بوده است. این رقم در مقایسه با برآورد 31.03 میلیارد دلاری تحلیل‌گران اندکی بیش‌تر است. این رقم از افت 17 درصدی فروش نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته حکایت داشت. وال استریت پیش‌بینی می‌کند که اکثر مصرف‌کنندگان، فرآیند ارتقاء آی‌فون‌های خود را تا سال آینده به تعویق خواهند انداخت. برای سال 2020، این محصول احتمالا بازطراحی شده و برخی مدل‌های آن نیز از اتصال 5G بهره‌مند خواهند شد. موسسه J.P.Morgan دیروز اعلام کرد که کلیه مدل‌های سه‌گانه آی‌فون 2020 احتمالا همراه با پنل‌های اولد عرضه خواهند شد. کاهش اندازه حواشی اطراف نمایشگر به اپل امکان خواهد داد تا ابعاد حقیقی گوشی‌های سال 2020 خود را کاهش دهد. این موسسه سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کند که مدل‌های استاندارد و “مکس” مجهز به نمایشگرهای 5.4 و 6.7 اینچی خواهند بود و یک آی‌فون 6.1 اینچی در حد فاصل میان آن‌ها قرار خواهد گرفت. در صورت تمایل می‌توانید آن‌را “داستان 3 هیولا” نام‌گذاری کنید.

ما تصور می‌کنیم که درآمدهای خدماتی اپل طی 3 ماهه ژوئن احتمالا جهشی چشمگیر را تجربه خواهند کرد و این پدیده عمدتا از شتاب قابل‌توجه در بازارهایی با محوریت چین ناشی می‌شود. آمیت دریانانی؛ تحلیل‌گر موسسه Evercore ISI

در واقع درآمد حاصل از فروش آی‌پد طی 3 ماهه سوم سال مالی یکی از جالب‌ترین آماری است که اپل در گزارش روز 26 جولای خود به آن اشاره خواهد کرد؛ چرا که کمپانی در اقدامی شگفت‌انگیز اعلام کرد که درآمد ناشی از فروش این دستگاه طی 3 ماهه دوم سال مالی در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش یافت. فروش کلی تبلت‌ها در سراسر حوزه‌ صنعت کاهش یافته است و بخشی از این وضعیت از افزایش تدریجی ابعاد نمایشگر اسمارت‌فون‌ها و بخشی از آن نیز از عدم تمایل کاربران برای خریداری یک تبلت جدید طی دوره های زمانی چندساله ناشی می‌شود. این در حالیست که رویکرد مذکور در خصوص گوشی‌های کاربران صادق نیست. عرضه 2 مدل جدید آی‌پد پرو با فناوری فیس آی‌دی، دوربین TrueDepth و نمایشگر لبه‌به‌لبه در اواخر سال گذشته به رشد چشمگیر درآمد تبلت‌های اپل کمک کرد. عرضه آی‌پد ایر جدید و آی‌پد مینی جدید در ماه مارس به روند رشد درآمدهای اپل شتابی مضاعف بخشید. اپل برای 3 ماهه دوم سال مالی گزارش داد که درآمد حاصل از فروش آی‌پد معادل 4.87 میلیارد دلار بوده و رکورد پیش‌بینی 4.21 میلیارد دلاری تحلیل‌گران را شکسته است. چنین نرخ رشدی برای تبلت‌ها، بالاترین رکورد طی 6 سال گذشته به‌شمار می‌رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH