ادامه سیطره اپل بر بازار تبلت طی 3 ماهه دوم سال 2019؛ کاهش فروش سامسونگ و هواوی

طی دوره زمانی 3 ماهه گذشته به ازای فروش هر 10 عدد اسمارت‌فون، تنها 1 تبلت خریداری شده است. بدیهی است که این قالب از محصولات به اندازه کاربرد خود محبوب نیستند؛ اما این موضوع به‌معنای عدم اهمیت چنین محصولاتی نخواهد بود. در واقع بر اساس آخرین داده‌های گردآوری شده توسط موسسه IDC، در 3 ماهه دوم سال 2019 مجموعا 32.2 میلیون دستگاه تبلت فروخته شد که رقم قابل‌توجهی به‌شمار می‌رود.

رشد فروش آی‌پد به تحکیم موقعیت برتر اپل در بازار کمک کرد

در پدیده‌ای نه‌چندان شگفت‌آور، شرکت اپل با تبلت‌های سری آی‌پد خود بار دیگر موفق شد به فروشنده برتر تبلت در بازار طی 3 ماهه دوم سال 2019 تبدیل شود. غول کوپرتینویی طی این دوره زمانی 3 ماهه مجموعا 12.3 میلیون دستگاه آی‌پد را به فروش رساند و با رشد 6.1 درصدی فروش سالیانه، سهم 38.1 درصدی از بازار را تصاحب کرد. گزارش منتشر شده در 12 ماه قبل از فروش 11.6 میلیون دستگاهی اپل و دستیابی کمپانی به سهم 34.1 درصدی از بازار حکایت داشت.

بر اساس گزارشات، عرضه آی‌پد ایر جدید در اواخر ماه مارس، میزان فروش کلی کمپانی را به شکل چشمگیری افزایش داد. همچنین عرضه این محصول به بازار به رشد 2 برابری میزان فروش تبلت‌های سازگار با صفحه‌کلید هوشمند شامل سری آی‌پد پرو طی دوره زمانی 3 ماهه کمک کرد.

سایر مدل‌های سری آی‌پد اپل در کنار یکدیگر، افت 7.5 درصدی فروش سالیانه را تجربه کردند و این پدیده احتمالا از عدم ارائه نسخه ارتقایافته مدل پایین‌رده آی‌پد ناشی شده است. با این‌حال عرضه آی‌پد مینی نسل 5 احتمالا به توقف این روند نزولی تا حدودی کمک کرد. موسسه IDC پیرامون میزان فروش طی دوره زمانی 3 ماهه فعلی هیچ‌گونه توضیحی ارائه نکرده است؛ اما برآیند پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که آی‌پد 10.2 اینچی جدید اپل، جایگزین مدل 9.7 اینچی خواهد شد و احتمالا به رشد چشمگیر میزان فروش کمپانی کمک خواهد کرد.

کاهش جزئی میزان فروش تبلت‌های ساخت شرکت‌های سامسونگ و هواوی

کمپانی سامسونگ با فروش 4.9 میلیون دستگاهی، با فاصله‌ای زیاد پشت سر اپل و در جایگاه دوم قرار دارد. آمار منتشر شده فعلی در مقایسه با ارقام گزارش شده طی سال گذشته، کاهش 100 هزار واحدی را نشان می‌دهد و نهایتا رشد منفی 3.1 درصدی را در پی داشته است. اما چنین وضعیتی تماما ناخوشایند نیست؛ چرا که سرعت افول بازار تبلت در مقایسه با روند کاهش فروش تبلت‌های ساخت سامسونگ به‌مراتب سریع‌تر است. در واقع غول فناوری کره‌ای، سهم خود از بازار را از 14.9 درصد به 15.2 درصد افزایش داده است.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط موسسه IDC، بخش عمده‌ای از فروش تبلت‌های سامسونگ مدیون مدل‌های ارزان‌تر گلکسی تب A و تب E بوده است. در این میان به میزان فروش تبلت میان‌رده گلکسی تب S5e اشاره نشده است؛ اما با توجه به عرضه گلکسی تب S6 یقینا انتظار می‌رود که فروش محصولات ممتاز سامسونگ طی دوره 3 ماهه جاری افزایش پیدا کند.

موسسه IDC گزارش می‌دهد که طی 3 ماهه دوم سال 2019، شرکت هواوی  فروش 3.3 میلیون دستگاهی را تجربه کرده و سهم 10.3 درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. این ارقام در مقایسه با فروش 3.5 میلیون واحدی و سهم 10.5 درصدی به ثبت رسیده طی سال گذشته کم‌تر هستند؛ لذا چنین وضعیتی به‌معنای کاهش 6.5 درصدی کسب‌وکار تبلتی کمپانی نسبت به دوره 3 ماهه مشابه در سال گذشته است.

عملکرد هواوی بر روی کاغذ چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد؛ اما با توجه به شرایط بحرانی پیش روی هواوی و جنگ تجاری به‌راه افتاده میان چین و ایالات‌متحده، عملکرد غول چینی کماکان بسیار مناسب بوده است. پیش‌بینی‌های اخیر در حوزه بازار نشان می‌دهند که با آغاز مجدد روند رشد تقاضا طی 3 ماهه جاری، هواوی دوباره به مسیر رشد بازخواهد گشت.

شرکت‌های آمازون و لنوو در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند

با قرارگیری شرکت‌های آمازون و لنوو در رتبه‌های چهارم و پنجم، فهرست 5 فروشنده برتر تبلت طی 3 ماهه دوم سال 2019 تکمیل می‌شود. مدل‌های جدید تبلت‌های آمازون به تداوم نرخ تقاضا طی دوره 3 ماهه کمک کرده و نهایتا رشد سالیانه 46.3 درصدی را به‌دنبال داشته‌اند. این غول خرده‌فروشی طی 3 ماهه دوم سال 2019 موفق شد مجموعا 2.4 میلیون دستگاه کیندل را به فروش برساند و سهم 7.4 درصدی از بازار را به خود اختصاص دهد. برای مقایسه جالب است بدانید که تنها 12 ماه قبل، آمازون صرفا 1.6 میلیون دستگاه را به فروش رساند و سهم 4.8 درصدی از بازار جهانی را تصاحب کرد.

کمپانی چینی لنوو نیز در حد فاصل ماه‌های آوریل تا ژوئن موفق به فروش مجموعا 1.9 میلیون دستگاه شد و سهمی 5.8 درصدی از دستگاه‌های فروخته شده طی این دوره زمانی 3 ماهه را تصاحب نمود؛ اما میزان فروش این شرکت کماکان افت سالیانه 6.9 درصدی یا 100 هزار دستگاهی را تجربه کرد. با این‌حال موسسه IDC خاطرنشان کرده که فروش این برند در بازارهای توسعه‌یافته نظیر ایالات‌متحده، اروپا و ژاپن، رشد چشمگیری را تجربه کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH