10 نکته پیرامون سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی که بایستی از آن‌ها مطلع باشیم!

شرکت هواوی در اوایل وقت روز 9 آگوست و ضمن برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان 2019 خود از سیستم‌عامل HarmonyOS با هیاهوی فراوان رونمایی کرد. این سیستم‌عامل در وهله نخست، محصولات مرتبط با اینترنت اشیاء را هدف قرار داده است و چنان‌چه هواوی دیگر قادر به استفاده از پلتفرم اندروید در اسمارت‌فون‌های خود نباشد؛ در این‌صورت HarmonyOS به‌عنوان طرح پشتیبان کمپانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. هواوی نه‌تنها در عرضه مستقیم این سیستم‌عامل به‌عنوان پلتفرم جایگزین اندروید محتاط بوده؛ بلکه در زمینه استفاده از HarmonyOS بر روی جدیدترین اسمارت‌فون‌های خود نیز نگرانی‌هایی داشته است.

ساخت یک سیستم‌عامل جدید از ابتدا، ابدا کار آسانی نبوده و فرآیندی زمان‌بر به‌شمار می‌رود. تاکنون بارها مشاهده شده که برخی کمپانی‌ها در زمینه جلب نظر توسعه‌دهندگان نسبت به یک برند جدید سیستم‌عامل ناکام بوده‌اند. با این‌حال هواوی مایل است همه چیز را به شکلی آرام و پایدار به پیش ببرد و کار خود را با عرضه محصولات مبتنی بر اینترنت اشیاء نظیر نمایشگر هوشمند جدید هواوی آغاز نموده است. این محصول احتمالا در روز 10 آگوست معرفی می‌شود.

در جریان برگزاری رویداد 9 آگوست به مطالب فراوانی پیرامون سیستم‌عامل جدید اشاره شد. در ادامه به 10 موضوع جالب‌توجه پیرامون سیستم‌عامل HarmonyOS که دانستن آن‌ها برای همگان ضروری خواهد بود؛ اشاره شده است. این موارد، دانش ما در خصوص مهم‌ترین قابلیت‌های HarmonyOS را ارتقاء می‌دهند.

  • فرآیند توسعه Harmony OS پیش‌تر و در سال 2017 آغاز شد

هواوی کار بر روی HarmonyOS را در اوایل سال 2017 آغاز کرد. سپس در سال 2019 کمپانی تصمیم گرفت تا با هدف به‌کارگیری این سیستم‌عامل در نمایشگرهای هوشمند امسال خود، فرآیند توسعه HarmonyOS را تسریع نماید. در ابتدای امر، ورژن 1.0 این سیستم‌عامل، دستگاه‌هایی نظیر نمایشگر هوشمند هواوی را هدف قرار خواهد داد. این محصول در روز 10 آگوست معرفی می‌شود. در سال 2020، میکروکرنل ورژن 2.0 عرضه خواهد شد و به‌دنبال آن در سال 2021 نیز ورژن 3.0 میکروکرنل با پشتیبانی مضاعف از گجت‌های پوشیدنی منتشر می‌شود.

ورژن 1.0 سیستم‌عامل HarmonyOS در کنار میکروکرنل اختصاصی خود کماکان از یک کرنل لینوکسی بهره خواهد برد. اما ویرایش‌های آینده و از ورژن 2.0 به بعد، کاملا بر اساس میکروکرنل خود عمل خواهند کرد.

  • سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی برخلاف اندروید، مبتنی بر یک میکروکرنل سبک طراحی شده است

پلتفرم HarmonyOS هواوی بر پایه میکروکرنل طراحی شده و از شباهت فراوانی با سیستم‌عامل Fuchsia OS شرکت گوگل برخوردار است. با توجه به این مشخصه، HarmonyOS بیش‌تر به‌عنوان رقیب مستقیم Fuchsia و نه اندروید عمل خواهد کرد. این الگوی طراحی اطمینان می‌دهد که سیستم‌عامل جدید از قابلیت به‌کارگیری هم‌زمان بر روی چندین دستگاه مختلف برخوردار خواهد بود. لذا به‌نظر می‌رسد که این سیستم‌عامل در عوض تمرکز محض روی اسمارت‌فون‌ها، یک ایده فراگیر چند دستگاهی به‌شمار می‌رود.

برخلاف کرنل‌های لینوکسی که دارای کدهای نسبتا فراوان در فضای آدرس اشتراکی هستند؛ میکروکرنل‌ها دارای کد اشتراکی محدودتری بوده و قادر به برقراری ارتباطی سریع‌تر میان اجزای مختلف خود هستند.

  • HarmonyOS امکان دسترسی روت را در اختیار کاربران قرار نخواهد داد

هواوی تائید کرده که در HarmonyOS، مجوز دسترسی روت به کاربران اعطاء نخواهد شد. این اقدام هواوی با هدف جلوگیری از کلیه مشکلات امنیتی در آینده اجرا شده است. کمپانی چینی از مشخصه دسترسی روت تحت‌عنوان یک ریسک امنیتی در اندروید و سایر سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس یاد می‌کند.

  • HarmonyOS در وهله نخست برای محصولات مبتنی بر اینترنت اشیاء توسعه یافته است

هواوی محصولات مبتنی بر اینترنت اشیاء نظیر گجت‌های پوشیدنی، نمایشگرهای هوشمند، اسپیکرهای هوشمند، دستگاه‌های سرگرمی درون خودرو و سایر محصولات هوشمند را به‌عنوان بازار هدف سیستم‌عامل HarmonyOS جدید خود در نظر گرفته است. اسمارت‌فون‌ها حقیقتا جزو اولویت‌های هواوی به‌شمار نمی‌روند؛ اما کمپانی تاکید می‌کند که پلتفرم مذکور از قابلیت جایگزینی با اندروید در دستگاه‌های همراه این تولیدکننده برخوردار است.

  • اسمارت‌فو‌ن‌های هواوی ظرف مدت تنها چند روز می‌توانند به HarmonyOS مهاجرت نمایند

هواوی اعلام کرده که در صورت نیاز، قادر به انتشار سریع HarmonyOS برای اسمارت‌فون‌های خود خواهد بود. فرآیند جایگزینی این سیستم‌عامل با اندروید در گوشی‌های هواوی تنها 1 تا 2 روز زمان خواهد برد. در حال حاضر این اقدام علیرغم چشمگیر بودن، وحشتناک به‌نظر می‌رسد.

  • اپلیکیشن‌های اندرویدی منتشر شده با HarmonyOS سازگاری ندارند

سیستم‌عامل HarmonyOS هواوی از اپلیکیشن‌های اندرویدی منتشر شده پشتیبانی نخواهد کرد. کمپانی خاطرنشان کرده که به منظور اطمینان از امکان اجرای بی‌نقص اپلیکیشن‌های اندرویدی فعلی روی سیستم‌عامل جدید خود، اعمال برخی تغییرات کوچک ضروری خواهد بود. اما با استفاده از کامپایلر متن‌باز ARK هواوی می‌توان اپلیکیشن‌های اندرویدی، لینوکسی و HTML5 را به HarmonyOS منتقل کرد.

  • هواوی مشغول راه‌اندازی اپ استور اختصاصی خود است

در حال حاضر هواوی مشغول راه‌اندازی یک فروشگاه جایگزین برای گوگل پلی استور است. اپ استور بومی کمپانی، Huawei AppGallery نام‌گذاری شده است. هواوی پیش‌تر از توسعه‌دهندگان درخواست کرده تا اپلیکیشن‌های اندرویدی خود را در اپ استور اختصاصی کمپانی نیز منتشر نمایند. غول چینی حتی از سرویس خدمات همراه هواوی (Huawei Mobile Services) به‌عنوان جایگزین سرویس خدمات گوگل پلی رونمایی کرد.

  • هندست‌های سری میت 30 هواوی احتمالا از HarmonyOS بهره خواهند برد

اگرچه هواوی تاکید کرده که HarmonyOS حقیقتا اسمارت‌فون‌ها را هدف قرار نداده است؛ اما این کمپانی در هندست‌های سری میت 30 خود احتمالا ناچار به نصب سیستم‌عامل جدید خواهد بود. کمپانی تائید کرده که مدل‌های سری میت 30 هنوز موفق به دریافت تائیدیه گوگل پلی نشده‌اند. در صورت ادامه ممنوعیت‌ها علیه هواوی، غول مخابراتی چینی احتمالا ناچار به استفاده از HarmonyOS در دستگاه‌های جدید خود خواهد بود. در حال حاضر شایعاتی مطرح شده که نشان می‌دهند میت 30 لایت، نخستین اسمارت‌فون مجهز به HarmonyOS به‌شمار خواهد رفت. بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که نهایتا چه اتفاقی رخ خواهد داد.

  • HarmonyOS طی سال آینده به یک پلتفرم متن‌باز تبدیل خواهد شد

هواوی قصد دارد تا طی سال آینده، HarmonyOS را به یک پلتفرم کاملا متن‌باز تبدیل نماید. این‌کار احتمالا با مشارکت کمپانی‌هایی نظیر اوپو، ویوو و شیائومی و با هدف توسعه یک سیستم‌عامل جدید انجام خواهد شد. در حال حاضر ممنوعیت‌های ایالات‌متحده علیه هواوی، تهدید اصلی پیش روی غول چینی محسوب می‌شوند؛ اما این ممنوعیت‌ها می‌توانند سایر کمپانی‌های چینی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهند. تمامی این شرکت‌ها در صورت مواجهه با ممنوعیت‌های آمریکا، یقینا خواهان یک سیستم‌عامل جایگزین نظیر HarmonyOS خواهند بود.

  • HarmonyOS ابتدا در بازار چین عرضه خواهد شد

اسمارت‌فون میت 30 لایت هواوی احتمالا مجهز به HarmonyOS خواهد بود

هواوی پایه‌های سیستم‌عامل HarmonyOS را در بازار چین بنا خواهد گذاشت و بعدها آن‌را به بازارهای بین‌المللی نیز توسعه خواهد داد. لذا نخستین طیف از محصولات مجهز به HarmonyOS در کشور چین معرفی خواهند شد و نمایشگر هوشمند آنر ویژن نیز آغازگر این رویه خواهد بود.

اطلاعات فوق پیرامون HarmonyOS در واقع کلیه مواردی هستند که اطلاع از آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد. از نظر شما آیا HarmonyOS نهایتا می‌تواند به یک سیستم‌عامل جایگزین برای اندروید یا حداقل رقیب مستقیم آن در دنیای اسمارت‌فون تبدیل شود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH