اس اس دی PM981 سامسونگ: کنترلر نسل بعدی و NAND سه بعدی

درایو های حالت جامد NVMe سامسونگ مشابه مدل 960 PRO به عنوان یکی از سریع ترین درایو های حالت جامد برای مصرف کننده ها شناخته شده هستند ولی پخش این درایو های مصرف کننده به طور معمول از طریق درایو های OEM مبتنی بر فناوری مشابه شروع می گردد . برای مثال ، مدل 960 PRO تقریبا مشابه SM961  است و مدل 950 PRO بر اساس کنترلر یکسان کار می کند  که در SM951 مشاهده شده است . سری کلاینت 971 برای درایو های حالت جامد BGA بوده است از اینرو سامسونگ برای نسل بعدی درایو های مصرف کننده از کنترلر PM981 و NAND به عنوان مبنای طراحی استفاده می کند . مدل PM981  موضوع این بازنگری است .

اس اس دی خانگی سامسونگ مدل PM981 یک نوع درایو حالت جامد PCIe کلاینت نسل چهارم این شرکت است که با کنترلر فونیکس و V-NAND 64 لایه کار می کند که هر دو در درایو های حالت جامد NVMe خرده فروشی سامسونگ نمایش داده می شوند . مدل PM981   نسل بعدی درایو های حالت جامد NVMe خرده فروشی سامسونگ  را پیشنهاد می دهد  و به این موضوع چشم می دوزد که احتمالا سریعترین وسیله ذخیره در دسترس در کامپیوتر نوت بوک با فناوری پیشرفته برای سال آینده می باشد .

کنترلر NVMe فونیکس سامسونگ در شوی های تجاری در کل سال با ظواهر مختلف نشان داده شده است که عمدتا دارای مولفه شکل درایو حالت جامد اینترپرایز PM983 می باشد که برای ذخیره داده حالت جامد با دانسیته بالا تبلیغ شده است . مطالب کمی در مورد این کنترلر بغیر از اسم اش یعنی فونیکس اطلاع رسانی شده است ولی به نظر می رسد یک نوع پیشرفت افزایشی مدل کلاینت سامسونگ و معماری کنترلر درایو حالت جامد اینترپرایز با پایین ترین فناوری باشد. فونیکس با اندازه پکیج مشابه همانند کنترلر پولاریس سامسونگ نسل قبلی با پیکر بندی اصلی مشابه خطوط PCIe و کانال های NAND حفظ می گردد . وقتی سامسونگ محصولات خرده فروشی را بر اساس این کنترلر اعلان می کند ما باید اطلاعاتی در این مورد داشته باشیم که چه چیزی در داخل تغییر کرده است تا عملکرد بهبود یافته پیش بینی گردد  ولی ما حتی با تست خودمان تنها می توانیم این موضوع را تصریح کنیم . واضح است که سامسونگ در مورد استفاده از پخش کننده حرارات در بالای پکیج جدی تری است که مشابه با آنچیزی است که در کنترلر برند سیلیکون موشن SM2260 استفاده شده است . سامسونگ در گذشته از فویل مسی در استیکر های درایو استفاده می کرده است تا به پخش حرارات کمک نماید ولی این کار یک راه اندازی در تلاش برای خنک کردن کنترلر می باشد . دیگر فروشنده های M.2 PCIe SSD از ان تاکتیک استفاده کرده اند و بعضی ها نیز درایو هایی را با پخش کننده های گرمای اساسی تر در آینده منتشر کرده اند.

مدل 64 لایه سه بعدی NAND سامسونگ که در درایو حالت جامد PM981 مورد استفاده قرار می گیرد به طور تدریجی در میان محصولاتشان در سال جاری گسترش یافته است و این مورد با درایو حالت جامد قابل حمل T5 شروع می شود . ما در ابتدای هفته جاری به درایو حالت جامد 120گیگا بیتی سامسونگ پرداخته ایم و این مدل جدید درایو SATAاست که در بازار آسیا  پخش شده است . همچنین درایو حالت جامد SSD 850 از TLC سه بعدی 64 لایه بهره می برد ولی ظرفیت کم درایو و واسط SATA هردو باعث محدودیت افزایشی گردیدند که ما می توانستیم بهبود های عملکرد NAND جدید را بسنجیم .

مدل 512 گیگابیتی از هشت گروه بلند استفاده می کند و در حدود 0.4 میلی متر از پکیج های با 16 تراشه NAND نازک تر می باشد . شماره حک شده بر روی بورد مدار مشخص می کند که سامسونگ طرحی ندارد تا از این طرح برای هر چیزی بزرگ تر از یک ترابیت استفاده کند از اینرو اگر مدل دو ترابیتی آن را نشان دهد احتمالا از طرح متراکم تر چهار پکیج بجای سوئیچ قالب های 512 گیگابیتی NAND استفاده می کند.

تاریخچه اس اس دی OEM Client PCI  سامسونگ

  کنترلر فلش NAND نکات نوع مصرف کننده
P941 S4LN053X01 2D MLC PCIe 2.0, AHCI
SM951 UBX 2D MLC AHCI or NVMe 950 PRO
PM951 2D TLC
SM961 Polaris 2D & 3D MLC 960 PRO
PM961 3D TLC 960 EVO
PM971 Photon 3D TLC BGA SSD, PCIe 3 x2
PM981 Phoenix 3D TLC

?980 Evo

 

معمولا درایو های حالت جامد OEM Client PCIe سامسونگ یک تطبیق دقیق برای محصولات خرده فروشی از نسل مشابه نیستند . مدل نسل اول XP941 انها از واسط PCIe 2.0 با AHCI بجای NVMe استفاده کرده است و هرگز همتای خرده فروشی نداشته شده است . درایو های SM951  و PM951 به ترتیب از MLC و TLC استفاده کرده اند در حالی که مدل بعدی یعنی 950 PRO از MLC NAND سه بعدی سامسونگ بهره برده اند . همچنین مدل SM961  به نظر می رسد از MLC سه بعدی برای ظرفیت های کمتر اش استفاده می کند هر چند PM961 مبتنی بر TLC به طور کامل بر اساس NAND سه بعدی است . مدل PM971 سامسونگ یک درایو حالت جامد BGA سطح ورودی است که ممکن نیست همتای خرده فروشی داشته باشد و اگر چنین مورد مشابهی داشته باشد با محصول 9X0 PRO/EVO سازگاری نخواهد داشت .

مدل PM961 براساس شماره مدل می توانست به عنوان پیشنهاد برای محصول 980 EVO بکار رود . از اینرو ، هر درایو حالت جامد سامسونگ که با V-NAND 64 لایه  جابجا گردیده بود از TLC استفاده نمود حتی در درایو های حالت جامد اینتر پرایز با جدید ترین فناوری نیز چنین است . سامسونگ با Z-NAND  که گلوگاه نهفتگی کم عملکرد بالا را پوشش می دهد می تواند استفاده از MLC NAND را از خطوط محصول خودشان کنار بگذارد . اگر سامسونگ در حال برنامه ریزی برای معرفی محصول Z-NAND نمی باشد ، سپس همتای خروده فروشی PM981 ممکن است به عنوان نوع قبلی برای هردو مدل 960 EVO و 960 PRO بکار گرفته شود .

پیشنهاد میشود که این  کالا  را از فروشگاه آنلاین ام آی تی شاپ خریداری کنید

مقایسه های اولیه برای این بازنگری در تضاد با مدل های 960 PRO و 960 EVO سامسونگ خواهند بود که نزدیک ترین نمونه های مشابه خرده فروشی برای نسل قبلی درایو های های حالت جامد PCIe کلاینت  می باشند . نتایج بعضی درایو های حالت جامد PCIe و تعداد کمی از درایو های حالت جامد SATA برای مقایسه منظور می گردند . اندازه گیری های قدرت هنوز به دلیل کمبود تجهیزات مشخص نیستند ولی تجهیزات اندازه گیری قدرت درایو حالت جامد جدید و بسیار بهتر در دست تهیه هستند .

بستر تست  اس اس دی AnandTech 2017

سی پی یو Intel Xeon E3 1240 v5
مادربورد ASRock Fatal1ty E3V5 Performance Gaming/OC
مجموعه تراشه Intel c232
حافظه 4x 8GB G.SKILL Ripjaws DDR4-2400 CL15
گرافیک AMD Radeon HD 5450, 1920×1200@60Hz
نرم افزار Windows 10 x64, version 1703

 

 منبع : ویرلن

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH