چینی‌ها برای کیفیت خودروهای‌شان می‌جنگند

شاید تا یک دهه قبل تمام توجه تولید کنندگان خودرو در جهان معطوف به بازار ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین بازار مصرف خودرو در جهان بود، تمام ملاک‌های ارزشی برای تولید کنندگان، متمرکز بر بازار متنوع و بزرگ آمریکا قرار داشت که به عنوان قدرت برتر اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم و جمعیت بالا با توان مصرف توانسته بود بازیگر اصلی باشد، اما به قول قدیمی‌ها در همیشه روی یک پاشنه نمی‌ماند، حالا نوبت چینی‌های چشم بادامی و سخت کوش رسیده تا با رشد سریع و غافل گیر کننده اقتصادی خود جهان را متحیر نمایند. امروز همه بازیگران صنعت خودرو از کوچک تا بزرگ سهمی از بزرگترین بازار بزرگ مصرف جهان یعنی چین می‌خواهند، بازاری با نزدیک به 30 میلیون تقاضا که قابل مقایسه با هیچ مارکتی در جهان نیست.

امروز یک نکته مهم بارز و روشن است، چینی‌ها به یُمن درآمد بالا و جهش فوق العاده اقتصادی، دنبال خودروی روز و با کیفیت هستند، حداقل بیش از 40 برند مستقل چینی در کنار تمام برندهای خودرویی جهان به طور کامل و بدون هیچ حمایت خاص و ویژه آزادانه رقابت می‌کنند و حتی تمام بزرگان جهان برای ورود به جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان مجبور به تولید و همکاری و انتقال دانش به خودروسازان چین هستند؛ آری اتخاذ یک سیستم درست رقابتی و ورود جدیدترین خودروهای جهان به بازار چین شرایط را طوری کرده که حال دیگر چینی‌ها معروف به ساخت کالای کپی شده، بی هویت و بی کیفیت نیستند، بلکه به سمت راهی عکس آن می‌روند تا گوی رقابت را از بسیاری بزرگان در آینده بربایند.

برای درک بهتر وضعیت این بازار فوق العاده عظیم، معتبرترین موسسه ارزیابی کیفی محصول و رضایت مندی جهان (JD.Power) در بزرگترین و پر رقابت‌ترین بازار خودروی جهان ارزیابی صورت داده که بسیار جذاب و جالب است و نشان می‌دهد که برخی برندهای چینی به سرعت پا به پای برندهای بزرگ در حال حرکت هستند. برندهای جیلی، چری، چانگان، گک و… دارای جایگاه قابل قبول و بسیار نزدیک به برندهای مطرح هستند.

در 8 آگوست سال 2019، 17 مرداد سال جاری این موسسه با انتشار گزارش مطالعه کیفی اولیه سال 2019، بار دیگر چشم‌ها و توجه‌ها را به سمت خود کشاند.

جالب‌ترین نکته با توجه محدودیت‌های بازار خودروی کشور نام برند چری با حضور فعال در ایران است که خودروهای ام وی ام ایکس 22 (با نام چری تیگو3 ایکس) و ام وی ام ایکس 33 با نام چری تیگو3 به عنوان با کیفیت‌ترین خودروهای سگمنت مینی و کامپکت اس یو وی به چشم می‌خورد که رتبه اول و دوم این رده بندی را از آن خود کرده‌اند.

نمودار الف: برترین برندهای  لوکس را نشان می‌دهد:

نمودار ب: برترین برندهای تولید انبوه را نشان می‌دهد:

 

خودروهای برتر در هر سگمنت

الف خودروهای شاسی بلند

ب : خودروهای سواری:

شرکتJ.D Power
مطالعه کیفیت اولیه 2019 (IQS)

سه مدل برتر هر بخش
میانگین و بالاترین بخش هر ماشین

شرکتJ.D Power
مطالعه کیفیت اولیه 2019 (IQS)

سه مدل برتر هر بخش
میانگین و بالاترین بخش MPV و SUV

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH