گوگل با انتشار سیستم‌عامل اندروید 10 و رونمایی از یک مشخصه کلیدی آن اپل را به چالش می‌کشد

چنان‌چه یکی از کاربران اندرویدی هندست‌های پیکسل یا اسنشیال فون هستید؛ در این‌صورت احتمالا علاقه‌مند به بررسی مشخصه جدیدا ارایه شده در اندروید 10 شامل تم تیره در سراسر سیستم خواهید بود. اما ویرایش جدید سیستم‌عامل اندروید دارای قابلیت جدیدی است و به احتمال فراوان از مشخصه فیس آنلاک هوشمند فاصله گرفته و در جهت آماده‌سازی یک سیستم تشخیص چهره حرفه‌ای با امنیتی در حد سامانه فیس آی‌دی اپل حرکت خواهد کرد. از این گذشته، سامانه فیس آنلاک هوشمند به منظور حفظ امنیت دستگاه از مشخصه‌های بیومتریکی استفاده نمی‌کرد و با استفاده از یک عکس به‌سادگی فریب می‌خورد.

پیش‌تر و در سال 2014 گوگل مشخصه فیس آنلاک هوشمند مطمئن را به سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ اضافه کرد. در آن زمان نیز این متد به‌عنوان یک روش ایمن برای احرازهویت مالک گوشی به‌شمار نمی‌رفت. سیستم فیس آی‌دی 3 سال بعد معرفی شد و در آن مقطع زمانی، قدمت فناوری تاچ آی‌دی نیز به کم‌تر از یک سال می‌رسید. اگرچه در سال 2011، گوشی موتورولا اتریکس نخستین دستگاه مجهز به اسکنر اثرانگشت محسوب می‌شد؛ اما پیاده‌سازی و نتایج عملکرد این سیستم وحشتناک بود. در جولای سال 2012 گزارش شد که اپل با پرداخت مبلغ 356 میلیون دلار اقدام به خریداری شرکت بیومتریکی AuthenTec نموده است. سال پس از این رویداد، سیستم تاچ آی‌دی به‌همراه گوشی آی‌فون 5s عرضه شد.

سیستم فیس آنلاک جدید گوگل احتمالا از سامانه فیس آی‌دی اپل سریع‌تر خواهد بود

با انتشار نخستین تصاویر از سری پیکسل 4 مشخص شد که اسکنر اثرانگشت از قسمت پشتی این هندست‌ها حذف شده است. از آن زمان به بعد، زمزمه‌هایی پیرامون تصمیمات گوگل برای سری جدید پیکسل به گوش رسید. در آن زمان تصور می‌شد که سری جدید پیکسل از یک سیستم تشخیص چهره از نوع فیس آی‌دی ایمن بهره خواهد برد. این فرضیه در ماه جولای و به‌دنبال انتشار یک ویدیو توسط گوگل موردتایید قرار گرفت. ویدیو مذکور یکی از کاربران پیکسل 4 را در حال بازگشایی دستگاه از طریق نگاه کردن به آن، نمایش می‌داد. همچنین کمپانی اعلام کرد که سیستم جدید بایستی بدون هرگونه اما و اگر قادر به شناسایی چهره کاربر باشد. بعلاوه گوگل با انتشار یک تصویر، کلیه حسگرهای به‌کارگیری شده در حاشیه فوقانی گوشی را نمایش داد. سنسورهای مذکور شامل یک جفت دوربین فیس آنلاک مادون‌قرمز و یک پرتوافکن نوری برای سیستم هستند. گوگل می‌گوید که فناوری فیس آنلاک این شرکت با نگاه داشتن گوشی در کلیه جهات عمل خواهد کرد و احتمالا در مقایسه با ورژن کنونی سیستم فیس آی‌دی اپل اندکی سریع‌تر خواهد بود؛ چرا که با دسترسی کاربر گوشی پیکسل به هندست خود، حسگرهای تعبیه شده این موضوع را تشخیص داده و مقدمات لازم جهت آغاز فعالیت فناوری فیس آنلاک را فراهم خواهد کرد. چنین وضعیتی به کاربر امکان خواهد داد تا گوشی خود را برداشته و در یک چشم برهم زدن، قفل آن‌ را باز کند.

گوگل پیش‌تر مشخصات حسگرهای مورد استفاده در سیستم فیس آنلاک سری پیکسل 4 خود را اعلام کرده است

سیستم فیس آی‌دی اپل به منظور انعکاس شبکه‌ای از یک الگوی نقطه‌ای بر روی سوژه از روشی موسوم به نورپردازی ساخت‌یافته استفاده می‌کند. با برخورد الگو به سوژه، ناهمگونی‌هایی ایجاد می‌شود و این موارد به منظور محاسبه فاصله و تولید یک نگاشت سه‌بعدی از چهره مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربران پیکسل 4 در کنار به‌کارگیری این ساختار جهت بازگشایی قفل گوشی قادر خواهند بود تا از مشخصه فیس آنلاک در راستای تشخیص هویت خود برای پرداخت‌های موبایلی ایمن و احرازهویت اپلیکیشن‌ها بهره‌برداری نمایند.

پیش‌تر در ماه آوریل، کمپانی تامین‌کننده حسگر نوری موردنیاز سیستم فیس آی‌دی اپل اعلام کرد که با نزدیک شدن به نیمه دوم سال و افزایش سهم درآمدی کمپانی از جانب تولیدکنندگان اسمارت‌فون‌های اندرویدی انتظار می‌رود که کسب‌وکار این شرکت رونق پیدا کند. بخشی از درآمد این کسب‌وکار احتمالا توسط گوشی‌های پیکسل 4 گوگل تامین خواهد شد.

احتمالا به‌خاطر دارید که چند هفته پس از آغاز فروش آی‌فون X (نخستین هندست مجهز به فناوری فیس آی‌دی) توسط اپل، فیل شیلر؛ مدیر واحد بازاریابی اپل طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که نخستین تلاش‌های تولیدکنندگان اندرویدی برای کپی‌برداری از فیس آی‌دی کاملا ناشیانه خواهد بود. اما سری پیکسل 4 طی ماه آینده معرفی و عرضه خواهد شد و احتمالا نخستین هندست‌های اندرویدی مجهز به سیستم تشخیص چهره با کارآیی بالاتر از سامانه فیس آی‌دی اپل به‌شمار می‌روند. بنابراین گوگل دیگر به چهره کاربران اعتماد نمی‌کند؛ بلکه این کمپانی، سیستم فیس آنلاک جدیدی را توسعه داده که کاربران می‌توانند به آن اعتماد کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH