چرا چیپست کایرین 990 هواوی از قدرتمندترین هسته پردازشی ARM استفاده نمی‌کند؟!

چند روز پیش بود که هواوی از چیپست جدید کایرین 990 خود رونمایی کرد. این تراشه که توسط واحد HiSilicon شرکت طراحی شده و کمپانی TSMC آن را با استفاده از فناوری 7nm+ EUV ساخته است، حدود ۱۰.۳ میلیارد ترانزیستور را بر روی خود دارد و با یک مودم 5G یکپارچه شده است. این چپست در داخل سری جدید هواوی میت ۳۰ به کار گرفته خواهد شد. ضمن اینکه تاخیر ایجاد شده در عرضه گوشی تاشو شرکت یعنی میت X باعث گردیده تا هواوی تراشه مذکور را بر روی این دستگاه نیز به کار گیرد.

کایرین 990، هشت هسته پردازشی دارد که چهار تای آنها هسته‌های قدرتمند Cortex-A76 هستند (دو هسته با سرعت کلاک ۲.۸ گیگاهرتز و دو هسته دیگر با سرعت ۲.۳۴ گیگاهرتز) و چهار تای دیگر هم هسته‌های Cortex-A55 با سرعت کلاک ۱.۹ گیگاهرتز. اما سوالی که خیلی‌ها می‌پرسند این است که چرا هواوی جدیدترین و قدرتمندترین هسته پردازشی شرکت ARM یعنی Cortex-A77 را در داخل کایرین ۹۹۰ استفاده نکرده است. وقتی این سوال را از Richard Yu، مدیر بخش مشتریان هواوی پرسیدند او جواب جالبی داده است. شاید فکر کنید که دلیل آن، تحریم‌های آمریکا علیه هواوی بوده باشد اما اینطور نیست.

تست‌های خود هواوی با ادعا‌های ARM درباره Cortex-A77 نمی‌خواند

این مدیر هواوی گفته است از آنجاییکه عملکرد کایرین 990 فراتر از نیازهای کاربر است و به‌کارگیری هسته‌های پردازشی قوی‌تر در داخل آن به معنی کوتاه‌تر شدن عمر باتری دستگاه خواهد بود که این هم ارزش انجام ندارد. با وجود اینکه ARM می‌گوید هسته Cortex-A77 این شرکت، عملکرد چیپست را بدون هیچ مصرف اضافه‌تر انرژی، ۲۰ درصد افزایش خواهد داد اما تست‌های خود هواوی ادعاهای ARM را رد می‌کند.

Yu گفته است که هواوی احتمالا زمانی از هسته پردازشی Cortex-A77 استفاده خواهد کرد که فرایند تولید به فناوری ۵ نانومتری شیفت پیدا کند که این هم انتظار می‌رود از سال آینده شروع گردد. لازم به ذکر است که هر چه قدر اندازه معماری چیپست، کوچک‌تر شود، تعداد ترانزیستورهای بیشتری می‌تواند داخل آن جا بشود. تعداد ترانزیستورهای بیشتر هم به معنی قدرت بیشتر و مصرف بهینه انرژی خواهد بود. بد نیست بدانید که چیپستی که با پروسه ۵ نانومتری ساخته شده باشد، در هر میلی‌متر مربع حدود ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور خواهد داشت.

کیس هواوی میت ۳۰ پرو

هواوی می‌خواهد در صورتی که نام این شرکت از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شود، جایگزین دیگری برای ARM پیدا بکند. دلیل آن هم این است که قرار گیری شرکت در لیست سیاه آمریکا، آن را از دسترسی به زنجیره تامین خود توسط شرکت‌های آمریکایی بازداشته است. درست است که ARM در انگلیس مستقر است، اما این کمپانی از تکنولوژی آمریکا استفاده نمی‌کند. با این‌حال، هواوی یک لایسنس امضا شده با شرکت ARM دارد که تاریخ آن به قبل از شانزدهم می یعنی زمان شروع تحریم‌ها برمی‌گردد و همین امر فعلا به شرکت اجازه داده است تا تراشه‌های جدید خود را با هسته‌های پردازشی Cortex بسازد.

هواوی سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار برای تامین زنجیره خود از شرکت‌های آمریکایی خرج کرده بود و بزرگ ترین مشتری Micron Technology در سال ۲۰۱۸ بوده است. هواوی به این خاطر در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت که رییس جمهور آمریکا آن را به همکاری با دولت چین متهم کرد و گفت که هواوی با دادن اطلاعات مشتریان به دولت چین امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد. هر چند که خود هواوی این اتهامات را رد کرده است. به علاوه، هواوی متهم به این شده که اسرار تجاری شرکت‌های آمریکایی مانند T-Mobile را می‌دزدد. ماه گذشته نیز مقامات آمریکایی ادعا کردند که هواوی در چند سال گذشته چندین مالکیت فکری را از افراد و شرکت‌ها مختلف دزدیده است. بنابراین با این اوضاع به نظر می‌رسد که هواوی فعلا برای مدت نامعلومی از دسترسی به قطعات و نرم‌افزارهای شرکت‌های آمریکایی محروم خواهد ماند.

اولین دستگاهی که کایرین 990 را بر روی خود خواهد داشت میت ۳۰ و میت ۳۰ پرو خواهد بود. این اسمارتفون‌ها قرار است در تاریخ نوزدهم سپتامبر امسال رونمایی شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH