تخمین هوشمند قیمت، راهکار مقابله با سوداگری در بازار مسکن

رقابتی کردن فضای کسب‌‌وکار در حوزه‌های مختلف باعث متعادل شدن قیمت‌ها و افزایش کیفیت محصولات شرکت‌ها می‌شود. بازار مسکن نیز از این امر مستثنی نیست. اما اینکه این رقابت در چه فضایی رخ می‌دهد که مالکان بتوانند با رقابتی کردن قیمت‌ها ملک خود را به فروش برسانند. در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

نیازمندی‌های روزنامه همشهری مدت زیادی نقش انتشار فایل‌های املاک آماده واگذاری برای فروش یا اجاره را بر عهده داشت و هر مالکی که قصد فروش یا اجاره ملک خود را داشت با نگاه کردن فایل‌های مشابه منطقه، قیمت حدودی مسکن خود را می‌فهمید و به همان نسبت ملک خود را ارزیابی و قیمت‌گذاری می‌کرد. مشاورین املاک هم باید از اعتبار چندین ساله در آن محله برخوردار بودند تا قیمت مطرح شده از سوی آنها معیار قیمت‌گذاری خانه‌ها باشد.

از سوی دیگر متقاضیانی که قصد خرید ملکی را داشتند هم به همین وسیله قیمت املاک منطقه را برای انتخاب متناسب با بودجه ارزیابی می‌کردند. به عنوان مثال شخصی که قصد خرید آپارتمان در قیطریه را داشت با ارزیابی قیمت‌های آن منطقه و تطبیق آن با بودجه خود تصمیم می‌گرفت در آن منطقه اقدام به خرید کند یا به سراغ فایل‌های دیگری همچون خرید آپارتمان در هروی برود. گفتنی است در این بازه زمانی که روند رشد قیمت‌ها در نوک هرم افزایش قرار گرفته، دیگر با آن مبالغ فقط می‌توان به فکر اجاره آپارتمان در هروی بود.

در این میان شائبه‌هایی پیش می‌آید که مشاورین املاک با قیمت‌گذاری بالاتر از نرخ واقعی محله، سعی در افزایش ارزش ملک در مناطق مختلف داشته و قیمت‌های پیشنهادی از سوی آنها موثق نیست و مباحثی از این دست که صحت ندارد و حتی این مباحث، اعتماد مردم را به مشاورین املاک خدشه‌دار می‌کرد. گفتنی است خوشبختانه این نگاه کاملا عوض شده و اعتماد مردم به مشاورین زیاد شده است.

با پدید آمدن استارت‌آپ‌های فعال در حوزه مارکتینگ املاک این بحث پیش آمد، که آیا این مجموعه‌ها باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند یا کاهش آن‌ها. از طرفی افزایش نرخ ارز و تورم قیمت مسکن را روزانه تغییر می‌داد و اطلاع از قیمت روز مسکن دشوارتر شده و هر مالکی سعی می‌کرد با قیمت بالاتر از ارزش واقعی فایل خود را در سامانه‌های مختلف بارگذاری کند و این امر سامانه‌های بارگذاری فایل های املاک را کمی با مشکل مواجه کرد.

بدیهی است نبود نظارت و عدم وجود کارشناسان ارزیابی ملک در پروسه قیمت‌گذاری، امکان ایجاد هرنوع سوداگری در این بازار را به وجود می‌آورد. اما این به این معنی نیست که سامانه‌های مختلف باعث ایجاد سوداگری و افزایش قیمت مسکن شده‌ یا می‌شوند. زیرا عوامل مهم دیگری همچون اقتصاد کلان و عرضه و تقاضا در بازار قیمت‌ها را مشخص می‌کند که توضیح آن خارج از موضوع بوده و در این مقاله نمی‌گنجد.

حال به این پرداخته می‌شود که وجود این استارت‌آپ‌ها چه تاثیری در بازار مسکن دارد و حتی آیا این سامانه فضای بازار مسکن را رقابتی می‌کند یا خیر؟ باید توجه داشت قیمت‌گذاران ملک‌ها، استارت‌آپ‌ها یا سامانه‌ها نیستندکه بخواهند با کمتر کردن قیمت‌ها مشتری‌ها را برای فروش واحدها جذب کنند، و از طرف دیگر برای کسب سود بیشتر خانه‌ای را گران‌تر به فروش برسانند. زیرا در روند معاملات، سامانه‌ها منتفع نیستند و صرفا ماموریت انتشار فایل‌ها و تبلیغات آنها را بر عهده دارند. در نهایت از این طریق امکان تاثیرگذاری در قیمت‌ها وجود ندارد. پس چرا برخی بر این باورند که وجود سامانه‌های فعال درحوزه املاک باعث ایجاد رقابت در بازار مسکن می‌شود؟ صرفا مالکان با رصد این سامانه‌ها و ارزیابی قیمت‌های مختلف، تا حدودی از قیمت ملک خود مطلع می‌شوند و فقط روند فعالیت آنها بر و تقاضا تاثیرگذار است.

در این میان یک راهکار وجود دارد. می‌توان بهترین راه قیمت گذاری مالکان روی مسکن خود را تخمین هوشمند قیمت مسکن دانست. در حال حاضر تنها سامانه‌ای که تخمین قیمت مسکن را به کاربران ارائه می‌دهد، سامانه کیلید است.

کیلید برای تخمین قیمت خانه‌ها از هوش‌مصنوعی بهره می‌برد و و این امر باعث می‌شود در کنار دقت بالای قیمت گذاری، سرعت این فرآیند نیزکاهش بسیاری داشته باشد. این امر نه تنها متقاضیان خرید یا اجاره را کمک می‌کند تصمیم هوشمندانه‌تری برای این تصمیم مهم بگیرند، مالکان را نیز برای ارائه قیمت واقعی ملک خود یاری می‌رساند.

البته اینها تنها مزیت سامانه کیلید نیست. ابزارهای متعدد دیگری همچون تحلیل بازار مسکن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، یکی دیگر از ابزارهای کیلید است که توانسته کمک‌های شایانی به کاربران این بخش کند.

گفتنی است تمام ابزارهای کیلید از جمله تخمین قیمت مسکن توسط هوش‌مصنوعی انجام می‌شود و از دقت بسیاربالایی برخوردار است. به طوری که حتی در میان سایت‌های مشابه در سایر کشورها به عنوان سامانه‌ای با کمترین ضریب خطا شناخته می‌شود. گفتنی است همان شاخصه‌هایی که نیروی انسانی برای ارزیابی یک ملک در نظر می‌گیرد، را محاسبه کرده و در قالب‌های مختلف همچون تخمین قیمت منطقه، میانه و میانگین قیمت یک ملک و … ارائه می‌دهد. کافی است با وارد کردن کدپستی 10رقمی در این سامانه، از تمام جزئیات خانه مورد نظر باخبر شد وآگاهانه برای ملک خود یا خانه مورد نظر برای خرید یا اجاره تصمیم‌گیری کرد.

حالا می‌توان گفت استارت‌آپ‌ها و سامانه‌های فعال در حوزه املاک می‌توانند باعث ایجاد تعادل در بازارمسکن شوند، چرا که به مرور، مردم پس از استفاده از سامانه‌ای همچون کیلید و اعتماد به آن از قیمت واقعی مسکن باخبر می‌شوند و سوداگران که قصد سواستفاده از کمبود اطلاعات مردم را داشته‌اند از گود خارج می‌‌شوند و تا حدودی قیمت معاملات مسکن رنگ واقعیت به خود می‌گیرند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH