فناوری وای‌فای 6 به‌طور رسمی راه‌اندازی شد

نسل بعدی وای‌فای یعنی وای‌فای 6 در طول یک سال گذشته بتدریج وارد بازار شده و حالا با راه‌اندازی رسمی آن، این کار شتاب بیشتری خواهد گرفت. سازمان Wi-Fi Alliance که بر به‌کارگیری استاندارد وای‌فای نظارت می‌کند، امروز رسما برنامه صدور تاییدیه وای‌فای 6 خود را آغاز کرد. این بدین معنی است که فناوری وای‌فای 6 حالا به‌طور عملی آماده استفاده است و شرکت‌های تکنولوژی به‌زودی دستگاه‌های خود را مجهز به این استاندارد خواهند کرد.

وای‌فای 6 شامل مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های جدید می‌شود که در یکجا باهم ادغام شده‌اند تا فناوری وای‌فای را بیش از پیش کارآمدتر سازند. این موضوع  به‌ویژه این‌روزها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه تعداد دستگاه‌ها و گجت‌هایی که ممکن است به‌طور همزمان به شبکه وای‌فای وصل شوند افزایش یافته است. بنابراین ویژگی مهم وای‌فای 6 این است که سرعت‌ها را در یک شبکه پرازدحام افزایش خواهد داد. ماکزیمم سرعت نظری وای‌فای هم بیشتر خواهد شد (از 3.5 گیگابیت‌برثانیه به 9.6 گیگابیت‌برثانیه می‌رسد)، اما این سرعت‌ها در جاهایی مثل خانه واقعا مهم نیستند، برای اینکه شما هرگز به این سرعت‌ها دست نخواهید یافت. آنچه که اهمیت دارد این است که وای‌فای 6 مجهز به ابزارهایی است که به آن اجازه می‌دهند تا بسیار سریع‌تر عمل کند و در لحظه، دیتای بیشتری را منتقل سازد؛ بنابراین سرعت‌هایی که شما در عمل از آن بهره‌مند خواهید شد، بیشتر از قبل خواهد بود. این میزان سرعت‌‌ها، به‌ویژه در شبکه‌های پرازدحام نمود بیشتری خواهند داشت و بهبودهای صورت گرفته در وای‌فای 6، نیازهای بالاتر این مکان‌ها را به‌راحتی تامین خواهد کرد.

alliance

البته لازم به گفتن است که راه‌اندازی مذکور بیشتر حالت فرمالیته دارد و الان ماه‌هاست که شرکت‌های مختلف تکنولوژی، دستگاه‌های مجهز به وای‌فای 6 خود را به بازار عرضه کرده‌اند و عملکرد خوبی هم داشته‌اند. اما سازمان Wi-Fi Alliance از اعضای کوچک و بزرگی تشکیل شده که همگی در عرصه تکنولوژی فعال هستند و اقدامات این سازمان نشان‌دهنده آن است که مسیر فناوری‌ها و قابلیت‌های وایرلس به کدام سمت‌وسو در حال حرکت است؛ بنابراین راه‌اندازی امروز، از راه رسیدن وای‌فای 6 را به‌طور رسمی اعلام می‌کند.

اتفاق مهمی که هفته گذشته افتاد و شاید در نگاه اول ربطی به وای‌فای 6 نداشته باشد معرفی گوشی‌های سری آیفون 11 بود. اما نکته جالب اینجاست که هر سه این هندست‌ها از استاندارد وای‌فای 6 پشتیبانی می‌کنند و بنابراین به‌زودی شاهد میلیون‌ها دستگاه مجهز به این تکنولوژی در دست مردم خواهیم بود. این یعنی اینکه وای‌فای 6 خیلی زود توانسته است مسیر خودش را پیدا بکند.

البته اپل با اینکه خودش عضو Alliance است، اما سال‌هاست که هیچ‌کدام از دستگاه‌های خود را به تایید این سازمان نمی‌رساند. با این‌حال، این بدین معنی نیست که گوشی‌های اپل در این بخش به خوبی کار نمی‌کنند. Alliance می‌گوید که گلکسی نوت 10 سامسونگ اولین اسمارتفونی خواهد بود که تاییدیه استاندارد جدید را دریافت می‌کند.

سایر محصولات قدیمی‌تر هم می‌توانند در صورت درخواست و داشتن شرایط لازم، تاییدیه مذکور را اخذ نمایند؛ اما از آنجاییکه وای‌فای 6 نیاز به سخت‌افزارهای جدیدی دارد، اکثر محصولات موجود در بازار در حال‌حاضر امکان به‌روزرسانی برای پشتیبانی از آن را نخواهند داشت. در عوض، گجت‌هایی که از حالا به بعد وارد بازار خواهند شد به احتمال بسیار زیاد مجهز به آن خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH