بهترین حافظه‌های SSD برای ارتقا لپ‌تاپ در سال 2019 را بشناسید

امروزه یافتن یک حافظه SSD خوش‌قیمت و کارآمد با اینترفیس M.2 یا Serial ATA امری نسبتا دشوار است. تولیدکنندگان حافظه به‌تدریج کیفیت محصولات خود را ارتقا داده‌اند و اکنون این ابزارها سریع‌تر و مطمئن‌تر از هر زمان دیگری هستند. بدین‌ترتیب شکاف موجود میان قیمت‌گذاری و کارآیی حافظه‌های SSD پیشرفته با مدل‌های پایین‌رده کاهش یافته است. در ادامه به معرفی برترین SSDهای مخصوص لپ‌تاپ در سال 2019 می‌پردازیم:

  • ADATA XPG SX8200 Pro

این درایو از رابط PCI Express NVMe M.2 و قیمت‌گذاری کاملا رقابتی برخوردار است. حافظه مذکور دارای یک مدار مشکی‌رنگ مات و یک توزیع‌کننده حرارتی مشکی و قرمز است و کاربران جهت استفاده از آن بایستی از وجود اینترفیس PCI Express 3.0 و پشتیبانی سیستم از SSDهای 80 میلی‌متری اطمینان حاصل نمایند. تنها 6 ماه پس از عرضه این محصول به بازار، قیمت ورژن 1 ترابایتی آن از 26 سنت در ازای هر گیگابایت به حدودا 15 سنت کاهش یافت و اکنون می‌توان این درایو ارزشمند را با پرداخت مبلغ تنها 149.99 دلار از طریق فروشگاه آمازون خریداری کرد. پایداری نوشتاری معادل 640 ترابایت و ضمانت‌نامه 5 ساله، 2 مشخصه برجسته این حافظه M.2 فرا میا‌ن‌رده به‌شمار می‌روند.

XPG SX8200 Pro بر پایه حافظه‌های 3D TLC NAND و با ظرفیت‌های 1 ترابایتی، 512 و 256 گیگابایتی تولید شده است. ورژن‌های 512 و 256 گیگابایتی درایو مذکور با قیمت‌گذاری 99.99 و 59.99 دلاری در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند.

تست حافظه PCMark 8 به بررسی سرعت دسترسی دیسک، هنگام اجرای امور پردازشی مختلف نظیر وب‌گردی یا ویرایش تصاویر می‌پردازد. همان‌طور که نمودار زیر نیز نشان می‌دهد؛ عملکرد حافظه XPG SX8200 Pro در مقایسه با برخی رقبای هم‌رده خود مناسب‌تر بوده است:

بعلاوه این حافظه مجهز به یک تولباکس نرم‌افزاری است که امکان مدیریت داده‌ها، به‌روزرسانی فریم‌ور دستگاه، حذف ایمن داده‌های درایو و اجرای تست‌های عیب‌یابی را فراهم می‌کند. حافظه XPG SX8200 پرو شرکت ای‌دیتا، گزینه‌ای ایده‌آل برای آن‌دسته از کاربرانی است که به‌دنبال یک SSD سریع‌تر و ارزان‌تر از حد متوسط هستند.

  • Samsung SSD 970 EVO

سامسونگ به‌عنوان یکی از غول‌های فناوری دنیا ادعا می‌کند که بنیان‌گذار تحولی انقلابی در دنیای حافظه SSD بوده است. حافظه 970 EVO یکی از بهترین SSDهای تولید شده توسط سامسونگ به‌شمار می‌رود. این درایو PCI Express NVMe به لطف برخورداری از طراحی حافظه غیرفرار سامسونگ جزو سریع‌ترین تولیدات موجود در بازار محسوب می‌شود.

یک فناوری پیشرفته نظیر NVMe به‌طور معمول موجب افزایش قیمت نهایی محصول خواهد شد؛ اما خوش‌بختانه SSD 970 EVO با برچسب قیمتی کم‌تر از 40 سنت در ازای هر گیگابایت کماکان یک SSD داخلی پیشرفته و نسبتا مقرون‌به‌صرفه قلمداد می‌شود. سرعت بالای خواندن و نوشتن اطلاعات (حداکثر 3500 مگابایت‌برثانیه برای خواندن و 2500 مگابایت‌برثانیه هنگام نوشتن)، بهره‌مندی از ظرفیت‌های مختلف (128، 256 و 512 گیگابایتی در کنار مد‌ل‌های 1 و 2 ترابایتی)، نرم‌افزارجانبی با کاربری آسان و گارانتی طولانی‌مدت از جمله محاسن این درایو به‌شمار می‌روند. از سوی دیگر قیمت‌گذاری بالاتر آن نسبت به برخی تولیدات هم‌رده خود از نقاط منفی SSD 970 EVO تلقی می‌شود.

  • Seagate FireCuda 510

حافظه FireCuda 510 ساخت شرکت سیگیت از فرمت M.2 NVMe بهره گرفته و بازار محصولات گیمینگ را هدف قرار داده است. عملکرد فوق‌العاده سریع، استقامت بالا و قیمت‌گذاری معقول این SSD آن‌ را به گزینه‌ای منتخب برای گیمرها مبدل خواهد کرد. این درایو از نرم‌افزار SeaTools سیگیت بهره می‌گیرد. کاربران با استفاده از این ابزار قادر به چکاپ و پارتیشن‌بندی حافظه، به‌روزرسانی فریم‌ور و حذف ایمن اطلاعات درایو خواهند بود.

این SSD تنها در ظرفیت‌های 1 و 2 ترابایتی روانه بازار شده است. نسخه 1 ترابایتی FireCuda 510 با قیمت‌گذاری 229.99 دلاری و پایداری نوشتاری 1300 ترابایتی عرضه می‌شود؛ در حالی‌که ورژن 2 ترابایتی این حافظه با برچسب قیمتی 399.99 دلاری (20 سنت به ازای هر گیگابایت) و استقامت نوشتاری 2600 ترابایتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

  • Crucial MX500

حافظه MX500 در 2 فرمت M.2 و 2.5 اینچی عرضه شده است؛ لذا این محصول در طیف وسیعی از کامپیوترهای شخصی پیشرفته قابل استفاده خواهد بود. بر اساس اظهارات کارشناسان وب‌سایت پی‌سی‌مگ، MX500 جزو سریع‌ترین درایوهای SATA تست شده قرار می‌گیرد. بنابراین کاربران در صورت جایگزینی این حافظه با هارد دیسک‌های قدیمی‌تر شاهد جهش چشمگیر سرعت سیستم خود خواهند بود. این SSD در تست‌های سرعتی خواندن و نوشتن داده به‌ترتیب رکوردهای 563 مگابایت‌برثانیه و 522 مگابایت‌برثانیه را ثبت کرد.

به‌طور کلی، قیمت‌گذاری پایین در ازای هر گیگابایت، عملکرد فوق‌العاده برای یک SATA SSD، برخورداری از 2 ورژن M.2 SATA یا 2.5 اینچی، ظرفیت‌های متنوع حافظه در بازه 250 گیگابایت تا 2 ترابایت و ضمانت طولانی‌مدت از جمله مزایای حافظه MX500 ساخت کمپانی کروشیال به‌شمار می‌روند. در مقابل، نرخ استقامتی پایین هنگام نوشتن اطلاعات سنگین مهم‌ترین مشخصه منفی این درایو تلقی می‌شود.

  • Samsung SSD 860 QVO

این درایو SATA در ظرفیت‌های 1، 2 و 4 ترابایتی به بازار عرضه شده است. مهندسان سامسونگ ادعا می‌کنند که با تغییر چیدمان سلولی حافظه و گنجاندن 4 بیت در هر سلول، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه SSD 860 QVO را به شکل چشمگیری ارتقا داده‌اند. بعلاوه به‌کارگیری حافظه DRAM، کنترلر و فریم‌ور بهینه موجب افزایش کارآیی مدل مذکور شده است. این محصول با ضمانت‌نامه 3 ساله و پایداری نوشتاری 360 ترابایتی ارایه می‌شود. حتی حجم داده‌های نوشتاری روزمره کاربران حرفه‌ای نیز احتمالا از مرز 10 گیگابایت فراتر نخواهد رفت؛ لذا به لحاظ نظری و بر اساس اظهارات سامسونگ، حافظه SSD 860 QVO تا دهه‌ها پاسخ‌گوی نیازهای کاربران خواهد بود.

ظرفیت بالا، قیمت‌گذاری بسیار مقرون‌به‌صرفه و پشتیبانی از رمزنگاری سخت‌افزاری از جمله نقاط قوت این SSD محسوب می‌شوند؛ با این‌حال گارانتی کوتاه‌مدت و عدم برخورداری از ورژن PCI Express از جمله محدودیت‌های آن به‌شمار می‌روند.

  • Samsung SSD 960 EVO

سامسونگ در تولید این درایو از حافظه‌های فلش بسیار سریع TCL NAND با چیدمان پشته‌ای استفاده کرده است. این موضوع به افزایش چگالی حافظه، ارتقا دوام آن و همچنین کاهش هزینه‌های تولید کمک نموده است. SSD 960 EVO با قالب طراحی M.2 قادر به خواندن و نوشتن پیوسته اطلاعات با حداکثر سرعت 3.2 گیگابایت‌برثانیه و 1.9 گیگابایت‌برثانیه خواهد بود. کنترلر جدید 5 هسته‌ای Polaris و ساختار 48 لایه سومین نسل از حافظه‌های 3D V-NAND موجب پیدایش یکی از برترین SSDهای ساخت سامسونگ شده است.

این داریو در ظرفیت‌های 250 و 500 گیگابایتی و یک ورژن 1 ترابایتی و به‌ترتیب با قیمت‌گذاری 129، 249 و 479 دلاری عرضه شده و ورژن 1 ترابایتی آن از پایداری نوشتاری 400 ترابایتی برخوردار است.

  • WD Black NVMe SSD

این حافظه از فرمت M.2 برخوردار بوده و مستقیما بر روی مادربرد کامپیوتر نصب می‌شود. حافظه SSD کمپانی وسترن دیجیتال در ظرفیت‌های 1 ترابایتی، 500 و 250 گیگابایتی و با قیمت‌گذاری 399، 199 و 109 دلاری عرضه شده است. این درایو از ورژن 64 لایه‌ای ماژول حافظه 3D NAND استفاده می‌کند. ساختار فوق از تاخیر کم‌تر و بهره‌وری انرژی بالاتر نسبت به حافظه‌های TLC NAND برخوردار است و نویدبخش حداکثر سرعت 3400 و 2800 مگابایت‌برثانیه‌ای هنگام خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی ورژن 1 ترابایتی خواهد بود. بعلاوه این مدل با پایداری نوشتاری 600 ترابایتی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH