علی‌رغم تحریم‌ها، هواوی و کوالکام همچنان با یکدیگر همکاری می‌کنند!

هواوی در اواسط ماه مه امسال از سوی دولت آمریکا به عنوان یک تهدید امنیت ملی شناخته شد و در لیست تحریم Entity وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت. در نتیجه این اقدام، حالا شرکت چینی از دسترسی به زنجیره تامین آمریکا محروم شده و فرصت پیشی گرفتن از سامسونگ و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین سازنده اسمارتفون دنیا را از دست داده است. به همین‌خاطر است که سری پرچمدار جدید میت 30 شرکت نمی‌تواند از نسخه سیستم عامل اندروید که شامل سرویس‌های گوگل پلی می‌شود، استفاده کند. این بدین معنی است که هندست‌های جدید، اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مانند پلی استور، سرچ، یوتیوب، جیمیل و مپس را بر روی خود نخواهد داشت و به جای آن، از نسخه اوپن سورس اندروید در کنار اپ گالری هواوی بهره خواهند برد.

علاوه بر گوگل، سایر شرکت‌های آمریکایی که از همکاری با هواوی منع شده‌اند، شامل اینتل، کوالکام و میکرون می‌شوند. هواوی سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات و نرم‌افزارهای آمریکایی هزینه کرده بود و حالا با این شرایط، تامین‌کنندگان آمریکایی از همه این عایدی‌ها محروم شده‌اند. برای مثال، هواوی سال گذشته، بزرگترین مشتری شرکت میکرون بود. یکی دیگر از سازندگان آمریکایی که بارگیری‌های خود را برای هواوی متوقف کرده، کوالکام است. با این‌حال، Steve Mollenkopf، مدیر اجرایی این شرکت، اخیرا به وب‌سایت Caixin گفته بود که آنها در حال ارسال قطعاتی به هواوی هستند که شامل ممنوعیت‌های مذکور نمی‌شوند.

تحریم هواوی

کوالکام می‌خواهد یک قرارداد بلندمدت با هواوی امضا کند

در ماه مه امسال، دولت آمریکا یک فرصت ۹۰ روزه به برخی از تامین‌کنندگان هواوی داد تا با دریافت یک مجوز ویژه از وزارت بازرگانی این کشور، امکان بارگیری قطعات و نرم‌افزارهایی که برای نگه‌داری و پشتیبانی از شبکه‌ها و تجهیزات عملیاتی موجود، لازم هستند را داشته باشند. ضمنا یک مجوز سه ماهه نیز برای قراردادهایی که برای تامین سرویس و پشتیبانی از هندست‌های موجود هواوی مورد نیاز بودند، صادر گردید. با پایان یافتن مهلت ۹۰ روزه اول، یک فرصت ۹۰ روزه دیگر نیز به ۱۳۰ شرکت آمریکایی داده شد.

Mollenkopf می‌گوید که شرکت او می‌خواهد یک توافق بلندمدت با هواوی امضا کند، اما این موضوع بستگی به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خواهد داشت.

کایرین 990

البته باید توجه داشت که هواوی به عنوان یک تهدید امنیت ملی آمریکا در نظر گرفته شده و دولت آمریکا ادعا می‌کند که دولت چین می‌تواند از طریق هواوی به اطلاعات مشتریان و شرکت‌های آمریکایی دست یابد. با این‌حال، هواوی همه این اتهامات را رد کرده و Liang Hua، مدیر اجرایی شرکت، حتی پیشنهاد امضای یک قرارداد ‘No-Spy’ را با هر کشوری داده است.

خود ترامپ در ضمن صحبت‌هایش اشاره کرده بود که هواوی می‌تواند به عنوان یک برگ معامله برای رسیدن به توافق تجاری بهتر با چین مورد استفاده قرار گیرد. Richard Yu، مدیر گروه مشتریان هواوی هم ظاهرا به این موضوع باور دارد. او اخیرا گفته بود که اگر شرکت از لیست تحریم آمریکا خارج شود، آنها بلافاصله یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری شامل سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها گوگل، برای سری میت 30 در خارج از چین عرضه خواهند کرد.

میت 30 پرو

در حالیکه هنوز مشخص نیست کوالکام در حال‌حاضر دقیقا چه قطعاتی را برای هواوی ارسال می‌کند، اما ما می‌دانیم که شرکت چینی از چیپست‌های اسنپ‌دراگون بر روی تعدادی از مدل‌های غیرپرچمدار خود استفاده می‌کند. با این‌حال، هواوی از چیپست‌های کایرین نیز که طراحی خودش است و توسط TSMC ساخته می‌شود، بهره می‌گیرد. البته برخی از طراحی‌های استفاده‌شده در این تراشه‌ها، از یک لایسنس قبلا اخذ شده از کمپانی ARM انگلیس، سود می‌برند. این شرکت انگلیسی از تکنولوژی آمریکایی استفاده می‌کند و در ماه مه امسال همزمان با تحریم هواوی اعلان کرد که روابط همکاری خود را با این شرکت چینی قطع کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH