حافظه SSD اینتل 665p با QLC NAND سریع‌تر و متراکم‌تر معرفی شد

رویداد Memory and Storage Day اینتل که دیروز در کره جنوبی برگزار شد، بیشتر بر روی محصولات دیتاسنتر و سازمانی تمرکز داشت، اما این شرکت یک حافظه SSD نیز معرفی کرد: اینتل SSD 665p. این حافظه نسخه بعدی اینتل 660p است که در واقع اولین و موفق‌ترین SSD بود که از حافظه فلاش NAND، با سلول چهار بیتی از نوع  QLC استفاده می‌کرد. 665p، ارتقا بزرگی نسبت به مدل قبلی خود ندارد، چراکه از همان کنترلر چهار کاناله Silicon Motion SM2263 در آن استفاده شده است. با این‌حال، حافظه آن، به نسل دوم ۹۶ لایه‌ای 3D QLC NAND به‌روزرسانی شده است. QLC جدید، همان ظرفیت ۱۰۲۴ گیگابیت در هر تراشه را دارد، اما، اندازه کلی آن کوچک‌تر شده است. با این تفاسیر، نمی‌توان انتظار تغییرات اساسی در رابطه با قابلیت‌های درایو و عملکرد حافظه 665p را داشت. با این‌حال، ممکن است قیمت را کمی کاهش دهد.

اینتل، 665p را با یک دموی زنده معرفی کرد. در این دمو، یک حافظه ۱ ترابایتی 660p با یک نمونه اولیه ۱ ترابایتی 665p مقایسه شده بود که هر کدام از آنها در داخل نوت‌بوک‌های ایسوس یکسانی قرار داشتند. اینتل از یک نسخه بتای CrystalDiskMark 7 برای نشان دادن عملکرد 665p استفاده کرد که نشان از بهبود ۴۰ الی ۵۰ درصدی در سرعت‌های انتقال متوالی و افزایش ۳۰ درصدی در سرعت‌های دسترسی رندوم داشت.

البته ذکر این نکته لازم است که با در نظر گرفتن مدت زمان کوتاه تست و ظرفیت تقریبا خالی درایوها، این اعداد فقط اندازه‌گیری عملکرد کش SLC حافظه بودند. به همین‌خاطر، معلوم نیست که بدترین سرعت‌های نوشتن QLC، تا چه اندازه تغییر کرده است و اتفاقا همینجاست که 660p از حافظه‌های SSD مبتنی بر TCL عقب می‌افتد. اعداد متوالی IO که اینتل برای 660p نشان داد، از آنچه که ما در تست‌های خود با استفاده از CDM 7 بدست آورده بودیم، تفاوت عمده‌ای داشت؛ بطوریکه به نظر می‌رسد، بهبود اعداد متوالی IO، احتمالا در رنج ۲۰ درصد باشد تا اینکه در محدوده ۴۰ الی ۵۰ درصد! تست‌های ما بر روی اینتل 660p همچنین نشان داد که این حافظه می‌تواند به‌طور مشابهی به سرعت‌های انتقال متوالی ۱.۷ الی ۱.۸ گیگابایت در ثانیه، با یک عمق صف نسبتا بالا دست یابد. بنابراین، بهبود 665p در اینجا ممکن است صرفا این عمق را به ۱ کاهش داده باشد. در هر صورت، به نظر می‌رسد که 665p، درایو دیگری است که عملکرد خوبی برای اکثر مصارف ارایه خواهد کرد؛ با این‌حال، به همه آن چهار PCIe lane، نیاز ندارد.

حافظه SSD

وب‌سایت Legit Reviews، تصاویر نزدیکی از 665p، در کنار 660p منتشر کرده است. همانطور که ملاحظه می‌شود، طرح‌بندی PCB حافظه، اساسا تغییر نکرده است و از یک درایو یک‌وجهی M.2 2280 که برای مدل ۲ ترابایتی، فقط نیاز به اشغال همه چهار حافظه NAND دارد، تشکیل شده است.

اینتل درباره تاریخ عرضه 665p صحبتی نکرده است، اما به احتمال زیاد، این کار در چند ماه آینده اتفاق خواهد افتاد. قیمت آن هم احتمالا نزدیک به قیمت 660p باشد و به عبارتی می‌توان گفت که یکی از ارزان‌ترین درایوهای NVMe در بازار خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH