دوربین 500 مگاپیکسلی ساخت چین قادر به تشخیص فوری چهره افراد در محیط‌های شلوغ خواهد بود

در حال حاضر کشور چین از فناوری تشخیص چهره به شکلی گسترده استفاده می‌کند. این فناوری جهت شناسایی مجرمان، نظارت بر میزان توجه دانش‌آموزان و یا حتی صدور مجوز خریداری بلیط قطار توسط شهروندان به‌کار گرفته می‌شود.

اکنون این کشور آسیایی در راستای تلاش‌ها جهت ارتقا سامانه‌های نظارتی خود اقدام به توسعه یک دوربین تشخیص چهره 500 مگاپیکسلی نموده است. این دوربین قادر به ثبت تصویر از هزاران چهره مختلف حاضر در یک استادیوم با جزئیات کامل و استخراج اطلاعات چهره جهت اجرای محاسبات ابری است. بدین‌ترتیب موقعیت یک هدف خاص بلافاصله تعیین خواهد شد.

بر اساس اظهارات نشریه Global Times، سرویس دوربین ابری مبتنی بر هوش مصنوعی پیش‌تر با مشارکت دانشگاه فودان در شهر شانگهای، موسسه Changchun Institute of Optics و موسسه Fine Mechanics and Physics از آکادمی علوم چین در ایالت چان‌گچون و تحت‌عنوان دوربین سوپر (super camera) توسعه یافت.

همچنین با توجه به اخبار منتشر شده، دوربین سوپر از قابلیت ثبت عکس‌های پانورامیک با نمایی واضح از چهره کلیه افراد حاضر در تصویر برخوردار است؛ قابلیتی که در مکان‌های عمومی بسیار شلوغ مفید واقع می‌شود.

گزارش خاطرنشان می‌کند که سیستم تشخیص چهره با هدف حفظ امنیت ملی، نظامی و امنیت روانی عموم جامعه طراحی شده است. این دوربین می‌تواند به‌عنوان نگهبان در پایگاه‌های نظامی، سکوهای پرتاب ماهواره و مرزهای کشور به‌کار گرفته شده و از ورود و خروج افراد یا اشیا مشکوک جلوگیری نماید.

نظارت همه‌جانبه

این پیشرفت در شرایطی حاصل شده که فناوری تشخیص چهره به موضوع داغ بحث و گفتگوهای فزآینده میان گروه‌های فعال آزادی‌های مدنی و قانون‌گذاران در سراسر جهان تبدیل شده است. بنابراین رونمایی از این فناوری در کشوری که با نظارت‌های شدید بر شهروندان خود شناخته می‌شود؛ بی‌تردید به نگرانی‌ها در زمینه نقض حریم خصوصی دامن خواهد زد.

شهروندان چینی بیش از مردم سایر مناطق جهان تحت نظارت دولت قرار دارند و بر اساس برآوردها بیش از 200 میلیون دستگاه دوربین CCTV، اعمال مردم را تحت نظر دارند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال 2020 این رقم با رشد 213 درصدی به 626 میلیون دستگاه خواهد رسید.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که چین در زمینه طراحی یک سیستم اعتباری اجتماعی در سراسر کشور تمام تلاش خود را به‌کار بسته است. این سیستم از متدولوژی سنجش رفتار مبتنی بر شهرت افراد استفاده کرده و به ارزیابی جمعیت 1.4 میلیارد نفری کشور و میلیون‌ها کسب‌وکار فعال در آن می‌پردازد.

دولت چین در اوایل ماه جاری از تصمیم خود برای توسعه اقدامات بحث‌برانگیز در زمینه سیستم رتبه‌بندی بیش از 30 میلیون کمپانی فعال در این کشور خبر داد. سیستم مدیریت مبتنی بر الگوریتم با مشاهده یک رفتار مناسب، امتیازاتی را اعطا نموده و افراد دارای امتیاز پایین‌تر را از سفر یا بهره‌مندی از مشاغل دولتی محروم می‌کند. انتظار می‌رود که این سیستم طی سال آینده رسما راه‌اندازی شود.

با استفاده از یک سامانه دوربین‌ مداربسته مجهز به فناوری‌های تشخیص چهره، اسکن بدن و ردیابی جغرافیایی امکان اعمال کنترل دیجیتالی و نظارت بر محل سکونت افراد فراهم خواهد شد. از این گذشته، چین زیرساخت سیستم تشخیص چهره پیشرفته خود را با هدف شناسایی و نظارت بر اقلیت مسلمان اویغور در ایالت سین‌کیانگ توسعه داده است. بدین‌ترتیب اعضای فرقه مذکور مورد ردیابی قرار گرفته و روابط آن‌ها با دوستان و اعضای خانواده روشن خواهد شد.

2 ماه پیش مشخص شد که حوزه این نظارت فراتر از ساکنان منطقه بوده و گردش‌گران را نیز شامل شده است. بدین‌ترتیب گوشی‌های تلفن‌همراه توریست‌ها با هدف یافتن محتوای تهدیدآمیز اسکن شده و اطلاعات مربوط به پیام‌های متنی و دفترچه تلفن آن‌ها نیز حذف می‌شود.

این سامانه بی‌نظیر جاسوسی دیجیتالی، چین را به سردم‌دار استفاده از فناوری نسل آینده جهت نظارت پیوسته بر شهروندان خود تبدیل می‌کند. این پدیده به‌صورت بالقوه نویدبخش یک آینده پیشرفته اقتدارگرا و آغاز عصر جدیدی از تبعیض خودکار و افراط‌گرایی خواهد بود.

از این منظر، دوربین 500 مگاپیکسلی جدید می‌تواند میزان بهره‌وری عملیات کنترل گسترده اجتماعی در چین را تا حدود زیادی افزایش دهد.

این فناوری صرفا در چین به‌کار گرفته نخواهد شد

فناوری مذکور در سایر مناطق و در بستر مناسبات میان شرکت‌های آمازون، پالانتیر و آژانس‌های دولتی ایالات‌متحده مورد بررسی قرار گرفته است. این در حالیست که اخیرا دادگاه عالی انگلیس به مجوز پلیس برای استفاده از فناوری تشخیص چهره خودکار جهت جستجوی افراد در محیط‌های عمومی رای مثبت داد. با این‌حال نهادهای قانونی در شهر سان‌فرانسیسکو، استفاده از چنین سامانه‌ای را کاملا ممنوع اعلام کرده‌اند.

در عین‌حال هندوستان نیز به منظور ساخت سیستمی جهت متمرکز نمودن داده‌های تشخیص چهره ثبت شده توسط دوربین‌های نظارتی سراسر کشور و مطابقت آن‌ها با پایگاه داده مجرمان ملی، اقدام به صدور فراخوان نموده است. در این مسیر چالش‌هایی شامل از قلم افتادن اصول آینده‌نگرانه و عدم تصویب قوانینی جهت حفاظت از اطلاعات و جلوگیری از سوء استفاده از داده‌های حساس برای اهداف مشکوک وجود دارد.

نیلاب کیشور؛ معاون بازرسی کل پلیس مرزی هند و تبت در گفتگو با نشریه بلومبرگ طی هفته گذشته اعلام کرد که “سیستمی با قابلیت شناسایی مجرمان، فوق‌العاده ارزشمند بوده و فناوری تشخیص چهره نیز بسیار قدرتمند است؛ اما نیات بشر نیز بسیار حائز اهمیت هستند. شما می‌توانید بهترین تکنولوژی را ایجاد نمایید؛ اما در صورت نادرست بودن نیات انسانی این فناوری می‌تواند به ابزاری جهت سواستفاده مبدل شود.”

4 در مورد “دوربین 500 مگاپیکسلی ساخت چین قادر به تشخیص فوری چهره افراد در محیط‌های شلوغ خواهد بود”

    1. امیرکیوان گوهری

      سانسور و نظارت متمرکز بر رفتار شهروندان یکی از ارکان ساختاری حکومت‌های کومونیستی است

  1. چین؟
    حتما پلاستیکیه!!
    فردا آمریکا شاکی میشه که این را ما 30 سال قبل ساختیم شما قابش را عوض کردید؟؟

    1. امیرکیوان گوهری

      چین به دلیل سیاست‌های نظارتی شدید حزب حاکم کومونیست و دسترسی به فناوری‌های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی یکی از تولیدکنندگان بزرگ دوربین‌های مداربسته در جهان به‌شمار می‌آید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH