چیپست SQ1 سرفیس پرو ایکس با فرکانس 3GHz براساس فناوری 7nm ساخته شده است

مایکروسافت دیروز در رویداد سرفیس خود، دو چیپست سفارشی معرفی کرد. یکی از آنها، تراشه Ryzen 3700U شرکت AMD بود که در داخل سرفیس لپ‌تاپ 3 به کار گرفته شده است و دیگری، به نام SQ1 که مبتنی بر چپپست اسنپ‌دراگون 8xc کوالکام بوده و کار پردازش سرفیس پرو ایکس را بر عهده دارد. حالا جزییات تازه‌ای درباره SQ1 بدست آمده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اسنپ‌دراگون 8cx، اولین تراشه کوالکام بوده که به‌طور ویژه برای کامپیوترهای ویندوزی همیشه متصل (Windows Always Connected PCs) طراحی شده است. این چیپست، از هشت هسته Kryo 495 بهره می‌برد که شامل دو کلاستر چهار هسته‌ای و هر کدام با عملکرد و بهره‌وری بالا است. سرعت کلاک هسته‌ها، معلوم نیست، اما دستگاه گلکسی بوک S سامسونگ که مجهز به 8cx بود، فرکانس پایه ۲.۸۴ گیگاهرتز داشت.

مطابق گفته‌های خود مایکروسافت در وب‌سایت The Verge، ظاهرا فرکانس تراشه مذکور، فراتر از این عدد است. براساس جزییات منتشر شده، سرعت کلاک هسته Kryo چیپست SQ1، چیزی در حدود ۳ گیگاهرتز است. البته این موضوع چندان هم جای شگفتی ندارد؛ چراکه کوالکام از ابتدا متمایل بود که توان حرارتی 8cx، به‌جای یک مقدار پیش‌فرض، توسط خود شرکت‌ها تنظیم گردد.

SQ1 هم، هشت هسته‌ای بوده و مانند 8cx براساس فناوری ۷ نانومتری ساخته شده است. در مورد پردازنده گرافیکی آن هم، به نظر می‌رسد که مایکروسافت همکاری تنگاتنگی با کوالکام داشته است. پردازنده گرافیکی SQ1، یک خروجی ۲.۱ ترافلاپ (Teraflop) دارد که واقعا فوق‌العاده است. با این‌حال، این پردازنده نیز، مانند نمونه به‌کار گرفته شده در داخل سرفیس لپ‌تاپ 3، به جای گیمینگ، صرفا برای تولید محتوا کاربرد خواهد داشت. بد نیست بدانید که پردازنده گرافیکی ادرنو چیپست اسنپ‌دراگون 8cx، خروجی ۱.۸ ترافلاپ دارد و بنابراین به نظر می‌رسد که توان مصرفی SQ1 بیشتر از تراشه کوالکام خواهد بود.

چپپست 8cx کوالکام همچنین از حافظه هشت کاناله LPDDR4X پشتیبانی می‌کند و شاهد این ویژگی در SQ1 نیز خواهیم بود. پلت‌فرم مایکروسافت، توان حرارتی پایه ۷ واتی دارد که بسته به نیاز، می‌تواند تا ۱۵ وات نیز افزایش یابد. به نظر می‌رسد که سرفیس پرو ایکس مایکروسافت، زندگی تازه‌ای به پلت‌فرم ویندوز مبتنی بر ARM شرکت بخشیده است، اما اینکه این دستگاه تا چه اندازه موفق خواهد بود، تنها گذر زمان، آن را مشخص خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH