چیلیوری اسنپ را به چالش رقابت سالم و انسانی دعوت کرد!

موضوع شکایت چیلیوری از اسنپ فود، چند وقتی است که تبدیل به خبری مهم در حوزه سرویس‌های آنلاین غذا در کشور شده است و با اعلام رای اولیه شورای رقابت، اسنپ فود در این ارتباط مقصر شناخته و موظف به رعایت حقوق سایر پلتفرم‌های حاضر در مارکت گردیده است. در ارتباط با همین موضوع، چیلیوری عصر امروز سمیناری خبری برگزار کرد که در آن نکات جالبی بیان شد و مدیر عامل و بنیان گذار آن، رسما مجموعه اسنپ را به چالش رقابت سالم دعوت کرد!

علیرضا صادقیان، بنیان‌گذار و مدیرعامل هولدینگ نوین ایرانیان، به خبرنگاران گفت: ما تا قبل از سال ۹۶ رقابت سالمی در حوزه غذا داشتیم که بسیار سازنده و مناسب بود و بر سر اینکه کدام شرکت می‌تواند محصول بهتری را ارایه کند، فعالیت می‌کردیم. از اواخر سال ۹۶ این روند تا حد زیادی دچار تغییر شد و این موضوع، هم زمان با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری بود که مجموعه اسنپ کسب کرد و از آن، در جهت انحصار در همه زمینه‌ها استفاده نمود که به تدریج در رستوران‌ها، تاکسی‌ها، هتل‌ها و… این موضوع اعمال گردید.

در نمونه قراردادهای اسنپ فود بندهایی وجود دارد که رستوران را موظف می‌کند به‌صورت انحصاری تنها با آن‌ها کار کند و در صورت عدم رعایت، کمیسیون افزایش یافته و فعالیت تبلیغاتی‌شان نیز کاهش می‌یابد

از اواخر سال ۹۶ فشار بر روی رستوران‌ها ابتدا به‌صورت تطمیع و سپس تهدید شروع شد و برخی رستوران‌ها آغاز به فسخ قرارداد با ما کردند. در تابستان ۹۷ جلساتی با مدیران اسنپ فود داشتیم و از آن‌ها درخواست کردیم که این روند به نفع بازار، اکوسیستم و هیچ‌کس نیست. آن‌ها گفتند که این سیاست ابلاغی سهام‌داران‌شان است. ما صبوری کردیم تا ببینیم چه می‌شود. در زمستان ۹۷ این روند شدت گرفت که به‌صورت هدفمند برای گرفتن تمام رستوران‌های پر فروش بود تا دیگر هیچ جایی برای سایر پلتفرم‌ها باقی نمانَد.

ما این موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم که حق و حقوقی بابت این موضوع داریم و شکایت خودمان را در اردیبهشت ماه ۹۸ در شورای رقابت ثبت کردیم. این جلسه در ۱۳ مهر ماه امسال در شورای رقابت تشکیل شد و رای آن دیروز صادر گردید.

گفتنی است در حال حاضر ۱۰۰۰ رستوران به خاطر این قرارداد انحصاری، حاضر به همکاری با چیلیوری نیستند و فقط با اسنپ‌فود کار می‌کنند. اسنپ فود در حال حاضر ۵۰۰۰ هزار رستوران و سوپر مارکت دارد که این ۱۰۰۰ تا تقریبا ۵۰ درصد فروش اسنپ فود را پوشش داده و رستوران‌هایی هستند که مردم به دنبال خرید آن می‌گردند. قاعدتا وقتی یک پلتفرم مانند ما هم نتواند درصد زیادی از تقاضای شما را پوشش دهد، کاربرانش می‌روند.

صادقیان با اشاره به رقابت سالم در بازارهای بزرگ دنیا گفت: با نگاهی به سرویس‌های مشابه در آمریکا متوجه می‌شویم که رقابت بسیار تنگاتنگی وجود دارد و به همین خاطر یک بازار داینامیک بسیار خوبی در آنجا شکل گرفته که پلتفرم‌ها پیشرفت کرده و به مردم خدمات می‌دهند. در کشورهای پیشرفته این بحث بسیار با دقت در نظر گرفته می‌شود تا بازار سالمی وجود داشته باشد.

بندهایی که اسنپ فود در قراردادهایش دارد، دیگر اعتبار قانونی ندارد. همچنین اسنپ فود دیگر نمی‌تواند رستوران‌ها را برای این امر تحت فشار بگذارد

وی سپس با نشان دادن برخی مدارک، صحت ادعای خودشان در ارتباط با اسنپ فود را بیان کرد و افزود: در نمونه قراردادهای اسنپ فود بندهایی وجود دارد که رستوران را موظف می‌کند به‌صورت انحصاری تنها با آن‌ها کار کند و در صورت عدم رعایت، کمیسیون افزایش یافته و فعالیت تبلیغاتی‌شان نیز کاهش می‌یابد. حتی جدیدا در قراردادها جریمه نقدی از ۲۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان هم برای رستوران‌های متخلف از این انحصار در نظر گرفته‌اند! رستوران‌هایی که با ما صحبت می‌کردند، گفتند که علاقه‌ای به لغو قرارداد ندارند و به‌خاطر فشاری که از سوی اسنپ فود به آن‌ها اعمال می‌شود، مجبور به چنین کاری شده‌اند.

اسنپ فود معتقد است که سفارش آنلاین، مزاحم سفارش تلفنی یا آفلاین است، برای همین باید بتوانند در یک رستوران بحث فرهنگ آنلاین را ایجاد کنند و سایر روش‌ها صرفا آفلاین و تلفنی باشد. آن‌ها می‌خواهند کیفیت خدمات دهی را افزایش داده و می‌گویند وجود باقی پلتفرم‌ها، مزاحم این امر خواهند شد! البته پاسخی به این امر ندادند که چگونه این امر موجب کاهش کیفیت می‌شود.

صادقیان درباره چیلیوری گفت: ما معتقد هستیم سرویسی که به مشتری می‌دهیم از اسنپ فود بهتر است. این امر را می‌توان از امتیاز ما در پلتفرم‌هایی چون کافه بازار و یا گزارش‌های مستقل دید. این موضوع در حالی صورت گرفته که ۸۰ درصد خدمات مشتری از سمت رستوران است نه سرویس.

خوشحال هستیم که توانستیم برای اولین بار یکی از سرویس‌های اسنپ را محکوم کنیم

وی با اشاره به شورای رقابت گفت: این شورا ۱۵ عضو دارد که از طرف قوای سه گانه ما منصوب می‌شوند. رییس با حکم رییس جمهور است و نمایندگانی از قوه قضائیه، مجلس، اتاق بازرگانی و… معرفی می‌شوند. حکمی که این شورا می‌دهد، الزام اجرایی دارد و صرفا مشورتی نیست.

در جلسه‌ای که ما داشتیم، ادله مرتبط از سوی ما و اسنپ فود ارایه داده شد. بر اساس رای داده شده، شورای رقابت با اکثریت آرا، دستور به توقف رویه ضد رقابتی و اطلاع رسانی عمومی در جهت شفافیت بازار را صادر کرد. یعنی بندهایی که اسنپ فود در قراردادهایش دارد، دیگر اعتبار قانونی ندارد. همچنین اسنپ فود دیگر نمی‌تواند رستوران‌ها را برای این امر تحت فشار بگذارد.

انحصار بسیار خطرناک است و بسیار خرسندیم هستیم که شورا چنین رایی را صادر کرد. خوشحال هستیم که توانستیم برای اولین بار یکی از سرویس‌های اسنپ را محکوم کنیم. همچنین اسنپ فود مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان هم بایستی جریمه به دولت بپردازد. البته این مبلغ بسیار کم است و به نحوی سبب می‌شود تا از نظر مالی، انحصار صرفه داشته باشد!

انحصار طلبی چیزی است که مختص به غذا نبوده و گروه اسنپ در هر کجایی که حضور داشته، سعی کرده تا آن را پیاده کند

اسنپ فود البته به این رای اعتراض کرده است اما طبق ماده ۶۵، این امر مانع از اجرا نیست و از این به بعد اسنپ فود ملزم به رعایت قانون خواهد بود.

پس از اعلام این رای، ما تماس‌های بسیار زیادی از سایر استارتاپ‌ها داشتیم که خوشحال بودند جلوی این رقابت ناسالم گرفته شده است. بحث انحصارگرایی، ارزش افزوده‌ای به بیزینس ما اضافه نمی‌کند و صرفا سود کوتاه مدتی خواهد داشت. این امری است که شما با پول و زور به‌دست آورده‌اید که از منظر انسانی هم صحیح نبوده و دولت و قانون می‌تواند جلویش را بگیرد.

بایستی بگویم که تمرکز کلی ما بر روی مشتری است و بر روی رقیب تمرکزی نداریم اما این روند چاره‌ای برای ما نگذاشت که از طریق قانونی آن را بشکنیم. انحصار طلبی چیزی است که مختص به غذا نبوده و گروه اسنپ در هر کجایی که حضور داشته، سعی کرده تا آن را پیاده کند.

من شرکت اسنپ را به یک چالش دعوت می‌کنم، چالش رقابت سالم! بیایند و یک رقابت سالم در بازار ایران داشته باشند و ببینند بدون انحصار چگونه می‌توانند بجنگنند

مدیر عامل هولدینگ نوین ایرانیان در پایان گفت: من شرکت اسنپ را به یک چالش دعوت می‌کنم، چالش رقابت سالم! بیایند و یک رقابت سالم در بازار ایران داشته باشند و ببینند بدون انحصار چگونه می‌توانند بجنگنند. مطمئن هستم با شرکت‌های خوب دیگری که داریم، هر جا اسنپ رقابت سالمی داشته باشد، نمی‌تواند این سهم از بازار را بگیرد و این امر را به سرویس بهتر خودش ارتباط دهد. امیدوارم اسنپ فود به این رای احترام بگذارد و آقای ژوبین علاقبند که این شورا را به نوعی حسن ختام می‌داند، خودش به رای صادره عمل کند.

2 در مورد “چیلیوری اسنپ را به چالش رقابت سالم و انسانی دعوت کرد!”

  1. البته اگر نظرات چند تا از این رستوران‌ها را هم در این متن قرار می‌گرفت شفافیت بیشتری نسبت به این انحصار طلبی یا جلب اسنپ شدن آنها نشان داده می‌شد

    2
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH