آیفون‌های جدید

گرانی موبایل در بازار و کلاف سردرگم رکود در ثبات قیمت دلار!

بسیاری از مردم تصور می‌کردند که با ارزانی دلار و ثبات بازار ارز باید قیمت موبایل به شدت کاهش یافته و وضعیت بهتری را در معاملات تلفن همراه شاهد باشیم ولی چیزی که این روزها در بازار مشاهده می‌شود، چیزی جز رکود تورمی نیست، ولی چرا؟

به گزارش آی‌تی‌رسان، مشاهدات از بازار موبایل نشان می‌دهد که ثبات بازار ارز نه تنها کمکی به بهبود روند معاملاتی موبایل نکرده و حالا علیرغم وضعیت گزارش شده، شاهد گرانی دوباره در این بازار هستیم. برداشته شدن معافیت واردات مسافری و دیگر اقدامات انجام شده در طرح رجیستری باعث شده تا هزینه واردات به شدت بالا رفته و کمتر خریداری را در بازار مشاهده کنیم.

این اتفاقات در حالی است که اصولا بایستی شاهد ثبات و حتی ارزانی در این بازار می‌بودیم چرا که بسیاری از واردکنندگان گوشی با پرداخت حقوق گمرکی هزینه دیگری از قبال برداشته شدن معافیت مسافری نداشتند. از سوی دیگر با وارد شدن طیف گسترده واردات مسافری قانون عرضه و تقاضا برقرار شده و عرضه بر تقاضا بیش از پیش پیشی می‌گرفت. ولی این اتفاق رخ نداد و به وضوح می‌توان شاهد افزایش قیمت موبایل در بازار بود.

اپل 83 درصد از سود بازار جهانی موبایل را به نام خود ثبت کرد

طرح رجیستری شاید برای جلوگیری از قاچاق و بسیاری از اتفاقات این چنینی مناسب بود ولی این سازوکار مخل فعالیت بسیاری از شرکت‌های رسمی و قانونی شد. وعده مسئولین دولتی برای بی هزینه بودن رجیستری و سایر موارد باعث شد تا موافقت عمومی با این طرح وجود داشته باشد ولی هزینه‌دار شدن رجیستری آب سردی بود که بر پیکره بازار ریخته شد و خرید بسیاری از گوشی‌های موبایل را برای مردم به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل نمود.

رضا دیهیمی، نایب‌رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی چندی پیش در رابطه با وضعیت بازار گفته بود: گرانی در بازار موبایل بی دلیل است چرا که نه دلار گران شده و نه تعرفه‌ای تغییر کرده و صرفا 3 درصد خدمات پس از فروش به قیمت موبایل اضافه می‌شود که تاثیر آن‌چنانی در قیمت‌ها نخواهد داشت.

این اظهار نظرها در حالی است که به اذعان بسیاری از فعالان بازار از دو هفته پیش شاهد گرانی قابل توجه در بازار بودیم و کمتر کسی است که این موضوع را متوجه نشده باشد. حالا باید دید که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و بایستی رکود تورمی فعلی را در بازار تلفن همراه تحمل کنیم یا اقدامات موثری در این زمینه صورت می‌گیرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH