اپل از مک‌بوک پرو 16 اینچی خود با صفحه‌کلید جدید و پردازنده نسل 9 اینتل رونمایی کرد

کمپانی اپل اخیرا از مک‌بوک پرو 16 اینچی جدید خود رونمایی کرد. این محصول نشان می‌دهد که اپل از اشتباهات گذشته خود عبرت گرفته است. مک‌بوک پرو جدید در واقع قدرتمندترین لپ‌تاپ عرضه شده توسط اپل تا به امروز محسوب می‌شود. اما موضوع مهم‌تر اینکه گجت مذکور مجددا از مکانیسم قیچی‌مانند برای صفحه‌کلید بهره گرفته و دکمه فیزیکی Escape را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نمایشگر 16 اینچی رتینا دارای رزولوشن 3072 در 1920 پیکسل و چگالی 226 پیکسل بر اینچ است. این نمایشگر درون کارخانه کالیبره شده و از روشنایی 500 نیتی و قابلیت پوشش‌دهی کامل فضای رنگی DCI-P3 برخوردار است.

با بررسی نیمه دوم لپ‌تاپ، صفحه‌کلید جدید موسوم به Magic Keyboard همراه با دکمه‌هایی با محدوده پیمایشی 1 میلی‌متری جلب‌توجه می‌کند. اپل اعلام کرده که در طراحی بازنگری شده به لطف پاسخ‌گویی مناسب دکمه‌ها به فرامین فشاری، کاربران با تجربه تایپ کاملا روان مواجه خواهند شد. دکمه سخت‌افزاری Escape نیز به ارتقا ارگونومی صفحه‌کلید کمک می‌کند؛ چرا که عملکرد تاچ‌بار در این زمینه هرگز مناسب نبوده است. عقب‌گرد صرفا از طریق کلید ردیف فوقانی امکان‌پذیر خواهد بود. با این‌حال سایر بخش‌های این ردیف کماکان توسط تاچ‌بار پوشانده شده است. بعلاوه حسگر تاچ آی‌دی نیز در انتهای آن قرار دارد.

مک‌بوک پرو 16 اینچی با پردازنده‌های نسل نهمی اینتل عرضه می‌شوند و کاربران بسته به تمایل خود می‌توانند میان پیکره‌بندی‌های 6 هسته‌ای و 8 هسته‌ای یکی را انتخاب کنند. مشتریان در صورت پرداخت هزینه بیش‌تر می‌توانند مدل مجهز به تراشه 8 هسته‌ای با قابلیت افزایش فرکانس تا سقف 5 گیگاهرتز (از طریق قابلیت Turbo Boost) را خریداری نمایند. اپل ادعا می‌کند که این پیکره‌بندی در مقایسه با سریع‌ترین مک‌بوک پرو 15 اینچی مجهز به پردازنده 4 هسته‌ای تا 2 برابر سریع‌تر است.

مک‌بوک پرو 16 اینچی جدید اپل

بعلاوه مدل 16 اینچی برای نخستین بار از جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی 7 نانومتری AMD بهره می‌گیرد. پردازنده‌های گرافیکی AMD Radeon Pro 5300M و 5500M به‌صورت پیش‌فرض دارای 4 گیگابایت حافظه VRAM هستند؛ اما امکان ارتقا حافظه تا 8 گیگابایت نیز وجود دارد. این پردازنده گرافیکی پیشرفته در زمینه ویرایش ویدیوها (با استفاده از اپلیکیشن DaVinci Resolves) و اجرای بازی‌ها (از قبیل فورتنایت) به‌ترتیب 80 درصد و 60 درصد سریع‌تر از مد‌ل‌های پیشین مک‌بوک پرو خواهد بود.

اپل به منظور افزایش 28 درصدی جریان هوا و ارتقا 35 درصدی کارآیی هیت‌سینک اقدام به بازطراحی فن‌های لپ‌تاپ نموده است. به منظور سرویس‌دهی مناسب‌تر به CPU و GPU جدید، توان تبادل حرارتی سامانه خنک‌کننده 12 وات افزایش یافته است.

پیکره‌بندی پایه مک‌بوک پرو 16 اینچی دارای 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 و 512 گیگابایت حافظه SSD است. چنان‌چه از لپ‌تاپ خود جهت ویرایش ویدیو، انجام محاسبات علمی، توسعه اپلیکیشن‌ها یا اجرای هرگونه امور پردازشی مشابه استفاده می‌کنید؛ در این‌صورت احتمالا نیازمند ارتقا پیکره‌بندی دستگاه خواهید بود. بدین منظور کاربران می‌توانند ورژنی از محصول با حداکثر 64 گیگابایت رم و 8 ترابایت حافظه SSD را خریداری نمایند (این رقم بیشترین ظرفیت حافظه ارایه شده در یک لپ‌تاپ تا به امروز محسوب می‌شود). دستیابی به بالاترین ظرفیت حافظه SSD به تنهایی 2000 دلار هزینه خواهد داشت.

لپ‌تاپ 16 اینچی جدید اپل با یک باتری 100 وات‌ساعتی روانه بازار می‌شود. این باتری بزرگ‌ترین نمونه به‌کارگیری شده در مک‌بوک پرو و بزرگ‌ترین محصول قابل استفاده در هواپیما تا به امروز به شمار می‌رود. شارژدهی این باتری در مقایسه با نسل پیشین مک‌بوک پرو 1 ساعت افزایش یافته و در مجموع به 11 ساعت وب‌گردی ارتقا پیدا کرده است. اپل لپ‌تاپ جدید خود را به‌همراه یک شارژر 96 واتی و یک کابل 2 متری USB-C به USB-C عرضه خواهد کرد.

ورژن پایه مک‌بوک پرو 16 اینچی اپل همانند مدل 15 اینچی پیشین 2400 دلار قیمت‌گذاری شده است. بسته به مدل CPU، ظرفیت رم، حافظه گرافیکی و حافظه داخلی موردنظر کاربر، برچسب قیمتی محصول تا حداکثر 6100 دلار افزایش خواهد یافت. مشتریان همین امروز با مراجعه به وب‌سایت Apple.com می‌توانند مدل موردنظر خود را سفارش دهند. با این‌حال فروش مدل 15 اینچی متوقف شده است؛ اما ورژن 13 اینچی کماکان قابل دسترس خواهد بود.

نهایتا اپل ورژن به‌روزرسانی شده مک پرو و نمایشگر Pro Display XDR را ارایه نموده است. این محصولات در ماه دسامبر و به‌ترتیب با قیمت‌گذاری پایه 6000 و 5000 دلاری عرضه خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH