قانون جدیدی در روسیه سازندگان خارجی دستگاه‌های الکترونیکی را ملزم به نصب نرم‌افزارهای روسی می‌کند

روسیه به‌تازه‌گی قانونی وضع کرده که فروش آن‌دسته از تجهیزات الکترونیکی را که نرم‌افزارهای روسی را به‌طور پیش‌نصب‌شده بر روی خود ندارند در این کشور ممنوع می‌کند.

این قانون که قرار است از اول ماه جولای سال 2020 اجرایی گردد تجهیزات الکترونیکی فروخته شده در روسیه مانند اسمارتفون‌ها، کامپیوترها و تلویزیون‌های هوشمند را مجبور خواهد کرد تا با اپلیکیشن‌های پیش‌نصب‌شده‌ای از شرکت‌های تکنولوژی روسی به داخل این کشور بارگیری شوند.

انتظار می‌رود که دولت برای هر نوع دستگاهی، لیستی از نرم‌افزارهای روسی منتشر کند که سازندگان قبل از فروش محصولاتشان در این کشور، آنها را بر روی دستگاه‌ها نصب کنند.

اینترنت روسیه

دومای روسیه در این‌باره گفته: این لایحه یک مکانیسم قانونی برای شرکت‌های روسی فراهم می‌کند تا برنامه‌ها و سرویس‌های خود را در زمینه تکنولوژی اطلاعات برای کاربران روسی ارتقا دهند. به‌علاوه، لایحه مذکور از منافع کمپانی‌های اینترنت روسی محافظت خواهد کرد و میزان سوءاستفاده‌های شرکت‌های بزرگ خارجیِ فعال در زمینه تکنولوژی اطلاعات را کاهش خواهد داد.

حالا این قانون بعد از رای آوردن در مجلس دوما باید به تصویب شورای فدراسیون و سنای روسیه هم برسد و سپس با امضای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور، شکل رسمی به خود بگیرد.

سازندگانی که نتوانند خود را با این قانون تطبیق بدهند مجبور به پرداخت جریمه‌ای معادل ۳۱۴۰ دلار آمریکا خواهند شد و در صورت تکرار، از فعالیت‌شان جلوگیری خواهد شد.

گوگل

لازم به ذکر است که کمپانی گوگل، دو سال پیش در روسیه به‌خاطر شکایت یک رقیب روسی به نام Yandex که ادعا می‌کرد گوگل قوانین رقابت داخلی این کشور را نقض کرده و سازندگان اسمارتفون را ملزم به پیش‌نصب اپلیکیشن‌های گوگل بر روی دستگاه‌هایشان نموده است، مجبور به پرداخت غرامت ۷.۸ میلیون دلاری شد و همچنین به کاربران اجازه داد تا قادر به انتخاب یک موتور جستجوی پیش‌فرض بر روی دستگاه‌هایشان باشند.

این قانون جدید می‌تواند قدمی رو به جلو برای محافظت از منافع شرکت‌های تکنولوژی داخلی روسیه باشد؛ با این‌حال، در زمانی اتفاق می‌افتد که دولت این کشور کنترل بیشتری را بر روی زیرساخت‌های اینترنت خود اعمال کرده است.

پیش از این، دولت روسیه پس از تصویب قوانین ضد تروریسم، از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند تلگرام خواسته بود تا کلیدهای رمزگذاری‌شده کاربران را در اختیار او قرار دهند.

1 در مورد “قانون جدیدی در روسیه سازندگان خارجی دستگاه‌های الکترونیکی را ملزم به نصب نرم‌افزارهای روسی می‌کند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH