سامسونگ اطلاعات مربوط به هسته‌های پردازنده نسل آینده گلکسی S11 را اعلام کرد

اطلاعات لو رفته طی روز گذشته تایید کرد که توان پردازشی هندست‌های سری گلکسی S11 از طریق پردازنده بومی اگزینوس 990 سامسونگ تامین خواهد شد. هنوز از موعد رونمایی این تراشه زمان زیادی نگذشته است. بعلاوه اسمارت‌فون‌های مذکور در برخی مناطق با تراشه اسنپ‌دراگون 865 عرضه خواهند شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها کوالکام در اوایل ماه دسامبر از این تراشه رونمایی می‌کند. عرضه پرچم‌داران سامسونگی با 2 تراشه مختلف به یک سنت تبدیل شده است.

اگرچه پیش‌تر سامسونگ از تراشه اگزینوس 990 خود رسما رونمایی کرد؛ اما در خصوص جزئیات فرآیند تولید و مشخصات هسته‌های قدرتمند آن اطلاعات چندانی در دست نیست. کارشناسان هنگام مقایسه این تراشه با چیپست A13 اپل یا اسنپ‌دراگون 855 پلاس صرفا حدس زدند که اگزینوس 990 بر اساس فرآیند 7 نانومتری ارتقایافته تولید شده و از هسته‌های پردازشی نسل آینده M5 Mongoose بهره خواهد برد.

اکنون این گمانه‌زنی‌ها از سوی منبعی به غیر از سامسونگ موردتائید قرار گرفته‌اند. وب‌سایت تخصصی نیمه‌هادی‌ها با نام Wikichip به مشخصات هسته‌های پردازشی جدید Mongoose اشاره نموده است. در واقع برای تولید این هسته‌ها از فرآیند 7 نانومتری موسوم به 7LPP استفاده شده است. واژه LLP مخفف Low Power Plus (فوق کم‌مصرف) است؛ پدیده‌ای که نشان می‌دهد 7LPP در واقع دومین نسل از فرآیند 7 نانومتری است که جهت تولید تراشه‌های A13 اپل و اسنپ‌دراگون 855 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

بر اساس اظهارات سامسونگ، “فرآیند 7LPP جدید با افزایش 20 درصدی کارآیی یا کاهش 50 درصدی میزان مصرف انرژی امکان افزایش حداکثر 40 درصدی بهره‌وری تراشه را فراهم می‌کند. در نتیجه کاهش قابل‌توجه تعداد لایه‌ها موجب بهبود چشمگیر بازدهی تراشه خواهد شد. این تغییر بنیادین در شیوه تولید ویفرها موجب کاهش تعداد لایه‌ها و افزایش بازدهی شده و به مشتریان فرصت می‌دهد تا برای بازاریابی محصولات قدرتمند خود، زمان بیش‌تری را در اختیار داشته باشند. ما اطمینان داریم که فرآیند 7LPP نه‌تنها برای دستگاه‌های موبایل و محاسبات با کارآیی بالا (HPC) کارآمد است؛ بلکه برای طیف گسترده‌ای از موارد کاربری پیشرفته نیز گزینه مطلوبی به‌شمار می‌رود.

بایستی به‌خاطر داشت که ارتقاء 20 درصدی کارآیی یا کاهش 50 درصدی میزان مصرف انرژی در مقایسه با فرآیندهای 8 نانومتری یا حتی 10 نانومتری پیشین به‌دست نیامده است؛ بلکه چنین ادعایی بیش‌تر در قیاس با نخستین نسل فرآیند 7 نانومتری بیان شده است. جدیدترین تراشه سری A اپل یا پردازنده‌های سری 8 اسنپ‌دراگون با استفاده از فرآیند 7 نانومتری نسل اول تولید شدند. با توجه به این‌که تراشه اسنپ‌دراگون 865 ظاهرا توسط سامسونگ و با استفاده از لیتوگرافی ماوراءبنفش بی‌نهایت (EUV) این کمپانی تولید می‌شود؛ لذا هر 2 مدل تراشه به‌کارگیری شده در سری گلکسی S11 از توان پردازشی فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهند بود. لیتوگرافی EUV نیز بر پایه فرآیند 7 نانومتری 7LPP پیاده‌‌سازی می‌شود.

با بررسی هسته‌های Mongoose متوجه خواهیم شد که هسته‌های جدید M5 در واقع به‌عنوان نمونه ارتقایافته متوسط نسبت به هسته‌های M4 طبقه‌بندی می‌شوند و این موضوع یک گام نسبتا قابل‌توجه در مقوله هسته‌های پردازشی محسوب می‌شود. تفاوت اصلی هسته‌های M5 با نمونه M4 مورد استفاده در گوشی نوت 10 به کاهش خطاهای ناشی از پیش‌بینی نادرست در جریان یک چرخه کامل و افزایش 25 درصدی تعداد صف‌های دستورالعمل مربوط می‌شود.

اما این اظهارات به چه معناست؟ در پاسخ بایستی گفت که هندست‌های سری گلکسی S11 با پردازنده‌هایی سریع‌تر، کارآمدتر و دارای عملکردی بهتر در زمینه یادگیری ماشینی روانه بازار خواهند شد. اقدام سامسونگ مبنی بر تعطیل نمودن مرکز تحقیقاتی اگزینوس در شهر آستین، خبر بسیار ناخوشایندی قلمداد می‌شود. بنابراین M5 احتمالا آخرین الگوی طراحی هسته‌های سفارشی توسط سامسونگ خواهد بود؛ پدیده‌ای که سری گلکسی S11 را یک افسانه آنی تبدیل می‌کند. از سوی دیگر کوالکام نیز هسته‌های سفارشی مبتنی بر معماری کبری (Cobra) خود را نامگذاری نکرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH