اینتل کوالکام

اینتل شرکت کوالکام را به رفتار ضدرقابتی و انحصارطلبانه متهم کرد

به نظر می‌رسد که درگیری‌های حقوقی کوالکام هنوز پایان نیافته است. شرکت اینتل به تازگی شرکت کوالکام را در رابطه با خروج خود از بازار موبایل مقصر می‌داند. اینتل ادعا می‌کند که کوالکام از قدرت نفوذ بیشتر خود نسبت به اینتل سواستفاده کرده تا تراشه‌های این شرکت توسط سازندگان اصلی قطعات (OEM) خریداری نشود تا در نهایت بخش موبایل اینتل از این بازار خارج شود.

اینتل می‌گوید: “ما میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده و هزاران نفر را استخدام کردیم. دو شرکت به زیرمجموعه‌ خود اضافه و محصولات خلاقانه‌ای را در سطح جهانی تولید کردیم تا آیفون‌‌های جدید اپل (آیفون 11) به تلفن‌هایی پیشرو در این صنعت تبدیل شوند. اما هنگامی که ما کارهای خود را انجام داده بودیم، نتوانستیم بر موانع ساختگی و غیرقابل عبور غلبه کنیم. تمامی این موانع توسط کوالکام ایجاد شدند تا اینتل توانایی حضور و رقابت در بازار را نداشته باشد و سرانجام از این بازار خارج شود.

شرکت اینتل این اظهارات را به عنوان بخشی از پرونده دادگاه تجدیدنظر که اوایل سال جاری میلادی کوالکام در آن تلاش می‌کرد تا حکم مبنی‌بر فعالیت ضدرقابتی خود را لغو کند، منتشر کرده است. کوالکام در این دادگاه موظف شد که تمامی محصولات خود را بدون نیاز به ثبت پتنت در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهد. البته، این حکم در دادگاهی دیگر به صورت موقت لغو شد تا کوالکام هم‌چنان به سیاست “بدون لایسنس، بدون تراشه” خود ادامه دهد.

یکی از کمیسیونر‌های کمیته تجارت فدرال آمریکا (FTC) در ماه مه گفته بود:‌ “کوالکام موظف بوده که لایسنس مودم‌های خود را با سیاست‌های عادلانه و غیرتبعیض‌آمیز در اختیار صنعت تراشه‌سازی قرار دهد، اما به جای رعایت این شرایط، از موقعیت خود به صورت غیرقانونی برای انحصار برروی صنعت تراشه مودم سواستفاده کرد. این شرکت با امتناع از صدور مجوز برای سایر تولیدکنندگان تراشه و لایسنس‌های قدرتمند باعث می‌شد تا سازندگان را با تحمیل سیاست “بدون لایسنس، بدون تراشه” به پرداخت هزینه‌های بیشتری مجبور کند.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH