آب‌وهوای گرم باعث کوتاه‌تر شدن دوره حاملگی می‌شود!

امروزه تقریبا ثابت شده است که هرچقدر طول دوره حاملگی کامل‌تر باشد، بچه‌های سالم‌تری به دنیا می‌آیند. بچه‌هایی که زودتر از نه ماه متولد می‌شوند، ریسک بالایی برای بیماری‌های پزشکی، بعد از تولد و همچنین مشکلات شناختی، در زمان کودکی، دارند.

با در نظر داشتن توضیحات بالا، حالا محققین می‌گویند که گرمای شدید باعث تولد سریع‌تر بچه‌ها می‌شود؛ بطوریکه هر سال به‌طور متوسط ۲۵۰۰۰ بچه در آمریکا به‌خاطر آب‌وهوا گرم کمی زودتر به دنیا می‌آیند و همه ما می‌دانیم که این‌روزها تغییرات آب‌وهوایی هم مثل هر چیز دیگری در دنیا به سمت بدتر شدن حرکت می‌کند.

تیم تحقیق در مقاله خود نوشته‌اند: با توجه به افزایش‌های اخیر در تناوب آب‌وهوای شدیدا گرم،‌ نیاز جدی به ارزیابی بهتری از میزان تاثیر احتمالی این تغییرات آب‌وهوایی بر روی سلامتی بچه‌ها وجود دارد. ما در مطالعه خود نشان دادیم که گرمای شدید باعث سرعت یافتن تولدها تقریبا به مدت دو هفته زودتر می‌شود.

دو محقق به نام‌های Alan Barreca از دانشگاه لس آنجلس کالیفرنیا و Jessamyn Schaller از دانشگاه کمبریج، در مطالعه جدید خود تلاش کردند تا با استفاده از داده‌های مربوط به نرخ‌های تولد و همچنین اطلاعات مربوط به درجه حرارت کشور آمریکا، در بین سال‌های 1669 و 1988، تعداد بچه‌های متولد شده در روزهای گرم را استخراج کنند.

گرچه مطالعات قبلی، این موضوع را از نقطه‌نظر طول مدت حاملگی بررسی کرده‌اند، اما محققین می‌گویند که این بررسی‌ها می‌توانند تحت تاثیر گزارش‌های غلط قرار گرفته باشند و منجر به نتایج کمتر دقیقی شده باشند.

بنابراین تیم تحقیق، به جای طول مدت حاملگی، به بررسی نرخ‌های تولد روزانه در کل آمریکا پرداختند که شامل حدود ۵۶ میلیون تولد می‌شود.

آن‌ها می‌گویند: ما روش مطالعات درجه حرارت- حاملگی را نه بر اساس طول مدت حاملگی‌های ثبت‌شده بلکه با استفاده از داده‌های موجود در زمینه نرخ‌های تولد روزانه انجام دادیم. ما این داده‌ها را به‌منظور پیدا کردن افزایش‌ میزان تولدها در روزهای گرم و سپس کاهش‌ آن‌ها در روزهای بعدتر، مورد آنالیز قرار دادیم.

برای مثال، افزایشی در نرخ‌های تولد در یک روز گرم که با کاهشی در دو روز بعد دنبال شده است، نشان می‌دهد که درجه حرارت هوا طول مدت حاملگی را به مدت دو روز کاهش داده است.

تیم تحقیق برآورد می‌کنند که این موضوع در آمریکا سالانه منجر به تولد ۲۵۰۰۰ بچه گردیده که به‌خاطر درجه حرارت بالا کمی زودتر از زمان معمول متولد شده‌اند و در مجموع باعث بیش از ۱۵۰۰۰۰ روز کاهش طول مدت حاملگی در هر سال شده است.

البته گرچه چند روز زودتر به دنیا آمدن، مشکل چندانی را برای همه بچه‌ها ایجاد نمی‌کند؛ اما باید بدانیم که هرچه طول مدت حاملگی کوتاه‌تر باشد، بچه‌ها با مشکلات سلامتی و شناختی بیشتری مواجه خواهند شد. بنابراین، برای اینکه شروع یک زندگی خوب را برای آن‌ها رقم بزنیم، احتمالا باید برای خنک‌تر نگه داشتن آن‌ها در زمان حاملگی تلاش کنیم.

ما می‌دانیم که آب‌وهوای زمین هر سال در حال گرم‌تر شدن است و این وضعیت، بدون هیچ اقدام اساسی، بدتر از قبل نیز خواهد شد. این بدین معنی است که باید انتظار طوفان‌ها، آتش‌سوزی‌ها و موج‌های حرارتی بیشتری را در آینده داشته باشیم.

تیم تحقیق می‌گوید: ما برآورد می‌کنیم که در پایان قرن (2099-2080)، به‌طور متوسط سالانه شاهد ۲۵۳۰۰۰ روز کاهش مدت حاملگی و تقریبا تعداد ۴۲۰۰۰ تولد اضافی در آمریکا باشیم.

بنابراین به نظر می‌رسد که ما در رابطه با بی‌عملی‌مان نسبت به تغییرات آب‌وهوایی، باید یک چیز دیگر را هم به نسل آینده توضیح دهیم.

مطالعه حاضر در مجله Nature Climate Change چاپ شده است.

1 در مورد “آب‌وهوای گرم باعث کوتاه‌تر شدن دوره حاملگی می‌شود!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH