طرح رجیستری

نکات مربوط به رجیستری گوشی در هنگام خرید و فروش موبایل کارکرده

خرید و فروش موبایل کارکرده در سال‌های اخیر علاوه بر اقداماتی که در راستای سنجش صحت کارکرد دستگاه انجام می‌گردد، سازوکارهای دیگری نیز پیدا کرده که علیرغم ویژگی‌های مثبت و منفی، منجر به ایجاد زمینه برای سودجویی برخی از افراد شده که بایستی با رعایت مفاد گفته شده در طرح رجیستری از این اتفاقات جلوگیری کرد.

به گزارش آی‌تی‌رسان، طرح رجیستری که چند سالی است مهمان معاملات گوشی‌های نو و کارکرده کشورمان شده، علاوه بر بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ، به یکی از معضلات اساسی معاملات خرید و فروش موبایل کارکرده نیز تبدیل شده است.

بسیاری از کاربران با سازوکار مربوط به نقل و انتقالات دستگاه در طرح رجیستری آشنایی ندارند و بعضا دیده می‌شود که به دلیل همین عدم آشنایی، با مشکلات زیادی روبرو می‎شوند. به طور مثال برخی از سودجویان بازار برای فروش گوشی‌های نوی قاچاق خود اقدام به روشن کردن گوشی می‌کنند و دستگاه را به اسم گوشی در حد نو ولی کارکرده می‌فروشند!

به دلیل فرصت یک‌ماهه رجیستری به سیم کارت‌های رجیسترنشده، عملا خریدار این گوشی‌ها با مشکلی مواجه نمی‌شوند ولی پس از گذشت چند هفته با پیامکی مواجه می‌شوند که عملا دسترسی آنها را به شبکه مخابراتی کشور قطع می‌کند.

طرح رجیستری

برای جلوگیری از این اتفاقات به نکاتی اشاره می‌کنیم که توسط نهاد مرتبط با این طرح منتشر شده و نکات بسیار مهم و قابل توجهی را برای معاملات تلفن همراه کارکرده بیان می‌کند. طبیعتا خرید از افراد شناخته شده و مطمئن از جمله روش‌های ابتدایی برای جلوگیری از مشکلات این چنینی است اما اگر به هر دلیل قصد خرید از افراد غریبه را دارید، به نکات زیر توجه کنید:

  • ابتدا گوشی را ریست فکتوری کنید و همه چیز را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانید. متاسفانه دیده شده که بعضا برخی از سودجویان از شناسه جعلی برای دستگاه استفاده می‌کنند که در استعلام از طرح رجیستری همه چیز را درست و بدون مشکل نشان می‌دهد، اما عملا پس از گذشت یکماه، گوشی غیر فعال خواهد شد. با ریست کردن گوشی، شناسه یا همان IMEI دستگاه به درستی نمایش داده می‌شود و استعلام شما نیز واقعی خواهد بود.
  • شناسه یا همان IMEI دستگاه را چک کنید. در بسیاری از معاملات مشکل‌دار تلفن همراه، مشاهده شده که شناسه روی جعبه موبایل با شناسه استعلامی از “ستاره مربع صفر 6 مربع” همخوانی نداشته و این بدین معنی است که گوشی سرقتی یا به هر دلیلی غیر قانونی است. پس از ریست کردن گوشی و یا قبل از آن، این عملیات تست را انجام دهید تا از مرتبط بودن کارتن و موبایل مطمئن شوید.
  • در صورتی که در دو مرحله قبل متوجه مشکلی شدید، از خرید دستگاه صرف‌نظر کنید و حتی به بهای پایین‌تر نیز حاضر به معامله با همچین فردی نشوید.
  • در سومین مرحله اقدام به استعلام شناسه یا همان IMEI دستگاه کنید. اطلاعاتی که از سوی سامانه همتا برای شما ارسال می‌شود، بسیار مهم بوده و تعیین کننده صحت واردات و قانونی بودن دستگاه است. در صورتی که اطلاعات دریافتی با مشخصات ارایه شده توسط فروشنده مغایرت داشت، از خرید دستگاه صرف‌نظر کنید.
  • پس از قطعی شدن معامله، از فروشنده بخواهید که مالکیت تلفن همراه را از طریق سامانه رجیستری به شما منتقل کند. در صورت انتقال درست و کامل این سازوکار، پیامکی مبنی بر این اتفاق ارسال خواهد شد که موید این نقل و انتقال خواهد بود. در صورت تعلل یا عدم پذیرش موضوع از سوی فروشنده، معامله را لغو نمایید.
  • پس از انتقال مالکیت، مراحل فعال سازی تلفن همراه با سیم کارت خود را انجام دهید. این مرحله را نیز در حضور فروشنده انجام دهید و تا پایان فعال سازی از پرداخت کامل پول اجتناب نمایید. بدیهی است که پرداخت مرحله به مرحله پول، بهترین کاری است که می‌توانید در معاملات موبایل کارکرده استفاده کنید.
  •  پس از پایان فعال سازی سیم کارت‌تان، اگر از فروشگاه اقدام به خرید موبایل کردید، از فروشنده بخواهید که فاکتور معتبر مهردار ارایه کند. در صورت برخورد با هر گونه مشکل در آینده، این فاکتور سند معتبر شما برای احقاق حق در مراجع قضایی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH