بررسی هواوی Y9 پرایم مدل 2019: آغاز عصر جدید هواوی

چندین سال پیش و در ابتدای راه تلفن‌‌های همراه هوشمند بود که تنها چند شرکت بزرگ تمامی بازار را به خود اختصاص داده بودند ولی با گذشت زمان، نام‌هایی مانند هواوی ثابت کردند که لازم نیست که پیشینه‌ای بسیار بزرگ در رده فناوری داشته باشید تا بتوانید آن چیزی که مشتری از یک تلفن همراه را می‌خواهد، به او ارائه کنید و همین امر نیز نشان دهنده این موضوع است که این کمپانی چینی به خوبی مسیر رسیدن به اوج را سپری کرده است.

این شرکت در طول هر سال چندین مدل مختلف از تلفن‌های همراه رده‌های ارزان قیمت، میان رده و حتی پرچمداران بزرگ را عرضه می‌کند و یکی از محصولاتی که در طول چند سال اخیر با استقبال مشتریان هواوی روبرو شده است، سری Y9 بوده است. این سری، محصولاتی با کیفیت و امکانات نسبتا مناسب هستند که در دو نوع معمولی و پرایم به بازار عرضه می‌شوند. بر اساس رسم همیشگی هواوی، سال جاری میلادی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد عرضه هواوی Y9 پرایم مدل 2019 به بازار بودیم.

چندی پیش در آی‌تی‌رسان شاهد جعبه گشایی از این محصول بودیم و امروز پس از نزدیک به دو هفته بررسی دقیق و آزمایش کیفیت خروجی و عملکرد این تلفن همراه، با نقد و بررسی دقیق هواوی Y9 پرایم مدل 2019 همراه شما هستیم تا نشان بدهیم که چه چیزهای در این محصول وجود دارند که می‌تواند شما را برای خریدش متقاعد کند و در نهایت این‌که آیا هواوی Y9 پرایم مدل 2019 باید در لیست خرید شما وجود داشته باشد یا خیر.

طراحی: زمانی برای دلبری پلاستیک

وقتی که مبحث طراحی ظاهری به میان می‌آید، واقعا کار نقد و بررسی یک تلفن همراه هوشمند سخت و سخت‌تر می‌شود زیرا استاندارد زیبایی ظاهری به تدریج در تمام جهان در محدوده‌ای کوچک‌تر خلاصه می‌شود و تقریبا تمامی تلفن‌های همراه هوشمند جهان دارای ظاهری نسبتا شبیه به هم شده‌اند. با این وجود که هواوی Y9 پرایم مدل 2019 یک محصول ارزان قیمت محسوب می‌شود، به شخصه آن را در سطح یک میان رده می‌دانم زیرا کیفیت ظاهری و عملکرد این دستگاه به میان‌رده‌ها نزدیک‌تر است. این موضوع در طراحی ظاهری هواوی Y9 پرایم مدل 2019 نیز به چشم می‌خورد و شاید بتوان اولین جنبه از طراحی ظاهری این تلفن همراه که بهترین خروجی را دارد، رنگ‌بندی آن دانست.

این تلفن همراه هوشمند در سه رده رنگ مختلف به بازار عرضه شده است که هر سه رنگ، بسیار زیبا و جذاب از کار درآمده‌اند. نخستین رنگ که ساده‌ترین این فهرست است، رنگ سیاه یا به قول هواوی، مشکی نیمه‌شب است. دومین رنگ آبی یاقوت کبود بوده و سومین رنگ نیز سبز زمردی است که نسخه‌ای که در اختیار آزمایشگاه آی‌تی‌رسان قرار دارد نیز از این رنگ است. هر سه نمونه دارای کیفیت بصری بسیار مناسبی هستند و یک نکته جالب در رنگ بدنه آن‌ها وجود دارد؛ تقریبا دو سوم پایینی رنگ بدنه، چند پرده از یک سوم بالایی آن پر رنگ‌تر است و این امر به این معنی است که در زاویه‌های دید مختلف، رنگ بدنه هواوی Y9 پرایم مدل 2019‌ ممکن است برای شما تیره یا روشن به‌نظر برسد.

وقتی که از مبحث رنگ گذر کنیم، باید نگاهی به ابعاد بدنه از نظر اعداد و ارقام بیندازیم. هواوی Y9 پرایم مدل 2019 دارای یک نمایشگر 6.59 اینچی است که این امر به معنای ابعاد بزرگ بدنه است. این نمایشگر بزرگ موجب شده که طول بدنه این محصول، 16.4 سانتی‌متر باشد و عرض آن نیز 7.7 سانتی‌متر است. با توجه به این ابعاد بزرگ می‌توان انتظار داشت که دستگاه چندان راحت در دست شما جای نگیرد ولی اگر دستان بسیار کوچکی نداشته باشید، به‌هیچ عنوان برای استفاده از هواوی Y9 پرایم مدل 2019 با مشکل روبرو نخواهید شد و این امر به لطف خمیدگی اندکی است که در لبه‌های کناری دستگاه به چشم می‌خورد. این لبه‌ها در حقیقت به نحوی طراحی شده‌اند که نرمی کناره آن‌ها به یک سطح کاملا صاف در اطراف دستگاه منتهی می‌شود و لبه صاف موجب خواهد شد که بتوانید دستگاه را به صورت کاملا مستحکم در دست بگیرید و صافی لبه‌ها نیز منجر به عدم درد گرفتن دست شما خواهد شد. ضخامت این دستگاه نیز اندکی کمتر از 9 میلی‌متر است که رقم نسبتا مناسبی محسوب می‌شود و علی‌رغم فاصله زیاد این مقدار با نازک‌ترین محصولات جهان، باز هم شاهد یک دستگاه نسبتا ظریف هستیم.

از نظر جنس و سایر مشخصات بدنه نیز باید گفت که Y9 Prime 2019 در بخش جلویی کاملا از شیشه استفاده کرده و در بخش پشتی بدنه نیز از پلاستیک استفاده شده است که روش چندان مرسومی در طراحی تلفن‌های همراه امروزی نیست. با این وجود استفاده از پلاستیک به جای یک بدنه فلزی موجب شده که وزن کلی دستگاه نیز به‌صورت محسوسی کاهش پیدا کند و به تنها 197 گرم برسد که این وزن برای محصولی که ابعادی به این بزرگی دارد، رقم بسیار مناسبی است. برای درک بهتر این سبک بودن به مقایسه وزن هواوی Y9 پرایم مدل 2019 با چند محصول هم اندازه عرضه شده در سال 2019 میلادی می‌پردازیم:

آی‌فون 11 پرو مکس با ابعاد نمایشگر 6.5 اینچی و بدنه استیل خود وزن 226 گرمی دارد و وان پلاس 7 پرو نسخه عادی و نسخه مک لازن نیز با نمایشگر 6.67 اینچی و بدنه شیشه‌ای خود وزنی 206 گرمی را در خروجی خود ارائه می‌کنند. البته باتری نیز در وزن دستگاه بسیار موثر است ولی باتری آی‌فون تقریبا 400 میلی آمپرساعت ضعیف‌تر بوده و باتری وان پلاس 7 نیز تقریبا برابر با باتری هواوی Y9 پرایم مدل 2019 است.

در بخش پایینی بدنه هواوی Y9 پرایم مدل 2019 شاهد حضور درگاه یواس‌بی نوع C در مرکز هستیم و در سمت راست آن خروجی صوتی دستگاه و در سمت چپ نیز یک حسگر به همراه جک وروردی هدفون جای خوش کرده‌اند. در سمت چپ بدنه هیچ دکمه یا المان ارتباطی خاصی وجود ندارد ولی در سمت راست بدنه شاهد وجود دکمه‌های روشن و خاموش کردن دستگاه و کنترل صدا در یک سوم بالایی دستگاه هستیم. یکی از المان‌های بسیار مهم در طراحی ظاهری هواوی Y9 پرایم مدل 2019 به بخش بالایی آن برمی‌گردد. در بخش بالایی دستگاه در سمت راست شاهد وجود یک حسگر کوچک هستیم و در کنار آن نیز درگاه ورودی سیم‌کارت وجود دارد ولی درست در سمت چپ، یک ویژگی متفاوت و جذاب را شاهد خواهید بود: دوربین پاپ آپ یا کشویی این دستگاه در این بخش جا خوش کرده است. این دوربین سلفی در زمان نیاز به صورت خودکار از جای خود بیرون می‌آید و علی‌رغم اینکه دوربین‌های کشویی چندان جدید نیستند ولی حضور آن‌ها بر روی دستگاهی در این رده قیمت می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. در زاویه دید پشتی این مدل نیز شاهد حضور حسگر اثر انگشت در وسط بخش بالایی بوده و در گوشه بالای سمت چپ نیز شاهد قرار گیری سه دوربین هستیم که دو مورد از آن‌ها در یک قاب مشترک قرار دارند و حسگر سومی اندکی پایین تر جای خوش کرده است. در زیر دوربین نیز فلش عکاسی مشاهده می‌شود.

در مجموع باید گفت که کیفیت بدنه و طراحی ظاهری این گوشی فاقد عناصر انقلابی و منحصر به فرد است ولی دوربین پاپ‌آپ، رنگ‌بندی بسیار زیبا، سبک و خوش دست بودن موجب می‌شود که عیب اصلی طراحی ظاهری آن یعنی استفاده از پلاستیک، چندان به چشم نیاید و باید طراحی ظاهری این اسمارت‌فون را در جایی بین قابل قبول تا خوب (بیشتر نزدیک به خوب) ارزیابی کرد.

نمایشگر: معمولی بودن با حال و هوایی نزدیک به سطح بالا

نمایشگر هواوی Y9 پرایم مدل 2019 از نوع ال‌سی‌دی LTPS IPS است و قاعدتا از کیفیت خروجی آن استانداردی انتظار می‌رود که همه ما بر روی محصولات میان رده شاهد آن بوده‌ایم. این نمایشگر 6.59 اینچی در نوع خود و کالاهای هم‌رده، یکی از بهترین‌های سال بوده است. این نمایشگر در نخستین نگاه، کیفیت تصویری بسیار مناسبی را به شما ارایه می‌کند. نور نمایشگر در سطح بسیار خوبی قرار دارد ولی یکی از نکات بسیار مهمی که در کار کردن شاهد آن بودم، وضعیت تنظیم نور خودکار نمایشگر است. این نمایشگر در شرایطی که نور نمایشگر تا انتها زیاد است، کیفیت بسیار خوبی را از نظر رنگ و نور ارایه می‌کند ولی وقتی که نور کم می‌شود، استفاده از نمایشگر تا حدی برای چشمانم خسته کننده بود. البته این امر به هیچ عنوان بر روی رنگ خروجی نمایشگر تاثیرگذار نبود بلکه رنگ‌ها در هر شرایطی بسیار خوب و زنده به نظر می‌رسیدند و به همین دلیل نیز کیفیت خروجی این نمایشگر از نظر رنگ بسیار مناسب بوده ولی از نظر نور رضایت شخصی‌ام را کسب نکرد و در بیشتر موارد مجبور به استفاده از نمایشگر با حداکثر نور بودم که این امر به صورت مستقیم بر روی مصرف باتری تاثیر خواهد گذاشت.

رزولوشن خروجی نمایشگر نیز 2340 در 1080 پیکسل است که یک رقم استاندارد در محدوده فول اچ‌دی پلاس محسوب می‌شود. این نمایشگر یکی از برترین موارد منحصر‌به‌فرد این تلفن همراه را رقم زده است زیرا تمامی جلوی بدنه را پوشانده و هیچ شیاری در بالا یا پایین نمایشگر وجود ندارد. با این شرایط شاهد پوشش 84.3 درصدی نمایشگر از بخش جلویی بدنه هستیم. شاید با خودتان فکر کنید که این رقم برای نمایشگری که تمامی جلوی بدنه را پوشانده چندان جالب نیست و این امر تا حد زیادی درست است ولی علت اصلی این موضوع، حاشیه نسبتا ضخیم پایین بدنه است که تقریبا 3 الی 4 میلی‌متر فضای مشکی ایجاد کرده است.

نسبت تصویر این نمایشگر، 19.5 به 9 است که ظاهری کشیده و جذاب را به وجود آورده است. با توجه به نرخ خروجی تصویر از نظر رزولوشن و ابعاد می‌توان به این نتیجه رسید که در هر اینچ از این نمایشگر، 391 پیکسل خروجی وجود دارد. خروجی رنگ این تلفن همراه شامل 16 میلیون رنگ است که یک رقم استاندارد و مناسب برای این گوشی را رقم زده است. البته علی‌رغم این محدودیت، عملکرد نمایشگر در زیر نور آفتاب تقریبا مناسب است. در مجموع باید گفت که کیفیت نمایشگر این تلفن همراه، در نوع خود مناسب است ولی به‌هیچ عنوان با نمایشگرهای ال‌ای‌دی قابل رقابت نیست. البته این امر به معنای ضعف نمایشگر نیست بلکه باید گفت که در میان نمایشگرهای ال‌سی‌دی، کیفیت خروجی هواوی Y9 پرایم مدل 2019 در میان گزینه‌های بسیار خوب است.

سخت‌افزار: کافی برای همه کم برای حرفه‌ای‌ها

وقتی که یک تلفن همراه هوشمند در رده محصولات قیمت پایین را در اختیار می‌گیرید، انتظارات شما نسبت به سخت‌افزار باید معقول و تا حدی محدود باشد. هواوی Y9 پرایم مدل 2019 از نظر سخت‌افزار به‌صورت کاملا طبیعی بالاتر از رده وزنی خود حاضر شده و به خوبی کیفیت فنی مورد انتظار بیشتر کاربران را ارایه می‌کند.

پردازنده موجود بر روی هواوی Y9 پرایم مدل 2019، یک پردازنده ساخته شده توسط شرکت تابعه هواوی یعنی های‌ سیلیکون است. چیپست این تلفن همراه هوشمند کایرین 710F است که در رده معماری 12 نانومتری قرار می‌گیرد. این پردازنده دارای هشت هسته پردازشی بوده که چهار مورد از آن‌ها کورتکس A-73 با توان 2.2 گیگاهرتز است و 4 مورد دیگر نیز کورتکس A-53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز هستند. این پردازنده از نظر توان و کیفیت اجرایی خود در رده‌ای نزدیک به بیشتر پردازنده‌های میان‌رده و پایین رده مدیاتک قرار می‌گیرد و توانایی انجام بیشتر کارهای عمومی کاربران را دارد. با این وجود بررسی آماری پردازنده بدون معیار مقایسه چندان قابل درک نخواهد بود و به همین دلیل نیز به سراغ اجرای دو بنچ‌مارک اصلی و مرجع AnTuTu و GeekBench بر روی این دستگاه رفتیم تا ببینیم که این محصول در آزمون‌های رسمی خود چگونه عمل می‌کند.

در بخش تک‌هسته‌ای بنچ مارک GeekBench نسخه 5 شاهد عملکرد متوسطی از هواوی Y9 پرایم مدل 2019 هستیم و این تلفن همراه موفق به کسب امتیاز 322 در این بخش شده است که در مقام مقایسه، این دستگاه را در کنار محصولاتی مانند هواوی پی اسمارت Z و گلکسی S7 Edge قرار می‌دهد. این بنچ‌مارک در بخش چندهسته‌ای نیز نتایج چندان درخشانی برای این تلفن همراه به همراه نداشته است و بر اساس خروجی اجرای آن بر روی هواوی Y9 پرایم مدل 2019 شاهد کسب امتیاز 1344 بودیم که این محصول را ‌هم‌رده با محصولاتی مانند سامسونگ گلکسی A9 نسخه 2018 و آنر 10 قرار می‌دهد.

در بنچ‌مارک Antutu نیز عملکرد پردازنده گرافیکی این دستگاه یعنی مالی G51 – MP4 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که اجرای این بنچ‌مارک بر روی دستگاه موجب شد تا امتیاز 161060 بر روی این تلفن همراه ثبت شود. این رقم در نسخه 8.1.7 این بنچ‌مارک به دست آمد و نشان دهنده این بود که دستگاه عملکرد گرافیکی تقریبا مشابهی با بیشتر محصولات هواوی در این رده داشته است و محصولاتی مانند هواوی پی اسمارت Z، هواوی P30 لایت در رده‌های پایین‌تر از آن قرار می‌گیرند و اندکی بالاتر از هواوی Y9 پرایم مدل 2019 نیز شاهد حضور Realme 5 و شیائومی Mi A2 هستیم.  به‌صورت کلی باید عملکرد گرافیکی این دستگاه را در جایی بین متوسط و ضعیف ارزیابی کرد. البته اجرای بسیاری از باز‌ی‌ها بر روی این تلفن همراه هوشمند به راحتی قابل انجام بود ولی در اجرای بازی‌های سنگینی مانند The walking dead: No man’s land شاهد داغ شدن بخش پشتی دستگاه بودیم که با توجه به انتقال حرارتی کمتر بدنه پلاستیکی، نشان‌ دهنده این است که اجرای اپلیکیشن‌های گرافیکی نسبتا سنگین بر روی این تلفن‌ همراه هوشمند در بلند مدت می‌تواند برای این دستگاه آسیب‌رسان باشد.

میزان رم موجود بر روی هواوی Y9 پرایم مدل 2019 برابر با 4 گیگابایت است که برای این پردازنده و کارت گرافیکی، رقمی مناسب و کافی به‌نظر‌ می‌رسد. در بیشتر موارد خود سیستم عامل حدود 30 درصد از کل رم را اشغال کرده است ولی حجم باقی مانده از رم برای انجام بیشتر کارهای روزمره کاملا کافی است. البته نکته مهم این است که در تمام مدتی که با این دستگاه کار می‌کردم، یک بار هم با کمبود رم و کند شدن دستگاه به این علت روبرو نبودم.

حافظه داخلی محصول هواوی نیز 128 گیگابایت است که تقریبا برای بیشتر کاربران کافی بوده ولی با توجه به دوربین با کیفیت این تلفن همراه، ممکن است به سرعت شاهد پر شدن این حافظه باشید و به همین علت نیز امکان افزوده شدن حجم حافظه داخلی از طریق کارت حافظه میکرو اس‌دی وجود دارد و حجم قابل افزایش برابر با 1 ترابایت است که البته قیمت یک کارت حافظه یک ترابایتی بسیار بالا خواهد بود و شما به همان نمونه‌های 64 یا 128 گیگابایتی قناعت کنید!

در مجموع باید عملکرد این تلفن همراه در بخش سخت‌افزار را با توجه به رده قیمتی آن بسیار مناسب دانست. به‌صورت بدیهی هواوی Y9 پرایم مدل 2019 قابلیت رقابت سخت‌افزاری با محصولات نیرومند بازار را ندارد ولی در رده کاری خودش امکانات بسیار خوب و استانداردی را به کاربران ارایه می‌کند.

دوربین: لذت عکاسی با جیبی که خالی نشده

دوربین تلفن‌های همراه هوشمند در سال‌های آخر دهه جاری به نحوی پیشرفت داشت که تمامی تعاریفی که پیش از این به عنوان استاندارد دوربین خوب مطرح بود، دستخوش تغییر کرد. امروزه تنها عدد مگاپیکسل مقابل دوربین به عنوان تعریف اولیه کیفی آن محسوب نمی‌شود بلکه تعداد سنسورهای تعبیه شده روی دستگاه نیز یک عنصر مهم برای یک تلفن همراه هستند. هواوی Y9 پرایم مدل 2019 با ارائه کردن یک دوربین سه‌گانه به خوبی توانسته است تا انتظارات را در این بخش برآورده کند. سه سنسور موجود بر روی این تلفن همراه هوشمند به ترتیب 16، 8 و 2 مگاپیکسل خروجی دارند که از نظر آماری چندان نیرومند به نظر نمی‌رسند ولی خروجی نهایی آن‌ها بسیار مناسب و خوب است. حسگر اول و 16 مگاپیکسلی برای برداشت تصاویر اصلی طراحی شده است و سنسور 8 مگاپیکسلی برای تصاویر اولتراواید یا بسیار عریض مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت نیز دوربین 2 مگاپیکسلی به عنوان حسگر عمق تصاویر ظاهر می‌شود.

تصاویر برداشت شده توسط این دوربین به نسبت بسیار عالی و شگفت‌انگیز هستند. رنگ‌ها در تصاویر برداشت شده توسط این دوربین به خوبی با تصاویر محیط طبیعی سوژه عکس یکسان بودند و نور محیط نیز به خوبی برداشت می‌شد. یکی از نکات بسیار مهم درباره این دوربین، وجود هوش مصنوعی برای آن است که موجب می‌شود تا بتوانید به‌راحتی به تنظیمات پیش‌فرض دسترسی داشته باشید که برای سوژه عکس شما مناسب هستند. در این میان این هوش مصنوعی در شناسایی مواردی مانند عکس پرتره، عکس گروهی، طبیعت، آسمان و چند مورد دیگر به خوبی عمل کرد ولی در شناسایی سگی که در مسیر گردش من قرار داشت، نتوانست عملکرد درستی داشته باشد که نشان می‌دهد این قابلیت هوش مصنوعی بی نقص نیست. البته امکان بهینه‌سازی این قابلیت با کمک به‌روزرسانی نرم‌‌افزاری در آینده وجود خواهد داشت و نمی‌توان این مورد را یک ایراد دانست بلکه بر اساس محدوده قیمت هواوی Y9 پرایم مدل 2019 باید این هوش مصنوعی را یک ویژگی مناسب برای دستگاه دانست.

هواوی Y9 پرایم مدل 2019

قابلیت‌های متعددی برای عکس‌برداری با دوربین اصلی هواوی Y9 پرایم مدل 2019 قرار گرفته‌اند. به غیر از برداشت تصاویر عادی؛ تصاویر پرتره، پانوراما، تایم لپس، تصویر آهسته، HDR و تصاویر با قابلیت تنظیم دیافراگم نیز بر روی این دستگاه قابل دسترسی هستند. همچنین می‌توانید لذت عکس‌برداری با وضعیت واقعیت افزوده را نیز بر روی هواوی Y9 پرایم مدل 2019 تجربه کنید. در استفاده از این قابلیت با دوربین اصلی شاهد عملکرد خوبی هستیم ولی وقتی که از واقعیت افزوده روی دوربین سلفی استفاده می‌کنیم، شناسایی لبه سوژه عکس و محیط واقعیت افزوده معمولا دارای دقت پایینی بوده و یک حاشیه تیره اضافه دور فرد حاضر در عکس ایجاد می‌شود. تصویر برداری به صورت حرفه‌ای نیز برای این دوربین وجود دارد که در آن می‌توانید تنظیمات مورد نیاز خود را بر روی عدسی‌های دستگاه اعمال کرده و حسگرها را برای سوژه مورد نیاز خود تنظیم کنید ولی اگر با هنر عکاسی چندان آشنا نیستید، بهتر است زیاد به سراغ این وضعیت نروید زیرا ممکن است نتایج مد نظر شما به دست نیامده و تنها با کار کردن با تنظیمات، گیج شوید. علاوه بر این موارد، قابیلت‌های اولیه و بدیهی مانند زیباسازی صورت نیز بر روی این تلفن قابل دسترسی هستند. فیلم‌برداری با دوربین اصلی هواوی Y9 پرایم مدل 2019 تنها با 4 وضعیت قابل انجام است که شامل کیفیت 1080p با دو نرخ فریم 30 و 60 فریم بر ثانیه با نسبت خروجی 19.2 به 9 و 16 به 9 است و در نهایت تصویر برداری با نسبت 16 به 9 و کیفیت 720p با نرخ 30 فریم برثانیه هستند.

یکی از بهترین قابلیت‌های دوربین هواوی Y9 پرایم مدل 2019، عکس‌برداری در محیط‌های کم نور بود. برای برداشت این نوع عکس می‌بایست اندکی دوربین را ثابت نگه دارید ولی در نهایت تصویر برداشت شده بسیار عالی و با نوری باورنکردنی برداشت خواهد شد. با توجه به این قابلیت، باید به یک نقطه ضعف بزرگ دروبین این مدل نیز اشاره کنیم؛ دوربین هواوی Y9 پرایم مدل 2019 از نظر کیفیت فلش عکاسی بسیار ناامیدکننده ظاهر شد و تصاویر برداشت شده با وضعیت تصویر برداری در نور کم، دارای کیفیتی به مراتب بهتر است تصاویر برداشت شده با نور فلش هستند.

دوربین سلفی هواوی Y9 پرایم مدل 2019 تنها از نظر ظاهری یک دوریبن منحصر به فرد است و در عمل خروجی تصاویر آن خوب ولی نه چندان عالی هستند. یک دوریبن سلفی 16 مگاپیکسلی تصاویر خوبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد ولی دیگر خبری از عمق ویژه و تصویرهای خاص دوربین اصلی نخواهد بود زیرا تنها یک سنسور بار همه کارها را به دوش می‌‌کشد. فیلم‌های قابل برداشت با دوریبن سلفی این تلفن همراه هوشمند نیز به خوبی دوربین اصلی هستند و در مجموع باید گفت که دوستداران عکاسی و کسانی که دوست دارند یک تلفن همراه متفاوت داشته باشند، با استفاده از این دوربین لذت زیادی خواهند برد زیرا علی‌رغم عکاسی با کیفیت مناسب، قیمت آن کیف پول و حساب بانکی شما را خالی نخواهد کرد!

هواوی Y9 پرایم مدل 2019

برای آشنایی بیشتر با امکانات دوربین هواوی Y9 پرایم 2019 از شما دعوت می‌کنیم تا ویدیوی اختصاصی زیر را هم تماشا کنید.

باتری: عملکرد مطمئن

باتری تعبیه شده روی هواوی Y9 پرایم مدل 2019، 4 هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد و در عمل بیشتر کاربری‌های شما را به خوبی تامین می‌کند. با توجه به استفاده از نمایشگر ال‌سی‌دی و مصرف نسبتا کم پردازنده، عملکرد خوبی از این باتری را شاهد هستیم زیرا این تلفن همراه هوشمند در وضعیت عدم استفاده از سیم‌کارت برای اتصال به اینترنت و یک مصرف عادی روزانه، برای مدت زمانی نزدیک به 3 روز به کار کردن ادامه داد. در طول این مدت فعالیت‌هایی مانند عکس برداری، وب‌گردی با کمک شبکه وای‌فای و اندکی بازی کامپیوتری بر روی این دستگاه اعمال می‌شدند و به همین دلیل نیز نباید این مورد را معیاری دقیق برای استفاده عمومی کاربران دانست ولی در زمانی که به شبکه 4G وصل شدیم و با سیم‌کارت‌ روی دستگاه شروع به دریافت سیگنال کردیم، این باتری عیار واقعی خود را نشان داد. باید گفت که هواوی Y9 پرایم مدل 2019 تقریبا عملکرد باتری خوبی دارد زیرا در طول 3 ساعت کار مداوم با دستگاه شاهد استفاده از 50 درصد باتری بودیم. در طول این مدت فعالیت‌هایی مانند استریم ویدیویی، حضور در اینستاگرام، دریافت استریم صوتی، بازی‌های کامپیوتری، فیلم‌برداری و غیره بر روی آن انجام شدند.

یکی از ایرادهای این دستگاه از نظر باتری را باید سرعت شارژ باتری آن دانست زیرا هواوی Y9 پرایم مدل 2019 فاقد شارژ سریع است. در مجموع باید گفت که باتری این مدل عملکرد خوبی دارد ولی جای کار برای بهبود باتری هنوز وجود داشته است که اصلی‌ترین مورد آن، استفاده از سرعت بالاتر برای شارژ است (انتظار شارژ بی‌سیم را نداریم!).

نرم‌افزار: نمادی از جنگ چین و آمریکا

سیستم عامل موجود بر روی هواوی Y9 پرایم مدل 2019، اندروید 9 است که با پوسته کاربری مشهور EMUI 9.1.0 عرضه شده است که تجربه خوبی را از کیفیت خروجی سیستم عامل به کاربران ارائه می‌کند. یکی از قابلیت‌های جالب این دستگاه، Simple mode یا همان وضعیت ساده است که منوها و دسترسی به امکانات دستگاه را بسیار ساده می‌کند. این امر موجب می‌شود که افراد نسبتا مسن و کسانی که میانه خوبی با فناوری ندارند، راحت با دستگاه کار کنند.

دیگر مورد بسیار مهم نرم‌افزاری روی این دستگاه، اپلیکیشن health است که یک سیستم کامل ردیابی سلامتی را به شما ارایه می‌کند. البته بخشی از این قابلیت‌ها تنها با اتصال به مچ‌بندهای ردیابی سلامت یا ساعت‌های هوشمند قابل دسترسی هستند ولی وجود همه این امکانات در قالب یک اپلیکیشن پیش‌فرض روی این دستگاه امری مثبت در زمینه نرم‌افزار است.

مهم‌ترین نکته‌ای که در بخش اپلیکیشن‌های هواوی Y9 پرایم مدل 2019 توجه من را به خودش جلب کرد، اپ استور هواوی بود و به کمک آن دیگر نیازی نیست که در جنگ هواوی و آمریکا قربانی شده و استرس بسته شدن پلی استور گوگل را داشته باشید. در این میان نکته بسیار مهمی که به چشم من آمد، عدم وجود نام ایران در لیست کشورهای قابل پشتیبانی بود که امیدوار هستم که این امر یک مورد موقتی باشد و به زودی حل شود. با تمامی این تفاسیر باید این قابلیت را آغازی بر عصر جدید هواوی دانست، عصری که به واسطه یک جنگ تجاری شکل گرفته است و هواوی در طول آن نشان داده که چطور باید تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

در مجموع از نظر نرم‌افزاری، هواوی Y9 پرایم مدل 2019 دارای امکاناتی استاندارد و بسیار خوب است که موجب می‌شود کاربران آن کمبودی نسبت به دستگاه‌های نیرومند و رده بالای بازار حس نکنند.

سخن پایانی

در پایان این بررسی باید به این نکته اشاره کنیم که هواوی Y9 پرایم مدل 2019 یک تلفن همراه نیرومند و پیشرو نیست ولی تقریبا 90 درصد از کاربران جهان شاهد برآورده شدن نیازهای خود در این محصول خواهند بود. این دستگاه به نسبت سایر گوشی‌های دارای کیفیت مشابه، ارزان‌ است و همین امر می‌تواند نشان بدهد که چرا ایرادهای کلی آن در مقابله با قابلیت‌هایش به راحتی قابل چشم پوشی کردن هستند. اگر قصد خرید یک تلفن همراه با کیفیت مطلوب دارید ولی نمی‌خواهید هزینه زیادی متحمل شوید، به نظر من بهترین گزینه برای شما این است که هواوی Y9 پرایم مدل 2019 را در لیست خرید خود قرار بدهید.

2 در مورد “بررسی هواوی Y9 پرایم مدل 2019: آغاز عصر جدید هواوی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH