راگت لانگ مارچ

چین راکت لانگ مارچ 5 را به عنوان بزرگ‌ترین راکت خود با موفقیت به فضا پرتاب کرد

چین بزرگ‌ترین راکت خود یعنی راکت لانگ مارچ 5 را به فضا پرتاب کرد. این راکت از پایگاه فضایی ونچانگ واقع در جنوب چین به فضا پرتاب شد که حامل ماهواره شیجیان 20 است. بر اساس اعلام خبرگزاری‌های چین، عملیات پرتاب راکت لانگ مارچ 5 ساعت 8:45 به وقت محلی پکن جمعه شب انجام گرفت. تقریبا حدود نیم ساعت بعد، ماهواره به مدار برنامه‌ریزی شده خود رسید و سازمان ملی فضایی چین (CNSA) موفقیت‌آمیز بودن این مأموریت را به طور رسمی اعلام کرد.

راکت لانگ مارچ 5 دارای 57 متر طول است و 5 متر قطر دارد. بزرگ‌ترین راکت چین مجهز به 4 بوستر است که قطر هر کدام از آن‌ها به 3.35 متر می‌رسد. این مشخصات راکت لانگ مارچ 5 را به بزرگ‌ترین راکت حامل چینی تا به امروز تبدیل می‌کند که دارای وزن کل 870 تن است و هنگام برخاستن از سطح زمین نیروی رانش بیش از 1000 تن را تولید می‌کند.

این راکت دو مرحله‌ای می‌تواند محموله‌‌ای با وزن تا 25 تن را به مدار نزدیک زمین برساند. از طرف دیگر، راکت لانگ مارچ 5 می‌تواند برای پرتاب‌های با مسافت بیشتر محموله‌ای با وزن 14 تن را به مدار انتقال ثابت برساند. این یک مدار بیضوی برای رسیدن به مدار زمین آهنگ است که بیشتر ماهواره‌ها در این مدار قرار دارند. همچنین با توجه به مأموریت‌های بالقوه برای ماه و مریخ، این راکت به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند محموله‌ای تا وزن 8 تن را به مدار زمین/ماه و تا وزن 5 تن را به مدار زمین/مریخ منتقل کند.

همچنین باید اشاره کرد که کشور چین قصد دارد تا اولین مأموریت بدون سرنشین خود را در سال آینده به مقصد کره ماه با هدف جمع‌آوری نمونه از سطح این کره و انتقال به زمین عملیاتی کند. علاوه بر این، دولت چین برنامه‌ریزی مأموریت سرنشین‌دار به کره ماه را برای دهه میلادی آینده تدارک دیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH