سربازان ارتش ایالات‌متحده حق استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را ندارند

پس از تصمیمی مبنی بر ممنوعیت این برنامه، سربازان ارتش آمریکا دیگر نمی‌توانند از تیک‌تاک (TikTok) در تلفن‌های هوشمند متعلق به دولت استفاده کنند. این اقدام در هنگامی رخ می‌دهد که نگرانی‌های پیرامون این اپلیکیشن ویدیویی متعلق به شرکت چینی بایت‌دنس (ByteDance)، همچنان ادامه دارند. نگرانی‌ها به این دلیل بوده که گفته می‌شود این اپلیکیشن می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد و یا اینکه جهت نفوذ و جاسوسی از شهروندان آمریکایی‌ مورداستفاده قرار گیرد.

سخنگوی ارتش؛ سرهنگ دوم رابین اکوا (Robin Ochoa) در 10 دی‌ماه (30 دسامبر) به Military.com گفت که این اپلیکیشن به‌عنوان یک تهدید سایبری در نظر گرفته می‌شود. بنا بر گزارش‌ها، ارتش ایالات‌متحده پیش‌ازاین ممنوعیت، از تیک‌تاک برای استخدام اعضای خود استفاده کرده است.

هم وزارت دفاع و هم نیروی دریایی، در اوایل این ماه خطرات تیک‌تاک را اعلام کرده بودند. نیروی دریایی پیش‌تر به اعضای خود گفته بود که این برنامه را نصب نکنند و اگر آن را پیش‌تر در دستگاه‌های متعلق به دولت نصب کرده‌اند، باید آن را حذف کنند. به گفته military.com:

وزارت دفاع به کارکنان خود ابلاغ کرده تا مراقب برنامه‌هایی که دانلود می‌کنند، باشند. تلفن‌های خود را در زمینه وجود متون غیرعادی و ناخواسته و … کنترل کرده و در صورت مشاهده، آن‌ها را بلافاصله حذف کنند و همچنین جهت جلوگیری از نشت اطلاعات شخصی، اپلیکیشن تیک‌تاک را نیز حذف کنند.

پس از اینکه قانون‌گذاران در مهرماه (اکتبر) خواستار تحقیق در مورد این موضوع شدند که آیا دولت چین می‌تواند داده‌های کاربران تیک‌تاک را جمع‌آوری کند و یا اینکه محتوای به اشتراک گذاشته شده در این پلتفرم را کنترل کند، این اپلیکیشن از سوی کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات‌متحده (CFIUS) تحت بررسی‌های موشکافانه قرار گرفته‌ است. سناتور جمهوری‌خواه تام کاتن (Tom Cotton) از ایلات آرکانزاس و و سناتور دموکرات چاک شومر (Chuck Schumer) از نیویورک، به پتانسیل‌های تیک‌تاک در زمینه دخالت در انتخابات و سرکوب معترضان هنگ‌کنگی اشاره کردند. CFIUS همچنین این موضوع را که آیا بایت‌دنس مجبور به رها کردن Musical.ly خواهد شد یا خیر، در نظر گرفته است. این اپلیکیشن در سال 2017 توسط بایت‌دنس خریداری شد و در واقع نقطه شروعی برای تیک‌تاک بود.

تیک‌تاک طی بیانیه‌ای در مهرماه (اکتبر) گفت که به دلیل درخواست دولت چین، هیچ محتوایی را حذف نکرده و در آینده نیز چنین اقدامی را انجام نخواهد داد. این شرکت افزود که داده‌های کاربران آمریکایی را در ایالات‌متحده ذخیره می‌کند (و نسخه پشتیبان آن‌ها را نیز در سنگاپور)، بنابراین این اطلاعات مشمول قوانین کشور چین نمی‌شوند.

بایت‌دنس گزارش بلومبرگ در تاریخ 3 دی‌ماه (۲۳ دسامبر) را رد کرد. این گزارش ادعا کرده بود که این شرکت در پی فشار فزاینده دولت آمریکا، مشغول فروش سهام خود در تیک‌تاک است.

1 در مورد “سربازان ارتش ایالات‌متحده حق استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را ندارند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH