اقیانوس‌ها با سرعت 5 بمب اتم در هر ثانیه در حال گرم شدن هستند!

تیمی از دانشمندان بعد از تجزیه و تحلیل داده‌های هواشناسی از سال 1950 تا 2019 به این نتیجه رسیده‌اند که دمای میانگین اقیانوس‌های جهان در سال گذشته به‌اندازه ۰.۰۷۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر از میانگین 2010-1981 است.

این میزان افزایش گرچه شاید مقدار بزرگی به نظر نرسد، اما باید بگوییم که با در نظر گرفتن حجم عظیم اقیانوس‌ها، افزایشی به این کوچکی باعث ایجاد گرمای فوق‌العاده بزرگی به‌اندازه ۲۲۸ سکستیلیون ژول (sextillion Joules) در طول ۲۵ سال گذشته شده است.

این عدد، واقعا بسیار بزرگ است و درک آن شاید برایمان کمی مشکل باشد. یکی از دانشمندان برای اینکه دید بهتری به ما دهد، آن را با بمب اتمی که آمریکا در سال 1945 بر روی هیروشیما ژاپن انداخت، مقایسه کرده است.

Lijing Cheng، از دانشگاه علوم آکادمی چین می‌گوید: بمب اتمی هیروشیما انرژی‌ برابر ۶۳ تریلیون ژول تولید کرد. اما میزان گرمایی که در ۲۵ سال گذشته در داخل اقیانوس‌های دنیا ایجاد شده، ۳.۶ میلیارد برابر انفجار بمب اتمی هیروشیما است.

به عبارتی، افزایش دمای اقیانوس‌ها در طول ۲۵ سال گذشته، در هر ثانیه گرمایی به‌اندازه حرارت چهار بمب هیروشیما وارد اقیانوس‌ها کرده است. اما موضوع بدتر اینکه میزان این گرما ثابت نمانده و همچنان در حال افزایش است.

John Abraham، از اعضای تیم تحقیق می‌گوید: در سال 2019، گرم شدن اقیانوس‌ها گرمایی معادل حرارت پنج بمب هیروشیما ایجاد کرده است. شاید مقایسه آن با بمب اتم کمی انتزاعی باشد، اما اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، میزان گرمای تولیدشده در اقیانوس‌ها در سال 2019، معادل این بوده که هر نفر در روی کره زمین هر روز ۱۰۰ سشوار را به سمت اقیانوس‌ها بگیرد.

در مورد تغییرات آب‌وهوایی زمین باید بگوییم که یخ‌ها به‌سرعت در حال آب شدن هستند و همین باعث بالا آمدن سطح دریاها شده است. دلفین‌ها و سایر حیوانات دریایی به‌خاطر اینکه نمی‌توانند بلافاصله خود را با این تغییرات سازگار کنند، در حال مردن هستند. حتی افزایش میزان تبخیر آب‌ها به اتمسفر، به‌خاطر ایجا گرما، اثری منفی بر روی سیاره ما می‌گذارد.

Abraham می‌گوید: این اتفاق باعث ایجاد طوفان‌ها و تندبادهای بسیار قدرتمندی در آینده خواهد شد و بارش‌های شدیدتری را در پی خواهد داشت. این شرایط، زمین را در یک وضعیت بحرانی بسیار جدی قرار داده است. باید بدانیم که هر روزی که ما در اقدام برای کاهش گرمایش جهانی تعلل می‌کنیم، شرایط بدتر و بدتر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH