وولمیا

درختان دایناسور از آتش استرالیا نجات یافتند!

مقامات رسمی می‌گویند که انجام یک عملیات توسط آتش‌نشانان متخصص، باعث شده تا آخرین زیستگاه کاج‎های وولمیا (Wollemi Pines) از آتش‌سوزی بی‌سابقه استرالیا محفوظ بماند. این درختان گونه‌های ماقبل‌ تاریخ بوده و به درختان دایناسورها نیز معروف هستند.

کم‌تر از 200 اصله از این درختان در جهان باقی مانده و در دره‌ای واقع در میراث جهانی رشته‌کوه‌های آبی (World Heritage Blue Mountains) مخفی شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌ها که ماه‌ها است به استرالیا آسیب هنگفتی وارد می‌کند، به این منطقه نیز صدماتی را وارد کرده است.

مقامات رسمی این کشور اظهار می‌دارند درحالی‌که شعله‌های آتش در حال رسیدن به این منطقه بود، تانکرهای هوایی با پایین انداختن ضدآتش‌‌هایی، یک حلقه محافظتی را پیرامون این درختان ایجاد کرده‌اند. درعین‌حال آتش‌نشانان به این دره اعزام شده‌اند تا با راه‌اندازی یک سیستم آبیاری، رطوبت این درختستان را تأمین کنند.

مت کین ( Matt Kean)؛ وزیر محیط‌زیست ایالت نیو ساوث ولز (New South Wales)؛ یعنی جایی که رشته‌کوه آبی در آنجا قرار دارد، این عملیات را “مأموریتی بی‌سابقه در رابطه با حفظ محیط‌زیست” توصیف کرده بود.

کین طی بیانیه‌ای در اواخر روز چهارشنبه اظهار کرد درحالی‌که برخی از درختان توسط شعله‌های آتش نیم‌سوز شده بودند، اما این درختستان از خطر آتش نجات داده شده است.

وی به رادیو ABC گفت: “آتش به آنجا نفوذ کرده بود. چند روزی بود که دود غلیظی اطراف آنجا را احاطه کرده بود. بنابراین نمی‌توانستیم بگوییم که آیا این درختان آسیب دیده‌اند یا خیر. همگی ما با نفس‌های بندآمده منتظر هستیم.” وی افزود: “این اقدام یک عملیات موفقیت‌آمیز بود.”

او گفت که این آتش‌سوزی اولین فرصتی بوده تا واکنش درختان به آتش در شرایط طبیعی را موردبررسی قرار دهیم. این موضوع می‌تواند به مسئولان این پارک کمک کند تا در شیوه مدیریت این درختستان تجدیدنظر کنند.

اعتقاد بر این است که کاج‌های وولمیا که تا ارتفاع 40 متری نیز رشد می‌کنند، از دوران ژوراسیک یعنی از حدود 200 میلیون سال پیش وجود داشته‌اند؛ یعنی حتی پیش از بسیاری از دایناسورها.

در ابتدا باور بر این بود که این درختان منقرض شده‌اند. تنها فسیل‌های این گونه‌ها مشاهده می‌شد، تا اینکه یک جنگلبان در سال 1994 به‌صورت تصادفی این بیشه‌زار را کشف کرد. جایگاه دوردست این درختان به‌عنوان یک راز باقی مانده و از نزدیک نیز محافظت می‌شود، تا بدین شیوه این گونه‌ها از آلودگی‌های ناشی از بازدیدکنندگان در امان باشند.

کین بیان می‌دارد: “به دلیل خطر لگدمال‌ کردن گیاهان احیا شونده و نیز وارد کردن بیماری‌‎هایی که می‌توانند به بقا و بهبود درختان باقی‌مانده آسیب برسانند، بازدید‌های غیرمجاز از درختان وولمیا همچنان به‌عنوان یک تهدید بزرگ باقی مانده است.”

نمونه‌های این درختان در میان باغ‌های گیاه‌شناسی سرتاسر جهان پخش شده‌اند تا بدین صورت نژاد آن‌ها حفظ شود. اما دره وولمیا تنها میزبان این درختان در حیات وحش است. آتش‌سوزی استرالیا از مهرماه (اکتبر) جان 28 نفر را گرفته، 2000 خانه را تخریب و 10 میلیون هکتار زمین را نیز سوزانده است. این میزان از مساحت کره جنوبی یا پرتغال بیشتر است!

به گفته گروه‌های طرفدار محیط‌زیست، احتمالا یک میلیارد قلاده حیوان نیز در این آتش‌سوزی از بین رفته باشند که این موضوع می‌تواند بسیاری از گونه‌ها را به انقراض نزدیک‌تر کند.

در روز پنجشنبه بارش باران‌های طوفانی که بسیاری از مناطق شرقی این کشور را پوشش داد، به استرالیا یک فرصت مورد انتظار داد. البته باید در نظر داشت که پیش‌بینی شده بود پس از این سامانه بارشی، یک موج هوای گرم و خشک به مناطق جنوبی بازگردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH