هوش مصنوعی

مدیرعامل گوگل: ما نیاز داریم که برای هوش مصنوعی قانون بگذاریم!

در یک سرمقاله اخیر در خبرگزاری فایننشال تایمز، مدیرعامل گوگل یعنی ساندار پیچای (Sundar Pichai) درباره مقررات هوش مصنوعی صحبت کرده و همچنین نکات مثبت و منفی بالقوه توسعه فناوری‌ها را نیز مشخص می‌سازد.

این دیدگاه در حالی است که چند ماه پیش پس از اینکه دو بنیان‌گذار گوگل یعنی لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin)، هیئت‌ مدیره این شرکت را رها کرده و سپس ساندار پیچای را به‌عنوان مدیرعامل گوگل و شرکا مادر آن یعنی آلفابت، برگزیدند.

در این مقاله، پیچای با بحث درباره توانایی‌های فناوری در رابطه با تغییر زندگی‌ها، سخنان خود را آغاز می‌کند. وی همچنین به چند تلاش آلفابت در زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی جهت توسعه راه‌حل‌های پیشرفته در حوزه پزشکی، زیست‌محیطی و زیرساختی نیز اشاره می‌کند.

البته در این مقاله به پتانسیل‌های بزرگ و مضر هوش مصنوعی نیر اشاره می‌شود. به همین دلیل است که پیچای می‌گوید باید درباره عواقب نادرست این فناوری دید درستی داشته باشیم. در این رابطه، وی به‌طور یکسانی درباره قوانین معقول دولت‌ و شرکت‌ها در زمینه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، به استدلال می‌پردازد.

شکی نیست که این نوع تهدید‌ها یک مسئله مهم هستند. مخصوصا برای شرکت‌هایی نظیر گوگل که محصولاتشان اغلب بر چنین فناوری‌هایی متکی هستند. پیچای یک دستورالعمل محکم را ارایه نداده و حتی پیشنهادات فعلی را نیز نقد نمی‌کند. مدیرعامل گوگل به معیارهای مهمی اشاره کرد که باید آن‌ها را در نظر گرفت، معیارهایی همانند: امنیت، قابلیت توضیح، عدالت و مسئولیت‌پذیری.

کلام پیچای بر اهمیت و ضرورت تصمیمات قانون‌گذاری تأکید می‌کند. سخنان وی همچنین در نظر گرفتن متغیرهای مرتبط بسیاری را نیز شامل می‌شوند. در این باره، وی به دستورالعمل عمومی این شرکت جهت استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی اشاره می‌کند. همان‌طور که این شرکت همچنان متعهد است تا این مشکلات را همزمان باهم، ردیابی و بررسی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH