امنیت اطلاعات در شبکه‌های‌اجتماعی

آیا سرویس‌های بومی به سلاحی برای جلوگیری از سانسور تبدیل می‌شوند؟

سانسورهای رخ داده در شبکه‌های اجتماعی که اخیرا شاهد آن بودیم باعث شده تا مسئولین کشورمان به دنبال راهکارهای جدی برای آن باشند که راه‌اندازی سرویس‌های بومی از جمله این راهکارها بوده است. البته بدیهی است که با این تصمیم گیری بسیاری از کسب و کارهای حوزه آنلاین دچار مشکل خواهند شد که باید دید آیا این بخش از جامعه نیز دیده خواهد شد؟

به گزارش آی‌تی‌رسان، کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، این روزها مورد مشاوره نهادهای دولتی قرار گرفته‌اند و عملا نظریه پردازی‌های بسیار زیادی را در عرضه فناوری اطلاعات داشته‌اند. بخشی از این کارشناسان معتقدند که مهم‌ترین راهکار جلوگیری از جولان فعلی شبکه‌های اجتماعی خارجی، راه‌اندازی سرویس‌های بومی جدیدی است که عملا کنترل را از کشورهای متخاصم گرفته و به انتشار مطالب دلخواه ما کمک نماید.

شبکه‌های اجتماعی این روزها به یکی از اساسی‌ترین ابزارهای اجتماعی کشورهای مختلف علی‌الخصوص کشور ما تبدیل شده و سیاست مداران و نهادهای دولتی در کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از این شبکه‌های اجتماعی بسیار اهمیت داشته و عدم ورود به این بخش، منجر به اتفاقات ناگواری خواهد شد که عملا در برخی از کشورها شاهد آن هستیم.

از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز به خوبی متوجه این موضوع شده‌اند و به نوعی با جمعیت بالایی که در اختیار خود دارند، در سیاست گذاری‌های بین المللی نقش قابل توجهی را ایفا کرده و در موارد بسیار زیادی، حتی موفق به اعمال قطعی این سیاست گذاری‌ها شده‌اند. از سوی دیگر اما وضعیت در برخی از کشورها بدین ترتیب بوده که عدم واکنش مناسب در برخی از این شبکه‌های اجتماعی، موجب نارضایتی مردمی و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی شده که در کشورمان شاهد بودیم و در برخی از اتفاقات خاص، شاهد مقابله عجیب این شبکه‌های اجتماعی بودیم.

اما این شبکه‌های اجتماعی که در حقیقت داعیه‌دار آزادی بیان در کشورهای مختلف هستند و در بسیاری از موارد به فرهنگ و رسوم کشورهای دنیا احترام می‌گذارند، در برابر کشور ما کاملا یک طرفه برخورد کرده و به بهانه تحریم‌های آمریکا، از یک سو از ارایه سرویس به کاربران ایرانی سر باز می‌زنند و از سوی دیگر در اتفاقات خاص کشورمان، با همان بهانه اقدام به مقابله و اثرگذاری سیاسی می‌نمایند.

یکی از اشکالاتی که کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عملکرد شبکه‌هایی مانند اینستاگرام وارد می‌کنند، مساله قوانینی است که این شبکه اصرار به اجرای آن داشته ولی در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، به هیچ وجه اعمال نمی‌شوند. در اتفاقات اخیری که شاهد آن بودیم، عملکرد توییتر به گونه‌ای بوده که حتی رضایت بسیاری از مسئولین را به همراه داشته و صد البته تقاضا برای رفع فیلترینگ آن را به همراه داشته ولی در مقابل شبکه‌ای در کشورمان به فعالیت خود ادامه می‌دهد که به صورت کاملا جدی و دقیق، به اعمال سیاست‌های آمریکا می‌پردازد.

حالا این کارشناسان می‌گویند که اصلی‌ترین راهکار مقابله با این نوع از اقدامات که طبیعتا در توییتر نیز به انحا دیگر وجود دارد، راه‌اندازی سرویس‌های بومی است تا از یک سو یک ابزار بین المللی برای کشورمان عمل نماید و از سوی دیگر از سانسورهای این چنینی جلوگیری نماید. حالا باید دید که وزارت ارتباطات چه واکنشی در این زمینه خواهد داشت چرا که شخص وزیر ارتباطات نسبت به این اقدامات اینستاگرام معترض بوده و وعده اقدامات جبرانی را داده بود که بعضا برداشت فیلترینگ اینستاگرام را از آن داشتند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH