DxOMark: کیفیت دوربین سونی اکسپریا 5 در حد پرچمداران 2 سال پیش سامسونگ و اپل است!

جدیدترین گوشی هوشمندی که توسط وب‌سایت DxOMark تست شده، سونی اکسپریا 5 است. این دستگاه که در ماه سپتامبر سال گذشته در نمایشگاه IFA معرفی شد، یک گوشی میان‌رده با سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی است. سونی اکسپریا 5، چند ماه بعد از معرفی پرچم‌دار اکسپریا 1 روانه بازار شد. این هندست به‌رغم میان‌رده بودن، ست‌آپ دوربینی مشابه اکسپریا 1 دارد.

گرچه دوربین‌های سونی اکسپریا 5 نسبت اکسپریا 1 بهبودهایی داشته‌اند، اما DxOMark چندان تحت‌تاثیر اکسپریا 5 قرار نگرفته است. این گوشی در مجموع امتیاز ۹۵ را دریافت کرده (اکسپریا 1 امتیاز ۹۱ را کسب کرده بود) و در بخش‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری به‌ترتیب امتیاز‌های ۱۰۱ و ۸۳ را به دست آورده است. دوربین اکسپریا 5 در مقایسه با اکسپریا 1، بهبودهای جزئی در اکسپوژر، بافت‌ها، کاهش اختلالات تصویر، عکاسی در شب و عملکرد لنز زاویه گسترده پیدا کرده، اما در رابطه با کیفیت رنگ و عملکرد اتوفوکوس‌ها و زوم ضعف‌هایی دارد.البته DxOMark، این تفاوت‌ها را اندک خوانده و کیفیت تصویر هر دو دستگاه را قابل‌مقایسه دانسته است.

عملکرد فیلم‌برداری دوربین‌های دو دستگاه نیز به همین ترتیب است: تفاوت‌ها جزئی بوده و نتایج قابل‌مقایسه هستند. حالا اجازه دهید به ضعف‌های عملکرد کلی دوربین بپردازیم.

اولین ضعف، مربوط به رنج پویا (dynamic range) می‌شود. رنج پویای اکسپریا 5 محدود بوده و هایلایت‌ها در صحنه‌های پرکنتراست به‌راحتی از بین می‌روند. نمود رنگ هم می‌توانست با بالانس بیشتر رنگ سفید بهبود یابد.

هرچند عملکرد دوربین در محیط‌های کم‌نور بد نیست، اما تمایل به ایجاد نویزهای بیشتر در حاشیه‌های تیره عکس وجود دارد. اتوفوکوس دوربین گرچه در مقایسه با استانداردهای فعلی کندتر است، اما بر روی اکسپریا 5 عملکرد سازگار و دقیقی دارد.

از طرفی، شات‌های زوم‌شده به‌‌خاطر اکسپوژر و فوکوس ناپایدار، امتیاز کلی دوربین را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. اختلال رنگ حاشیه‌ای (Color fringing)، حاشیه‌های نویزدار و جزییات و بافت‌های غیرواقعی نیز از دیگر نقاط ضعف دوربین اکسپریا 5 هستند.

عملکرد فیلم‌برداری دوربین نیز از همان مشکل رنج پویای محدود رنج می‌برد، ضمن اینکه همچنان شاهد از بین رفتن هایلایت‌ها در محیط‌های پرکنتراست، ناسازگاری در بالانس رنگ سفید و ناپایداری در اتوفوکوس‌ها هستیم. با این‌حال، اکسپوژر در حین ضبط ویدیو دقیق باقی می‌ماند و نویزها به‌نحو مطلوبی توسط لرزشگیر کنترل می‌شوند.

سونی اکسپریا 5، در کنار سامسونگ گلکسی نوت 8 و اپل آیفون 8 پلاس رتبه‌بندی شده است. این نتایج برای یک گوشی میان‌رده عالی هستند، اما برای گوشی رده‌بالای اکسپریا 1 به‌هیچ‌وجه خوب نیست. این‌روزها سایر گوشی‌های مجهز به سنسورهای ساخت سونی، بهتر از هندست‌های خود شرکت عمل می‌کنند و شاید بهتر باشد که سونی تکانی به خودش بدهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH