مشتریان بیشتر چه کالاهایی از دیجی‌کالا می‌خرند؟

این روزها از «شیر مرغ» تا «جان آدمیزاد» را می‌توانید از روی دیجی‌کالا خرید کنید.

اصلا، هر چیزی که نیاز داشتید؛ مهم نیست سوپرمارکتی باشد یا کتاب و لوازم‌التحریر، لباس و پوشاک باشد یا خوردنی و آشامیدنی، طلا و جواهرات باشد یا وسایل ماشین و موتورسیکلت؛ ابتدا سری به دیجی‌کالا بزنید و مطمئن شوید هیچ تخفیفی نخورده، آن کالا را ندارد یا مطابق سلیقه شما نیست؛ بعد از خانه بیرون بزنید.

این درست است که هر چیزی را می‌توانید از دیجی‌کالا بخرید ولی حتما خیلی مشتاق‌اید بدانید دیگران چه چیزهایی را بیشتر از روی فروشگاه دیجی‌کالا خرید می‌کنند؟ کمترین چیزهایی که خریداری می‌شود؛ متعلق به کدام دسته و گروه کالایی هستند؟ هر روز چه کالاهایی بیشتر بسته‌بندی می‌شود و کدام کالاها ارزش ریالی بالایی برای این خرده‌فروشی دارند؟

پرفروش‌ترین گروه‌های کالایی

کالاهای خریداری شده از روی فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا را باید در دو دسته‌بندی قرار دهیم و بعد سراغ آمارها برویم.

یک منظر، پرفروش‌ترین کالاها از نظر تعداد است. مثلا چه تعداد گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، تلویزیون، یخچال، لباس و … فروش رفته است. هر کاربر به طور متوسط چه تعداد کالا در هر سفارش می‌خرد و کدام گروه‌های کالایی از نظر تعداد، فروش بیشتری دارند.

رویکرد دیگر، پیدا کردن پرفروش‌ترین کالاها از نظر ارزش ریالی است. قطعا خرید یک یخچال فریزر از دیجی‌کالا با خرید یک بطری شیر تازه از نظر ارزش ریالی برابری نمی‌کند و نمی‌توان گفت هر دو مشتری یک کالا خریداری کردند. برای دیجی‌کالا فروش یک بطری شیر اهمیت دارد ولی قطعا فروش یخچال فریزر ارزش ریالی بالاتری خواهد داشت.

خوش‌بختانه، دیجی‌کالا آمار سهم فروش گروه‌های کالایی از هر دو دیدگاه را دارد. قطعا همان‌طور که حدس می‌زنیم؛ کالاهای دیجیتالی مانند اسمارت‌فون، لپ‌تاپ، هارددیسک اکسترنال، ساعت هوشمند، هدفون و پاوربانک سهم ریالی بالایی در فروش دیجی‌کالا دارند ولی از نظر فروش در رتبه پایین‌تری (رتبه سوم) قرار می‌گیرند. از آن سو، کالاهای سوپرمارکتی و مواد غذایی خرده‌فروشی که به کالاهای تندمصرف (FMCG) معروف هستند؛ از نظر تعداد فروش سهم نخستی دارند.

بخواهیم آمارهایی تحلیلی‌تر و جزئی‌تر بیان کنیم؛ در سهم فروش گروه‌های کالایی اصلی بر حسب تعداد، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها با ۲۰.۸ درصد، خانه و آشپزخانه با ۲۰.۶ درصد و کالاهای دیجیتال با ۱۷.۷ درصد در رتبه‌های اول تا سوم هستند. کمترین سهم فروش از نظر تعدادی هم به کالاهای ورزشی و سفر، خودرو و ابزارهای اداری با ۳ درصد می‌‌رسد. گروه کالایی مادر و کودک هم سهم فروش تعداد پایینی روی دیجی‌کالا دارد.

اگر بخواهیم براساس ارزش ریالی به خریدهای مشتریان نگاه کنیم؛ گروه کالاهای دیجیتال با سهم بسیار بزرگ ۵۱ درصد در رتبه نخست است. یعنی دیجی‌کالا بیشتر از همه کالاهای دیگر خود، تجهیزات دیجیتالی بسته‌بندی کرده و به دست مشتری می‌رساند.

اگر یادتان هم باشد؛ از ابتدا دیجی‌کالا با فروش کالاهای دیجیتالی آغاز کرده و برای سال‌ها فروشنده آنلاین این بازار بود. حتی در جست‌وجو هم کالاهای دیجیتالی مانند گوشی موبایل، پاوربانک، هارددیسک اکسترنال، حافظه فلش و لپ‌تاپ در بالاترین رتبه‌ها قرار دارند. بسیاری از مردم هنوز دیجی‌کالا را یک فروشنده وسایل دیجیتالی شناخته و خریدهای خود را فقط از روی این فروشگاه انجام می‌دهند.

اما بعد از کالاهای دیجیتالی، وسایل خانه و آشپزخانه با ۲۱.۳ درصد، آرایشی و بهداشتی با ۹.۳ درصد و مد و پوشاک با ۶.۶ درصد ارزش ریالی بالاتری نسبت به گروه‌های دیگر دارند.

۱۰ کالای پرفروش از نظر تعداد

به نظر شما در نیمه اول سال ۱۳۹۸ کدام محصولات بیشترین فروش را روی دیجی‌کالا داشتند؟

حتما برایتان جالب است بگوییم بیشترین کالایی که از نظر تعداد روی دیجی‌کالا فروخته شده است؛ گوشی نوکیا ۱۰۶ مدل ۲۰۱۹ است. گوشی نوکیا ۱۰۵، حافظه فلش سن‌دیسک Cruzer Blade CZ50 و اسمارت‌فون هواوی Y7 Prime 2019 در رتبه‌های بعدی پرفروش‌ترین کالاهای تعدادی روی دیجی‌کالا هستند. این آمار نشان می‌دهد دیجی‌کالا حتی بیشتر از کالاهای سوپرماکتی و تندمصرف، گوشی تلفن همراه می‌فروشد. به همین دلیل، دیجی‌کالا تاثیرگذاری زیادی روی بازار کالاهای دیجیتالی و به طور ویژه بازار گوشی‌های موبایل دارد.

۱۰ کالای پرفروش از نظر ارزش ریالی

شک نکنید تمام پرفروش‌های ریالی دیجی‌کالا را اسمارت‌فون‌ها تشکیل می‌دهند. گوشی هوشمند هوای Y7 Prime 2019 رتبه نخست پرفروش‌ترین محصول دیجی‌کالا از نظر ریالی است. رتبه دوم هم به گوشی هواوی مدل Y9 2019 اختصاص دارد.

گلکسی A50 ،A10 و A20 از سامسونگ پرفروش‌ترین محصولات دیگر فروشگاه دیجی‌کالا هستند. گوشی نوکیا ۱۰۶ مدل ۲۰۱۹ که از نظر تعدادی پرفروش‌ترین محصول دیجی‌کالا بود؛ در جدول کالاهای ارزش ریالی در رتبه نهم قرار دارد. رتبه‌های دیگر را هم گوشی‌های سامسونگ و هواوی به خود اختصاص داده‌اند.

۱۰ کالای پرفروش سوپرمارکتی از نظر تعدادی

گروه کالاهای دیجیتالی را رها کنیم و سراغ گروه کالاهای تندمصرف و سوپرمارکتی برویم. به نظر شما کدام کالا بیشترین تعداد فروش را در دیجی‌کالا دارد؟

روغن سرخ کردنی برند بهار الماس ۱.۸ لیتری در رتبه نخست است و نوشابه کولاپپسی ۱.۵ لیتری در رتبه بعدی قرار گرفته است. در این گروه کالایی از شیر کم‌چرب تا کره حیوانی و شکر سفید می‌بینیم. چند نوع روغن سرخ‌کردنی دیگر و ماکارونی به همراه روغن جامد هم جزو پرفروش‌ترین کالاهای سوپرمارکتی دیجی‌کالا از نظر تعداد هستند.

نکته گفتنی بسیار مهم، برند ایرانی بودن تمام کالاهای پرفروش سوپرمارکتی روی دیجی‌کالا است. هم از نظر تعدادی و هم از نظر ارزش ریالی، برندهای ایرانی در پرفروش‌ترین کالاها قرار دارند که نشان می‌دهد دیجی‌کالا چه خدمت بزرگی به کسب‌وکارهای ایرانی و تولید داخل کشور کرده است.

۱۰ کالای پرفروش سوپرمارکتی از نظر ارزش ریالی

گوشت چرخ‌کرده مخلوط مهیا پروتئین ۱ کیلوگرمی در رتبه نخست قرار دارد و روغن جامد لادن ۵ کیلوگرمی در رتبه دوم است. این گروه کاملا دست روغن‌ها، گوشت‌ها و مرغ‌های بسته‌بندی شده است که تا حدود زیادی هم طبیعی و قابل پیش‌بینی است.

این‌ها نیازهای روزانه مشتریان هستند و معمولا روی دیجی‌کالا با تخفیف‌های نسبتا بالایی عرضه می‌شوند. اقبال مردم به خرید این گروه‌های کالایی نشان می‌دهد مردم فقط برای خرید گوشی‌ موبایل، لپ‌تاپ و کلا کالاهای دیجیتالی وارد این فروشگاه نمی‌شوند و نیازهای روزانه خود را هم از دیجی‌کالا سفارش می‌دهند.

1 در مورد “مشتریان بیشتر چه کالاهایی از دیجی‌کالا می‌خرند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH