عنکبوت فانل وب

استرالیا در آستانه حمله مرگ‌بارترین عنکبوت‌‌ دنیا قرار دارد

طی آتش‌سوزی ویرانگر و بی‌سابقه استرالیا، شهروندان سیدنی و ساکنین حوالی ساحل مرکزی، عملا برای بارش باران دعا می‌کردند. اما می‌دانیم که ازدیاد این عنکبوت‌های مرگ‌بار، قطعا جزئی از این درخواست و دعا کردن‌ها نبوده است. کارشناسان پارک خزندگان استرالیا (Australian Reptile Park) به‌شدت نسبت به این موجودات مشکوک هستند.

در صفحه فیسبوک این پارک طی ویدیویی بیان شده: “ازآنجایی‌که پس از این آب‌و‌هوای مرطوب، روزهای گرمی از راه می‌رسند، این مسئله باعث می‌شود تا شرایط مناسبی جهت ازدیاد عنکبوت‌های فانل وب (آن‌هایی که تاری با یک ورودی قیفی‌شکل ایجاد می‌کنند) فراهم شود. ما در حال انتشار پیغامی جهت آگاه‌سازی عموم درباره این خطر هستیم.”

این موضوع وحشتناک به نظر می‌رسد. از آنجایی هم که عنوان این ویدیو، «فصل عنکبوت‌های فانل وب از راه رسیده» است، می‌فهمیم که این خطر چیز جدیدی برای ساکنین سیدنی نیست. استرالیا زیستگاه حدود 40 گونه از عنکبوت‌های فانل وب است. یکی از این گونه‌ها، مرگبارترین این موجودات برای انسان‌های سرتاسر جهان است. این عنکبوت بسیار زهرآگین اترکس روبوستوس (Atrax robustus) نامیده شده و در واقع از گونه‌های بومی غرب استرالیا است. نام محاوره‌ای این موجود، عنکبوت فانل وب سیدنی است.

هرساله، هنگامی‌که هوا مرطوب و نمناک می‌شود، این بی‌مهرگان به‌صورت دسته جمعی آشیانه‌های خود را رها می‌کنند. این مهاجرت می‌تواند به دلیل سیل و یا اشتیاق به جفت‌گیری باشد. زهر گونه‌های نر این عنکبوت‌ها شش برابر قوی‌تر از گونه‌های ماده‌ها است. کارشناسان می‌گویند که گونه‌های نر آن‌هایی هستند که باید مراقبشان بود.

این‌ها خبرهای بدی هستند. استرالیایی‌هایی که توده‌ای از لباس‌ها را برداشته و یا اینکه کفشی را می‌پوشند، ممکن است که خطرات این موجودات را بیشتر درک کنند. البته تا زمانی که همگان در امان بوده و همچنین از خطرات این جانوران نیز آگاه باشند، پارک خزندگان استرالیا نیز به این مهاجرت انبوه علاقه‌مند بوده و همچنین از فرصتی که فراهم‌شده، هیجان‌زده می‌شود.

ازآنجایی‌که برنامه تولید پادزهر این پارک از دهه 1980 میلادی شروع به‌کار کرده، می‌توان نتیجه گرفت که بیش از یک نفر به دلیل زهر این موجودات کشته شده و همچنین انسان‌های دیگری نیز در معرض خطر نیش این عنکبوت‌ها هستند.

در حقیقت، هرساله به‌صورت تقریبی بین 30 الی 40 مورد نیش عنکبوت‌های فانل وب گزارش می‌شود. اما ذخیره زهر این عنکبوت‌ها در این پارک، جهت ساخت پادزهرهایی که جان صدها نفر را نجات داده‌، مورداستفاده قرار گرفته‌اند. این پارک تنها مرکز فعال در چنین زمینه‌هایی است.

جهت تولید این پادزهر، محققان ابتدا زهر عنکبو‌ت‌های نر را از بدنشان خارج کرده و سپس آن را به یک خرگوش تزریق می‌کنند. با استفاده از پادتنی که این پستاندار جهت مقابله با این زهر تولید کرده، سرمی تولید می‌شود که می‌توان آن را جهت پاک‌سازی چنین حمله‌ای در بدن انسان‌ها به‌کار برد.

به این دلیل است که چشم‌انداز حمله این عنکبوت‌ها این‌چنین هیجان‌انگیز است. اگر به امتحان نیش چنین موجوداتی علاقه‌مند هستید، باید بگوییم که این پارک از افراد بالغ و شجاعی که تمایل داشته باشند، درخواست می‌کند که نیش عنکبوت‌های این مرکز را امتحان کنند. یک مقام رسمی در این پارک طی ویدیویی در فیسبوک توضیح می‌دهد که چگونه به‌راحتی با استفاده از یک شیشه و همچنین یک قاشق و یا وسیله‌ای مشابه، می‌توان این موجودت را به دام انداخت. البته باید در این رویه از این عنکبوت حداقل 20 سانتی‌متر فاصله داشت.

وقتی که عنکبوت در شیشه قرار داده شد، به دلیل دیواره لغزنده آن، این موجود نمی‌تواند از آن خارج شود. بنابراین جهت تأمین آب آن، می‌توان یک جوانه پنبه خیس را در شیشه موردنظر قرار داد و سپس آن را به محل مربوطه تحویل داد.

این ویدیو اشاره می‌کند: “فقط با اهدای یک عنکبوت به پارک خزندگان استرالیا، شما می‌توانید خود را در نجات جان انسان‌ها سهیم بدانید.” بله، هرکسی که در طول فصل عنکبوت‌های فانل وب مجروح شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کند. پس از مراجعه وی، پزشکان از پادزهرهای تولیدشده در پارک خزندگان استرالیا، جهت مداوای بیماران بهره می‌گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH