قابلیت جدید iOS 13 میزان جمع‌آوری داده‌های مکان کاربران را 68 درصد کاهش داده است

اپل به‌تازگی قابلیت جدیدی را به iOS 13 اضافه کرده که به کاربران نشان می‌دهد یک اپلیکیشن خاص، در طول سه روز گذشته چند بار مکان آن‌ها را ردیابی کرده است. این قابلیت سپس از کاربر آیفون سه سوال می‌پرسد: آیا همچنان تمایل دارد که به اپلیکیشن مذکور اجازه ردیابی مکان را در پس‌زمینه (زمانی که اپلیکیشن بسته است) بدهد؟ آیا اجازه می‌دهد که این کار فقط در پیش‌زمینه (زمانی که اپلیکیشن در حال استفاده است) اتفاق بیفتد؟ یا اینکه جمع‌آوری اطلاعات مکان توسط اپلیکیشن، فقط  یک‌ بار صورت بگیرد؟

حالا گزارش‌ها حاکی از آن است که ده‌ها میلیون کاربر آیفون، امکان ردیابی شدن‌شان توسط اپلیکیشن‌های خاص را مسدود کرده‌اند. Teemo، شرکتی که نرم‌افزار موردنیاز برای جمع‌آوری داده‌های مکان توسط اپلیکیشن‌ها را توسعه می‌دهد، به‌تازگی متوجه تغییر بزرگی در این زمینه شده است. Benoit Grouchko، رییس این شرکت می‌گوید که سه سال پیش، نرخ اجازه کاربران به اپلیکیشن‌ها برای جمع‌آوری داده‌های مکان‌شان در پس‌زمینه، نزدیک به ۱۰۰ درصد بود ولی حالا این نرخ اغلب زیر ۵۰ درصد است.

سازندگان ممکن است برای دسترسی به داده‌های مکان کاربران به سراغ آدرس‌های IP آن‌ها بروند

در رابطه با این اقدام کاربران iOS، شرکتی دیگری به نام Location Sciences که دقت داده‌هایی فروخته‌شده به تبلیغ‌کنندگان را رصد می‌کند، متوجه شده است که از هر ده کاربر iOS، هفت کاربر، نسخه iOS 13 را در شش هفته اول بعد از عرضه نسخه نهایی آن در ماه سپتامبر دانلود کرده‌اند. ۸۰ درصد این کاربران هر گونه امکان ردیابی توسط اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه را غیرفعال کرده‌اند. Jason Smith، مدیر ارشد شرکت می‌گوید: این اعداد نشان می‌دهند که مردم تصمیم گرفته‌اند از به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات مکان خود جلوگیری کنند. براساس گزارش Location Sciences، میزان داده‌های مکان پس‌زمینه که از زمان انتشار iOS 13 توسط تبلیغ‌کنندگان جمع‌آوری شده است، ۶۸ درصد کاهش یافته و در طول همین مدت، میزان به‌اشتراک‌گذاری داده در پیش‌زمینه هم ۲۴ درصد افت کرده است.

Smith می‌گوید: شما محیطی را در اختیار دارید که تبلیغ‌کنندگان حاضرند برای به دست آورن داده‌های GPS دقیق و باکیفیت کاربران، پول بالایی را پرداخت می‌کنند. حالا شرایط به گونه‌ای شده که این داده‌ها کم‌تر قابل دسترس هستند.

به گفته موسسه Fast Company، کاهش داده‌های GPS به این معنی است که بازاریاب‌ها امکان این را نخواهند داشت که بدانند کاربران کجا برای صرف نهار رفته‌اند یا از چه فروشگاه‌هایی دیدن کرده‌اند. البته برخی شرکت‌های ردیابی مکان ممکن است به سراغ آدرس‌های IP کاربران بروند؛ هرچند که این داده‌ها به‌اندازه داده‌های GPS دقیق نیستند. این اطلاعات می‌توانند از طریق اتصال‌های شبکه سلولی یا وای‌فای کاربران جمع‌آوری گردند و متاسفانه بر روی iOS و اندروید هیچ قابلیتی برای جلوگیری از این کار وجود ندارد.

با این‌حال، سرویس‌های VPN می‌توانند آدرس IP کاربر را مخفی کنند و سرویس Fi MVNO گوگل هم‌اکنون برای مشترکین خود یک VPN ارایه می‌کند. اگر این روش در آینده تبدیل به یک قابلیت استاندارد بر روی هندست‌های موبایلی گردد، سازندگان ممکن است به‌دنبال راه‌های دیگری بگردند. Smith می‌گوید: ما در شرایطی هستیم که مردم حالا نسبت به انتخاب‌های خودشان در رابطه با ردیابی مکان و اینکه چگونه این انتخاب‌ها، امنیت آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند آگاه شده‌اند.

بد نیست بدانید که دقت GPS برای ردیابی مکان حدود ۱ کیلومتر بوده و دقت IP ثابت، بین ۱ تا ۲۰ کیلومتر و دقت IP دینامیک، بین ۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر است.

البته این را هم باید بگوییم که کاربرانی هم وجود دارند که نسبت به جمع‌آوری داده‌های مکان‌شان حساسیت چندانی ندارند و آن‌ها به جای اینکه خودشان در اینترنت به دنبال چیزهای موردنیازشان بگردند، تبلیغات این کار را برایشان انجام می‌دهند. بنابراین روشن کردن ردیابی مکان می‌تواند برای این دسته از کاربران بهترین گزینه باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH