بررسی تصفیه هوای شیائومی می پیورفایر 2: حس خوب سلامت

امروزه پیشرفت صنایع و افزایش تعداد خودروهای در حال تردد به مشکل آلودگی هوا در کلان‌شهرها دامن زده است. بدین‌ترتیب تجهیزات تصفیه هوا به یکی از لوازم خانگی و اداری متداول به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی مبدل شده‌اند. شیائومی یکی از برندهای نسبتا جدید در بازار ایران به‌شمار می‌رود و کیفیت مناسب و قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه تولیدات این کمپانی، توجه بسیاری از مشتریان را به سوی خود جلب کرده است. اکنون مدتی است که دستگاه تصفیه هوای شیائومی می پیورفایر 2 توسط فروشگاه تسک میران (نماینده محصولات شیائومی در ایران)، مهمان دفتر ما شده؛ لذا در ادامه قصد داریم به بررسی این محصول بپردازیم. اگر می‌خواهید همه چیز را پیرامون این دستگاه تصفیه هوا بدانید؛ در این‌صورت با آی‌تی‌رسان و بررسی شیائومی می پیورفایر 2 همراه باشید:

طراحی

شیائومی می پیورفایر 2 با کلیه دستگاه‌های تصفیه هوای موجود در بازار متفاوت است. این دستگاه در نگاه اول بسیار براق، زیبا و چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد و طراحی ساده و مینیمالیستی آن حقیقتا ما را نیز مجذوب خود کرد. در واقع با حذف نماد Mi از این محصول به سادگی می‌توان آن‌را با یکی از تولیدات شرکت اپل اشتباه گرفت!

می ایر پیورفایر 2 مجهز به یک فیلتر 3 لایه و 360 درجه‌ای است که با جذب آلاینده‌ها و ذرات معلق موجود در هوا، آن‌را برای تنفس انسان سالم‌سازی می‌کند. این دستگاه در مقایسه با نخستین نسل تصفیه هوای می پیورفایر 2 حدودا 40 درصد سبک‌تر و باریک‌تر است؛ محصولی که در زمان خود نسبت به بسیاری از تصفیه هواهای موجود در بازار بسیار کوچک‌تر بود. در واقع دستگاه جدید در کنار تصفیه هوا به زیبایی دکوراسیون منزل شما نیز کمک شایانی می‌کند.

عملکرد

پیش از بررسی عملکرد شیائومی می پیورفایر 2 ابتدا بایستی پیرامون ماهیت ذرات آلاینده هوا صحبت کنیم. بیش‌ترین آلاینده‌های موجود در هوا شامل ذراتی موسوم به PM2.5 و PM10 با اندازه 2.5 و 10 میکرون هستند. ذرات 2.5 میکرونی اندازه‌ای معادل یک سی‌ام تار موی انسان دارند و با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند. این ذرات به‌تدریج وارد ریه‌ها و سپس جریان خون ما شده و موجب ایجاد مشکلات بهداشتی کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شوند. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) میانگین سالیانه ذرات PM2.5 و PM10 هوا به‌ترتیب بایستی 20 و 10 میکروگرم باشد.

بر اساس ادعای شیائومی، دستگاه می پیورفایر 2 قادر به جذب ذرات 2.5 میکرونی گرد و غبار و آلاینده‌های هوایی با اندازه تقریبی 0.3 تا 0.5 میکرون است. کارآیی فیلتر استوانه‌ای دستگاه در مقایسه با تصفیه‌کننده‌های معمولی از کلیه جهات بهتر است. طراحی 3 لایه فیلتر EPA با تراکم بالای خود به جذب ذرات معلق هوا با اندازه بزرگ‌تر از 0.3 میکرون کمک می‌کند. این در حالیست که یک فیلتر کربنی فعال، آلاینده‌هایی نظیر فرمالدهید، رایحه‌های نامطبوع و سایر مواد مضر موجود در هوا را جذب خواهد کرد. با روشن کردن دستگاه، ذرات معلق 2.5 میکرونی هوا شامل گرد و غبار، آلاینده‌های تولید شده توسط گیاهان داخل منزل و حیوانات داخلی به‌سرعت حذف می‌شوند.

می پیورفایر 2 هوای آلوده را از هر 4 طرف خود به داخل کشیده و هوای تصفیه شده را از بخش فوقانی خود به خارج هدایت می‌کند. این دستگاه دارای حالات عملکرد خودکار و دستی است؛ اگرچه حالت خودکار احتمالا پاسخگوی نیاز اکثریت کاربران خواهد بود. عمر مفید فیلتر بسته به میزان استفاده و شدت آلودگی هوا بین 4 تا 6 ماه متغیر است. همچنین فیلتر دستگاه به آسانی قابل تعویض بوده و این‌کار از طریق بازگشایی فلاپ پشتی دستگاه، خارج کردن فیلتر قدیمی و جایگزین نمودن فیلتر جدید امکان‌پذیر خواهد بود. مشتریان با مراجعه به وب‌سایت تسک میران می‌توانند این فیلتر را با قیمت تقریبی 340 هزار تومان خریداری نمایند. دستگاه زمان تعویض فیلتر را به‌طور خودکار اعلام نموده و مدت زمان باقی‌مانده از عمر فیلتر در حال مصرف را نمایش خواهد داد.

عملکرد بسیار کم سر و صدای می پیورفایر 2 حقیقتا ما را تحت تاثیر قرار داد. بر اساس اعلام کمپانی، تصفیه می پیورفایر 2 هنگام فعالیت در حالت شبانه تنها سر و صدایی با شدت 30 دسی‌بل را تولید می‌کند. تنها با تمرکز نمودن می‌توان متوجه صدای ناشی از فعالیت آن شد؛ اگرچه شدت صدا به اندازه‌ای نیست که موجب حواس‌پرتی‌تان شود. علی‌رغم عدم اندازه‌گیری شدت نویز ایجاد شده توسط دستگاه اعلام می‌کنیم که شیائومی می پیورفایر 2 دستگاهی بسیار کم‌صدا محسوب می‌شود.

شیائومی می پیورفایر 2 مجهز به قابلیتی جدید و جذاب است. این دستگاه به کمک یک اپلیکیشن با نام Mi Home به اسمارت‌فون کاربر متصل شده و امکان نظارت پیوسته و آنی بر میزان آلودگی هوای محیط و تنظیم برنامه‌های زمان‌بندی شده را در اختیار وی قرار می‌دهد. اتصال دستگاه با اسمارت‌فون از طریق درگاه وای‌فای انجام می‌شود و اپلیکیشن مذکور در هر 2 پلتفرم اندروید و iOS قابل استفاده است.

برقراری اتصال میان می پیورفایر 2 و اسمارت‌فون بسیار آسان است. بدین منظور کافیست دکمه تعبیه شده روی قسمت پشتی دستگاه را برای مدت چند ثانیه فشار دهید. سپس صبر کنید تا چراغ مربوط به دکمه شروع به چشمک زدن نماید. حال اپلیکیشن و Mi Home نصب شده روی اسمارت‌فون خود را اجرا کرده و فرآیند اتصال از طریق وای‌فای را انجام دهید. اپلیکیشن ابتدا کلمه‌عبور وای‌فای را از شما درخواست می‌کند. سپس می‌خواهد تا به بخش تنظیمات وای‌فای گوشی مراجعه نموده و گزینه Air Purifier 2 را انتخاب کنید. نهایتا به منظور تکمیل فرآیند اتصال مجددا به محیط برنامه بازگردید. همچنین بایستی خاطر نشان کرد که شیائومی می پیورفایر 2 صرفا به شبکه‌های وای‌فای باند 2.4 گیگاهرتزی متصل می‌شود.

بر اساس ادعای شیائومی، تصفیه هوای می پیورفایر 2 ظرف مدت تنها 10 دقیقه قادر است هوای اتاقی با مساحت 21 متر مربع را تصفیه نماید. برآورد انجام شده ما نشان داد که با روشن کردن دستگاه ظرف مدت 12 تا 14 دقیقه، شاخص ذرات معلق 10 میکرونی در هوا از رقم بسیار خطرناک 75 به مقدار قابل‌قبول 38 رسید. این ارقام به‌صورت لحظه‌ای و از طریق اپلیکیشن نصب شده روی اسمارت‌فون قابل مشاهده بودند.

کیفیت جذب بو

با راه‌اندازی می پیورفایر 2 درون دفتر کار، تاثیرات آن از ابتدا قابل تشخیص نبود؛ تا اینکه بویی مشابه سوختن چوب در فضای اتاق پراکنده شد. پس از مراجعه مجدد به اتاق در صبح روز بعد کماکان بوی سوختگی خفیفی قابل استشمام بود. با این‌حال پس از روشن کردن دستگاه تصفیه هوا تنها پس از مدت 30 دقیقه بوی سوختگی به‌طور کامل از بین رفت. البته این دستگاه تمامی فضای کاری دفتر ما را پوشش نمی‌داد؛ اما در اتاق حدودا 15 متری محل استقرار تصفیه‌کننده هیچ‌گونه بوی نامطبوعی استشمام نمی‌شد. لذا کارکرد دستگاه کاملا رضایت‌بخش به‌نظر می‌رسد.

احتمالا تا کنون بارها پیش آمده که هنگام رفتن به سفر از انتقال زباله‌ها به خارج از منزل غافل شوید. در این شرایط یقینا پس از بازگشت از سفر با بوی ناخوشایند زباله‌های پوسیده در فضای منزل مواجه خواهید شد. اما در صورت خریداری می پیورفایر 2 لازم نیست نگران باشید؛ چرا که با تنها 10 دقیقه روشن کردن دستگاه تمامی بوهای نامطبوع از بین خواهند رفت.

بسیاری از کمپانی‌ها هنگام توصیف قابلیت‌های محصولات خود تا حدودی مبالغه می‌کنند؛ اما عملکرد شیائومی می پیورفایر 2 احتمالا رضایت سرسخت‌ترین منتقدان را نیز جلب خواهد کرد. کارکرد می پیورفایر 2 صرفا به اتاق‌های منزل یا دفتر کار محدود نبوده و این دستگاه برای تصفیه هوای سرویس‌های بهداشتی نیز قابل استفاده است. تصفیه هوای شیائومی قادر به پاکسازی هوا و حذف بوهای نامطبوع از فضای سرویس‌های بهداشتی است. حدودا 40 دقیقه پس از روشن کردن دستگاه در سرویس بهداشتی، کیفیت هوا به میزان قابل‌توجهی ارتقا پیدا کرد.

حذف بوهای نامطبوع معمولا کاری بسیار آسان است. بدین منظور روش‌های مختلفی وجود دارد و استفاده از تصفیه‌کننده هوا تنها 1 مورد از آن‌ها به‌شمار می‌رود. با این‌حال در برخی مواقع، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا بسیار مفید خواهد بود. همچنین می پیورفایر 2 قادر به حذف برخی ذرات آلاینده 10 میکرونی از هوا است؛ اگرچه شیائومی در تبلیغات بازاریابی محصول صریحا به این موضوع اشاره نکرده است.

فیلتر EPA وظیفه جذب ذرات PM2.5 و سایر ریزگردهای نامرئی موجود در هوا را بر عهده دارد. افراد سیگاری اصلی‌ترین منبع مولد ذرات PM2.5 در هوا به‌شمار می‌روند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد؛ اپلیکیشن Mi Home امکان کنترل دستگاه و مشاهده سطح کیفی هوا از طریق گوشی هوشمند را فراهم می‌کند. هنگامی‌که یک فرد در فضای اتاق شروع به سیگار کشیدن می‌کند؛ دستگاه از حالت خواب (Sleep) به توربو (Turbo) تغییر وضعیت می‌دهد. بر اساس اطلاعات نمایش داده شده در برنامه، با روشن کردن یک نخ سیگار در فضای اتاق میزان ذرات PM2.5 در هوا از 100 به 232 یا حتی بیش‌تر افزایش پیدا می‌کند و این موضوع حقیقتا نگران‌کننده است.

شیائومی ادعا می‌کند که دستگاه تصفیه هوای می پیورفایر 2 ظرف مدت حدودا 20 دقیقه می‌‌تواند هوای یک اتاق با مساحت تقریبی 70 متر مربع را پاکسازی نماید. با این‌حال بررسی‌های انجام شده در اتاقی با مساحت مشابه نشان داد که کارکرد مطلوب دستگاه پس از مدت زمان بسیار بیش‌تری نمایان خواهد شد. شاخص کیفی هوا (AQI) نهایتا به 10 تا 20 میکروگرم رسید؛ اما این پدیده پس از کارکرد حدودا 1 ساعته دستگاه محقق شد. مشخصا قرار دادن دستگاه در گوشه اتاق موجب کاهش بازدهی آن می‌شود.

به‌دنبال تست عملکرد دستگاه تصفیه هوا، میزان ذرات PM2.5 در بهترین حالت به 80 واحد رسید. ظاهرا راندمان می پیورفایر 2 پس از مدتی کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که دستگاه پس از کارکرد حدودا 20 دقیقه‌ای در حالت توربو برای مدت 1 ساعت با سرعت پایین‌تر فعالیت کرد و نهایتا به حالت خواب (عملکرد آهسته) تغییر وضعیت داد. در این لحظه شاخص ذرات 2.5 میکرونی هوا حدودا معادل 100 بود. بنابراین شیائومی می پیورفایر 2 علیرغم عملکرد مطلوب خود، در مقایسه با برخی رقبا ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد.

کیفیت جذب گرد و خاک

به منظور افزایش حداکثری فضای تحت پوشش دستگاه تصفیه هوا می‌توانید موقعیت آن‌را بر اساس نقشه منزل خود تعیین نمایید. برای اطلاع از میزان ذرات 2.5 میکرونی معلق در هوا ناچارا بایستی به اطلاعات اپلیکیشن Mi Home اکتفا کنیم؛ مگر آن‌که به ابزارهای صنعتی نمایش کیفیت هوا دسترسی داشته باشیم. با این‌حال ذرات گرد و غبار به آسانی قابل مشاهده هستند و این پدیده حقیقتا آزاردهنده است. به‌دنبال فعالیت 5 روزه دستگاه تصفیه هوا در دفتر کار ما، گرد و خاک کمتری در فضا رویت شد. همچنین بر روی شیشه‌ها، میزها و حتی سطح زمین گرد و خاک کمتری قابل  احساس کردن بود. با این‌حال پیش از روشن کردن دستگاه تصفیه بهتر است اتاق یا دفتر کار خود را نظافت کنید.

میزان مصرف انرژی

به گفته شیائومی، توان مصرفی می پیورفایر 2 بسته به حالت و شدت عملکرد آن بین 1.5 تا 31 وات متغیر خواهد بود. لذا حتی در صورت مصرف 31 وات انرژی در تمام طول روز، توان مصرفی محصول در مقایسه با دستگاه‌های ایر کاندیشنر و گرمکن خانگی به‌مراتب کمتر است.

آیا خریداری شیائومی می پیورفایر 2 اقدامی معقول است؟

می پیورفایر 2 یکی از ارزان‌ترین دستگاه‌های تصفیه هوای هوشمند و ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء به‌شمار می‌رود. با این‌حال مبلغ 1.549.000 هزار تومانی همچنان برای بسیاری یک عدد چشمگیر محسوب می‌شود. این محصول برای افرادی که بخش قابل توجهی از زمان روز را در محیط منزل یا دفتر کار سپری می‌کنند؛ حقیقتا یک گزینه مفید و کارآمد است.

سخن پایانی

اکنون تجهیزات تصفیه هوا بیش از یک کالای لوکس به‌عنوان یکی از لوازم ضروری منزل به ویژه در کلان‌شهرهایی چون تهران محسوب می‌شوند. با این‌حال چنان‌چه قرار است تصفیه‌کننده‌های هوا به جزء لاینفک منازل ما تبدیل شوند؛ در این‌صورت بهتر است این دستگاه‌ها همانند می پیورفایر 2 از طراحی مناسب، کاربری آسان و قیمت‌گذاری معقول برخوردار باشند. به‌طور کلی طراحی زیبا و چشم‌نواز، عملکرد کاملا کم سر و صدا، قابلیت اتصال به اسمارت‌فون و قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه از جمله نقاط قوت می پیورفایر 2 به‌شمار می‌روند. در مقابل قیمت نسبتا بالای فیلتر و عدم وجود نمایشگر بر روی دستگاه، مهم‌ترین نقاط ضعف این محصول قلمداد می‌شوند.

2 در مورد “بررسی تصفیه هوای شیائومی می پیورفایر 2: حس خوب سلامت”

  1. باسلام و تشکر از تحلیلی و بررسی این دستگاه
    آیا فیلتر آن قابل شست و شو هست ؟
    چون گفته بودید که یکی ازضعفهای این دستگاه قیمت بالای فیلترش میباشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH