ویروس کرونا

افزایش قیمت لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌ها و پنل‌های LCD به دلیل شیوع ویروس کرونا

ویروس کرونا هم‌چنان در صدر اخبار جهان قرار دارد. شیوع این ویروس تاثیرات بسیار منفی برروی کره زمین داشته و تعداد زیادی از افراد را هم به کام مرگ کشانده است. اما در جدیدترین خبر منتشر شده، این ویروس تاثیر منفی خود را برروی بازار لوازم الکترونیکی نیز اعمال کرده است. طبق گزارش‌ها، حداقل پنج کارخانه تولید نمایشگر‌های ال‌سی‌دی در پی انتشار ویروس کرونا تولیداتشان را کاهش داده و یا خط تولید را به طور کامل متوقف کرده‌اند. این کاهش و تعطیلی خط تولید باعث اخلال در روند تامین پنل‌ها و افزایش قیمت نمایشگر‌های مورد استفاده در تلویزیون‌ها و کامپیوترهای شخصی خواهد شد.

پنج کارخانه تولید پنل ال‌سی‌دی در شهر ووهان چین به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به طور کامل تعطیل شده‌اند. بخش فناوری اطلاعات وب‌سایت IHS Markit در روز جمعه گفت که انتظار می‌رود که ظرفیت تولید و عرضه پنل‌های ال‌سی‌دی در کشور چین تا 10 درصد کاهش یابد که این مقدار در ماه فوریه به 20 درصد نیز خواهد رسید.

در نتیجه این کاهش تولید، افزایش قیمت‌ها نیز یک امر منطقی خواهد بود. وب‌سایت IHS در ادامه گفت که طبق پیش‌بینی‌های اولیه، قیمت هر پنل می‌تواند از 1 تا 2 دلار افزایش یابد. البته، این افزایش قیمت می‌تواند بین 3 تا 5 دلار هم باشد. شاید در ذهن خود این موضوع را تداعی کنید که افزایش قیمت پنل‌های ال‌سی‌دی آن چنان هم محسوس نیست، اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که تولید‌کنندگان در هر مرحله‌ای از تولید، حاشیه سود خود را افزایش می‌دهند و همین موضوع باعث افزایش قیمت نهایی دستگاه‌ها (با قیمتی بسیار گران‌تر) می‌شود.

ویروس کرونا

IHS تخمین زده است که حدود 55 درصد از پنل‌های ال‌سی‌دی کل جهان در سال 2020 توسط چین تولید خواهند شد. بنابراین، شیوع ویروس کرونا تاثیر منفی برروی زنجیره تامین این پنل‌ها خواهد گذاشت.

پنج کارخانه تولید پنل‌های ال‌سی‌دی در شهر ووهان چین قرار دارند که دو واحد از آن متعلق به شرکت China Star Optoelectronics Technology، دو واحد دیگر متعلق به کمپانی مادر Tianma و یک واحد متعلق به شرکت BOE است.

ویروس کرونا

دیوید شییی، مدیر ارشد بخش نمایشگر‌ها در مرکز تحقیقات فناوری IHS Markit می‌گوید: “در حال حاضر، تولید‌کنندگان پنل‌های نمایشگر در شهر ووهان تاثیرات واقعی و منفی شیوع ویروس کرونا را لمس می‌کنند.” وی در ادامه افزود: “این کارخانه‌ها به دلیل اجرای موافقت‌نامه‌های مربوط به جلوگیری از شیوع بیماری‌های مسری با کمبود کارگر و قطعات مورد نیاز روبه‌رو هستند. کارخانه‌های تولید‌کننده نیز به منظور مقابله با این چالش‌ها اعلام کرده‌اند که کاهش تولید پنل‌های ال‌سی‌دی تا یک مدت خاص، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.”

ویروس کرونا

در این میان، دولت چین هم تعطیلات سال نو چینی‌ را تا دوم فوریه تمدید کرده است. IHS گزارش داده است که برخی از تولیدکنندگان به منظور اطمینان خود نسبت به تامین نیاز مشتریانشان، دو برابر بیشتر از قبل، خرید می‌کنند. باتوجه به این مسئله که هم‌اکنون تولید پنل‌ها به‌طور کامل متوقف شده‌اند و تولیدکنندگان شخص ثالث نیز به سرعت درحال خرید قطعات مورد نیازشان هستند، انتظار می‌رود که حتی در صورت آغاز تولید پنل‌ها، این کارخانجات نتوانند نیاز تولید‌کنندگان اصلی را تامین کرده و یا با قیمت ارزان‌تر به آن‌ها بفروشند. شیوع ویروس کرونا کاهش ظرفیت تولید سایر کارخانه‌ها در سایر شهرهای چین و حتی سایر کشورها را به دنبال خواهد داشت.

ویروس کرونا

شیوع این ویروس خطرناک با تمامی دردسرهایش تاثیر مستقیمی بر قیمت پنل‌های ال‌سی‌دی و حتی لپ‌تاپ‌ها خواهد داشت. لازم به ذکر بوده که شرکت‌هایی مانند اینتل و AMD تاثیرات منفی ویروس کرونا بر تولیدات خود را در نظر نگرفته‌اند، اما شرکت مایکروسافت پیش‌بینی‌هایش را مبنی بر تغییرات بازار در نیمه‌دوم سال جاری میلادی اعلام کرده بود.

ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی هم در پی شیوع گسترده ویروس کرونا وضعیت اضطراری اعلام کرده و وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز از ورود گردشگران چینی به این کشور ممانعت به عمل آورده است. بیش از 7000 نفر به ویروس خطرناک کرونا مبتلا شده‌اند که حدود 200 نفر از آن‌ها درگذشته‌اند.

1 در مورد “افزایش قیمت لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌ها و پنل‌های LCD به دلیل شیوع ویروس کرونا”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH