رفع فیلترینگ توییتر

آیا فروش گوشی ایرانی اقساطی در این هفته انجام می‌شود؟

فروش گوشی ایرانی به صورت اقساطی که وزیر ارتباطات وعده آن را داده بود به یکی از سوالات کاربران تبدیل شده و کاربران شبکه‌های اجتماعی در انتظار رونمایی از این طرح هستند. شنیده‌ها حاکی از این است که طی هفته جاری جزئیات این طرح رونمایی خواهد شد و همراه اول به عنوان اولین اپراتور مجری این طرح معرفی می‌شود.

به گزارش آی‌تی‌رسان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان حدود یکماه قبل اقدام به انتشار مطالبی پیرامون گوشی‌های ایرانی کرد و خبر از فروش اقساطی آن داد که واکنش‌های زیادی از سوی کاربران به همراه داشت. وزیر جوان در این توییت گفته بود که در دهه فجر امسال مردم می‌توانند از امکان خرید اقساطی گوشی‌های ایرانی بهره‌مند شوند و 4 شرکت به عنوان مسئول فروش این گوشی‌ها انتخاب شده‌اند.

قصه واردات و تولید تلفن همراه در کشورمان به نوعی یک قصه طولانی است و از زمان ورود سیم کارت به کشورمان به یک دغدغه برای مسئولین تبدیل شده است. اما به دلیل عدم توانایی کشورمان در زمینه تولید گوشی موبایل، تا همین چند سال پیش شاهد تعرفه 4 درصدی برای واردات تلفن همراه بودیم ولی با تصمیم دولت این موضوع تغییر کرد و به یکباره تا 60 درصد افزایش پیدا کرد.

گوشی ایرانی

این افزایش تعرفه به این دلیل بود که دولت تصمیم خود را برای تولید تلفن همراه جدی کرد و بدین منظور و برای به‌صرفه سازی تولید در داخل کشور، اقدام به وضع تعرفه جدید نمود. اما مساله اینجا بود که ظرفیت تولید گوشی موبایل در کشورمان به شدت پایین بوده و به هیچ وجه جوابگوی نیاز داخلی کشور نیست ولی کماکان شاهد اصرار بر این سیاست هستیم و اثرات بسیار بدی در بازار داشته است.

اما مسئولین دولت معتقدند که تولید 6 میلیون گوشی در کشور بایستی به مرحله اجرا برسد ولی عملا با این تعداد از تولید گوشی موبایل فاصله داریم و شرکت‌های موجود در کشورمان نیز به حدی توانمند نبوده و نیستند که بتوانند به این رقم دست پیدا کنند. از سوی دیگر اینکه تولید این مقدار از گوشی حتی اگر شدنی و در دسترس باشد، در بحث کیفیت این گوشی‌های ایرانی نیز تصادهایی وجود دارد و مردم گزارشاتی از عدم کارایی مناسب دستگاه‌ها منتشر کرده‌اند.

از سوی دیگر سوال بسیاری از کارشناسان این است که آیا واقعا گوشی‌های ایرانی، ایرانی هستند؟ کمی جستجوی ساده در مورد برندهای حال و حاضر کشورمان نشان می‌دهد آنها نه تنها تولیدکننده نیستند بلکه بعضا بسیاری از کارهای گوشی‌های موجود در کشورمان توسط تولیدکنندگان چینی انجام می‌گیرد و صرفا یک برند ایرانی روی این موبایل‌ها زده می‌شود!

گوشی ایرانی

البته بعضا شرکت داخلی وظیفه مونتاژ قطعات تولیدشده در چین را دارند ولی در اکثر مواقع عملکرد برندهای ایرانی بیش از این نبوده است! حالا سوال کاربران این است که برندزنی روی محصولات چینی یا مونتاژ محصولات چینی در داخل کشور، همان تولید داخل است و می‌توان از آن حمایت کرد؟ و مهم‌تر اینکه آیا گوشی‌های وعده داده شده وزیر ارتباطات، از همین گوشی‌های چینی-ایرانی خواهد بود و یا سخن از شرکت‌ها و برندهای جدیدتر و واقعا ایرانی است؟

نکته جالب‌تر اینکه برخی از شرکت‌هایی که با وعده‌های بسیار عجیب و غریب وارد بازار تولید موبایل شده بودند، نه تنها خبری از آنها نیست بلکه بعضا به طور کلی تعطیل شده و گویا پشت پرده‌های دیگری در میان بوده است! به هر حال بازار موبایل و مشتریان ایرانی منتظر اعلام جزئیات وعده جناب وزیر هستند و ما نیز امیدواریم که بتوانیم اخبار خوبی را برای مخاطبین‌مان مخابره کنیم.

از دیگر شنیده‌های مربوط به وعده وزیر جوان، شروع این طرح با اپراتور همراه اول خواهد بود و ایرانسل نیز احتمالا این طرح را یاری خواهد کرد. وزیر جوان طی هفته جاری اقدام به انتشار جزئیات طرح کرده و سازوکار مربوط به فروش اقساطی گوشی ایرانی به اطلاع مردم خواهد رسید. حالا باید دید که این اقدام وزیر پرحاشیه سال جاری، به چه صورت خواهد بود و آیا به سرانجام سورپرایز قبلی جهرمی دچار خواهد شد؟

3 در مورد “آیا فروش گوشی ایرانی اقساطی در این هفته انجام می‌شود؟”

  1. گوشی چینی آشغال مونتاژکردن که بوق و کرنا نمی خواهد خدا می داند که چه بخوبخوری در پیش دارند که اینجوری وعده سرخرمن می دهند

  2. گوشی ایرانی (منتاژ کردن قطعات) درسته باعث اشتغال میشه ولی آیا استاندارد جهانی امواج مضر موبایل و تاییدیه fcc رو میتونه پاس کنه یا نه. آمواج مضر موبایل رو اول یه کاریش بکنید بعد چون باعث انواع مریضی در آدما میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH