4 رفتار انسان‌ها که باعث سردرگمی سگ‌ها می‌شود

سگ‌ها به‌طرز شگفت‌انگیزی رفتارهای منعطفی دارند و به همین‌خاطر است که ما می‌توانیم آن‌ها را در داخل خانه‌ نگه داریم و آخر هفته‌ها با خودمان به کافه ببریم.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تکامل این حیوانات، آن‌ها را برای مواجهه با چالش‌های زندگی دنیای ما مجهز نکرده است و سگ‌ها مجبور هستند که به‌نوعی خود را با این مسایل تطبیق دهند.

بنابراین در مورد سگ‌ها چیزهایی وجود دارند که ما اغلب‌ از درک آن‌ عاجزیم. بنابراین برای اینکه این موارد را بدانید، در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. ما آن را تنها می‌گذاریم

از آنجاییکه سگ‌ها حیوانات اجتماعی هستند، به‌راحتی می‌توانند برای خودشان دوست پیدا کنند. آن‌ها به‌شدت علاقه به این دارند که زمان زیادی را با سایر سگ‌ها، انسان‌ها یا هر گونه دیگری که قصد تعامل اجتماعی با آن‌ها را دارد، صرف کنند. این حیوانات معمولا دوست دارند که با همراه خود بازی کنند، راه بروند، استراحت کنند و به مسافرت بروند؛ اما ما اغلب آن‌ها را در داخل خانه، در لانه‌هایشان یا در کلینیک‌های دامپزشکی تنها می‌گذاریم.

در چنین وضعیت‌هایی، سگ‌ها معمولا نمی‌توانند از این موضوع مطمئن شوند که آیا ما برای برداشتن آن‌ها برمی‌گردیم یا نه. تنها بعد از تجربه‌‌کردن‌های زیاد است که ممکن است انتظار برگشت ما را داشته باشند و به این موضوع عادت کنند.

ما همچنین ممکن است در داخل خانه جاهایی را برای وارد نشدن آن‌ها تعیین کنیم. اما طبیعتا بسیاری از سگ‌ها نسبت به این کار مقاومت نشان خواهند داد. مشخص است که آن‌ها نمی‌توانند از پشت نرده‌ یا حصار، با گروه‌های اجتماعی خودشان تعامل داشته باشند و ارتباط برقرار کنند.

این موضوع توضیح می‌دهد که چرا سگ‌ها اغلب نیاز به این دارند که اجازه ورود به جمع خانواده داشته باشند یا چرا سگ‌هایی که دچار افسردگی‌های ناشی از دور ماندن از جمع هستند، از بودن در کنار خانواده احساس آرامش و خوشحالی می‌کنند.

۲. ما از دستان‌مان زیاد استفاده می‌کنیم

ما برای غذا دادن به سگ‌ها، خاراندن‌شان، ماساژ دادن یا بازی کردن با آن‌ها همیشه از دستان‌مان استفاده می‌کنیم. این موضوع، در مواقعی مانند ناخن گرفتن، مالیدن پماد به بدن یا شانه کردن موهایشان هم اتفاق می‌افتد.

بعضی از سگ‌ها طوری رشد کرده‌اند که از حرکت دست بر روی بدن‌هایشان می‌ترسند. البته ما می‌توانیم با استفاده از روش‌های پاداش دادن، آن‌ها را با انواع فعالیت‌های مرتبط با دست آشنا کنیم و تا حدودی از اضطراب آن‌ها بکاهیم.

اما ما انسان‌ها، ترس سگ‌ها را اغلب اشتباه برداشت می‌کنیم و با عصبانیت با آن‌ها برخورد می‌کنیم که خود این می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه ما با سگ‌هایمان گردد. بنابراین حتما به این نکته توجه داشته باشید که برخی از سگ‌ها نسبت به لمس‌شدن‌شان با دست، بسیار حساس هستند و ممکن است رفتار دفاعی از خودشان نشان بدهند.

با این‌حال، سگ‌ها توانایی‌های قابل‌توجهی در سازگاری با شرایط مختلف دارند. انعطاف‌پذیری آن‌ها، درس‌های زیادی را درباره نحوه برخورد با مشکلات و اینکه چگونه می‌توان ساده و اجتماعی زندگی کرد به ما می‌دهد. چالش ما با سگ‌ها این است که سادگی و بی‌ریایی آن‌ها را کاملا درک کنیم.

۳. ما ظاهر و بوی خودمان را مدام تغییر می‌دهیم

موضوع دیگری که در مورد سگ‌ها باید به آن توجه داشت این است که لباس‌های ما زمانی که در بیرون از منزل هستیم بوهای مختلفی به خود می‌گیرند و وقتی به خانه برمی‌گردیم، این بوها می‌توانند باعث سردرگمی سگ‌هایمان بشوند. محصولات تمیزکننده، صابون‌ها، خوش‌بوکننده‌ها و شامپوها هم بوهایی را که سگ‌های ما به آن‌ عادت کرده‌اند، تغییر می‌دهند.

از طرفی، پوشیدن انواع مختلف لباس‌ها می‌تواند ظاهر ما را به‌کلی تغییر دهد و این کار ممکن است باعث غافلگیری سگ‌ها شود.

این حیوانات، پوشش بدن‌شان را شاید یکبار در سال عوض کنند، اما ما ظاهر خودمان را هر روز تغییر می‌دهیم. به نظر می‌رسد که این تغییر مدوام بوهایی که ما با خودمان حمل می‌کنیم، بسیار بیش از آن چیزی است که سگ‌ها برای درک آن تکامل یافته‌اند.

در دنیای وابسته به حس بویایی سگ‌ها، مواجهه با بو‌هایی که مدام در حال عوض شدن هستند ممکن است بسیار گیج‌کننده باشد؛ به‌ویژه برای گونه‌هایی که از بو برای شناسایی افراد آشنا و غریبه استفاده می‌کنند.

۴. ما دوست داریم که بغل کنیم

روش استفاده انسان‌ها از قسمت‌های جلویی بدن‌شان مانند دست و سینه، کاملا متفاوت از سگ‌ها است. ما علاوه بر اینکه از این اندام‌ها برای حمل اشیا بزرگی که سگ‌ها مجبور به کشید‌ن‌شان هستند، استفاده می‌کنیم، از آن‌ها برای بغل کردن یکدیگر و ابراز احساسات هم بهره می‌گیریم.

اما سگ‌ها تنها در مواقع خاص، آن هم به‌طور خیلی خفیف همدیگر را می‌گیرند. در سایر مواقع، این کار می‌تواند باعث تحریک و فرار آن‌ها شود. بنابراین باید به این نکته توجه داشت که سگ‌ها به هیچ‌وجه معنای بغل شدن توسط انسان را نمی‌دانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH