تجربه عکاسی با هواوی Y9s: شبیه به عکاسان حرفه‌ای

شرکت هواوی با سری Y9 خود به خوبی توانست تا امکانات و ویژگی‌های بسیار مناسب را در یک بسته قیمتی خوب به کاربران ارایه کند. مدل Y9s این شرکت یک محصول عالی در این خانواده است که موجب می‌شود تا بتوان این تلفن همراه را یک میان رده در قامت محصولات پرچمدار به حساب آورد. در این میان یکی از بهترین مزایای این دستگاه که کاربران زیادی را به خرید آن متقاعد خواهد کرد، دوربین ویژه و سه‌گانه‌اش است که در این مقاله می‌خواهیم تا به سراغ بررسی دقیق‌تر آن برویم. در طول این مطلب عملکرد این تلفن همراه در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شاهد این خواهیم بود که دوربین ویژه این تلفن همراه تا چه حد ویژه بوده و در میدان عمل چه خروجی‌ای را برای خریداران Y9s به ارمغان می‌آورد.

عکاسی در وضعیت استاندارد

در وضعیت استاندارد برای عکاسی با این تلفن همراه هوشمند کار چندان دشواری را در مقابل خود نخواهید داشت. در حقیقت دوربین هواوی Y9s به خوبی می‌تواند موجب شود تا حتی کسانی که توانایی بالایی در تشخیص موقعیت‌های مختلف عکاسی از هم ندارند نیز تنها با یک کلیک بتوانند تجربه‌ای نزدیک به عکاسی نیمه‌ حرفه‌ای را تجربه کنند. دوربین هواوی Y9s از سه حسگر مختلف تشکیل شده که هر یک وظیفه مخصوص به خود را دارند. نخستین مورد در میان این سه حسگر، یک نمونه عریض با F/1.8 است که 48 مگاپیکسل خروجی تصویر دارد و در حقیقت می‌توان آن را اصلی‌ترین المان تشکیل دهنده تصاویر برداشت شده با این گوشی دانست. با این حال تصاویری که با یک حسگر برداشت می‌شوند، فاقد عمق و ابعاد متشکل از تصویر برداری با چند دوربین هستند و به همین دلیل نیز حسگر دومی برای برداشت تصاویر اولترا واید یا بسیار عریض وجود دارد که 8 مگاپیکسلی بوده و با دیافراگم F/2.4 خود عملا زاویه دید دوربین شما را به سطحی فراتر از یک دوربین عادی خواهد برد. سومین حسگر در حقیقت از نظر خروجی مگاپیکسل ضعیف‌ترین مورد است  ولی وظیفه خاص آن موجب می‌شود که عملا نیازی برای داشتن رقمی بزرگ در این بخش وجود نداشته باشد. این حسگر در حقیقت تنها 2 مگاپیکسل خروجی دارد ولی این مقدار برای وظیفه تعیین شده آن یعنی تشخیص عمق کاملا کافی است و بسته ایجاد شده در نتیجه این ترکیب به خوبی می‌تواند نیازهای بیشتر کاربران را تامین کند.

در ابتدای این بخش به این اشاره کردیم که حس و حال عکاسی حرفه‌ای با دوربین هواوی Y9s و وضعیت عکاسی استاندارد آن چندان دور از انتظار نیست و دلیل این امر نیز تنظیماتی از جنس هوش مصنوعی است که بر روی این دستگاه اعمال شده‌اند. اگر وضعیت هوش مصنوعی یا همان AI camera را بر روی هواوی Y9s فعال کنید، این دوربین می‌تواند سوژه مقابل دوربین را تحلیل کرده و در صورت شناسایی سوژه، تنظیمات مناسب برای آن نوع عکس‌برداری را بر روی دوربین اعمال کند. در بررسی عملکرد این نوع عکاسی شاهد این موضوع بودیم که هواوی Y9s می‌توانست موضوعاتی مانند حیوانات، غذا، منظره، عکاسی گروهی، پرتره، طبیعت و غیره را به خوبی از هم تفکیک کند ولی در تشخیص برخی موارد پیچیده‌تر مانند آب در حال حرکت و سایر مولفه‌هایی که دائما در حال جابجایی بودند، اندکی با مشکل روبرو می‌شد. با این وجود وقتی که از یک سوژه خاص یک بار با هوش مصنوعی و بار دوم بدون آن عکاسی کردیم، عملا تفاوتی که این تنظیمات بر روی عکس خروجی ایجاد می‌کند، به وضوح مشاهده کردیم. این تنظیمات پیش‌فرض و شناسایی سوژه عملا یکی از پرکاربردترین قابلیت‌هایی است که در دوربین هواوی Y9s حضور دارند.

از سوی دیگر نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که دوربین هواوی Y9s در برداشت رنگ و نور به خوبی عمل می‌کند و در بیشتر موارد عکس‌های برداشت شده شباهت زیادی با دید اصلی انسان نسبت به عکس دارند. نکته مهم دیگر در عکاسی با دوربین اصلی هواوی Y9s بر روی تنظیمات اصلی است که این دوربین می‌تواند با کمک فعال‌سازی وضعیت HDR، بهترین کیفیت ممکن را برداشت کند و ترکیب هوش مصنوعی و HDR، تجربه‌ای عالی را برای شما به همراه می‌آورد. تصاویر برداشت شده به کمک این وضعیت نشان می‌دهند که این دوربین در رده قیمتی خود یکی از بهترین‌های بازار است و بدون شک یکی از اصلی‌ترین مزایای این تلفن همراه محسوب می‌شود. در ادامه برخی از تصاویر اختصاصی گرفته شده با این گوشی را مشاهده می‌کنید.

امکانات جانبی

امکانات جانبی این دوربین شامل دو بخش هستند: گزینه‌های مختلف برای عکاسی و امکانات عکاسی محیطی. گزینه دوم به یک فلش LED و امکان اعمال فیلترهای مختلف پس از برداشت عکس محدود می‌شود ولی عکاسی در وضعیت‌های مختلف یکی از بخش‌های است که هواوی Y9s در آن بسیار خوب عمل کرده است. گزینه‌هایی مانند عکاسی در قاب مربعی، عکاسی پانوراما، عکاسی با دیافراگم باز و غیره بر روی این دستگاه وجود دارند که هر یک می‌توانند به خوبی کیفیتی در خور توجه را به عکس شما اضافه کنند.

تصاویر پانوراما با این دوربین دامنه بسیار بزرگی را پوشش می‌دهند و بسته به افق دید شما بر روی محیط ممکن است شاهد برداشت تصاویری با زاویه 180 تا 300 درجه باشید که کیفیت مناسب و قابل قبولی را نیز دارند.  عکاسی با تنظیمات ویژه دیافراگم نیز برای کسانی که عاشق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هستند، مناسب است زیرا میزان باز و بسته بودن دیافراگم را بر اساس سوژه عکس تنظیم کرده و در ادامه تصویری را به وجود می‌آورند که به غیر از سوژه اصلی موجود در مرکز، باقی محتوا را تا حدودی مات می‌کند و این امر افکت بسیار زیبایی برای عکاسی به وجود می‌آورد که مسلما برای کسانی که اعمال این کار بدون تنظیمات حرفه‌ای را بلد نیستند، قابلیتی ویژه محسوب می‌شود.

فلش موجود بر روی هواوی Y9s در عمل نمی‌تواند در میان بهترین‌ها در نظر گرفته شود ولی مشکل اصلی این است که نباید از این فلش انتظار زیادی داشت. در بسیاری از محیط‌های تاریک به جای استفاده از فلش بهتر است به سراغ استفاده از وضعیت عکاسی در محیط‌های تاریک بروید و همین امر نشان دهنده این است که علیرغم تصاویر شگفت‌انگیز برداشت شده با این دوربین نباید انتظار زیادی از بهبود تصاویر به کمک فلش را داشته باشید.

قابلیت برداشت تصاویر در وضعیت آهسته و Time laps موجب می‌شود که بتوانید هر آنچه از یک دوربین انتظار دارید را با این دستگاه در اختیار داشته باشید. همچنین برداشت تصاویر آهسته ویژه نیز از دیگر قابلیت‌های دوربین هواوی Y9s است که البته کار کردن با آن و تنظیم زمان اعمال این آهسته شدن تصویر نیاز به اندکی تمرین دارد.

عکاسی در محیط‌های تاریک

به صورت کلی باید این بخش را به عنوان عضوی از بخش قبلی به حساب آورد ولی باید بگوییم که تجربه کار کردن با این قابلیت بر روی هواوی Y9s به اندازه‌ای خوب است که عملا تصمیم بر ارائه آن به عنوان یک قابلیت مستقل و ویژه برای این تلفن همراه هوشمند گرفتیم.

وقتی که در محیط‌های دارای کمترین نور با هواوی Y9s عکاسی کنید، تقریبا هیچ چیزی در خروجی عکس قابل مشاهده نخواهد بود ولی وقتی که این قابلیت را فعال کنید و در همان محیط عکاسی را تکرار نمایید، با یک خروجی عالی و شگفت آور روبرو خواهید شد.

البته این قابلیت یک مشکل کوچک نیز به همراه دارد و این مشکل نیاز به صبر برای ثبت عکس است. در بیشتر موارد ما به زمان بندی خاصی برای برداشت عکس عادت داریم ولی وقتی که وضعیت عکاسی در محیط‌های تاریک را بر روی این تلفن همراه هوشمند فعال می‌کنید، رسما ممکن است تا 3 ثانیه نیز مجبور به انتظار باشید و اگر پیش از برداشت عکس اقدام به تکان دادن تلفن همراه کنید، نتیجه عکس تعریفی نخواهد داشت. این امر موجب می‌شود که لرزش دست شما امری بسیار موثر در کیفیت تصویر برداشت شده در نور کم باشد و به همین دلیل نیز باید مدتی با این قابلیت کار کنید تا به نحوه عملکرد آن عادت کرده و بتوانید تصاویر مناسبی را با این قابیلت عالی هواوی Y9s برداشت کنید.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده بدون شک هنوز راه زیادی تا تکامل در اجرا و استفاده در پیش روی خود دارد ولی واقعیت افزوده موجود بر روی دوربین هواوی Y9s در نوع خود یک پکیج استاندارد و با کیفیت را مهیا می‌کند که رسما می‌تواند برای کاربران مفید و موثر باشد. این امر موجب می‌شود که بتوانید تفریح بسیار خوبی با دوربین خود داشته باشید و برای دوست‌داران شبکه‌های اجتماعی بسیار مناسب است.

واقعیت افزوده دوربین هواوی Y9s در دو بخش قابل استفاده است. بخش نخست به تغییر تصویر پس زمینه بازمی‌گردد که موجب می‌شود بتوانید از میان پس زمینه‌های مختلفی که در تلفن همراه برای شما در نظر گرفته شده است، یک گزینه را انتخاب کرده و اقدام به برداشت فیلم یا عکس کنید. این قابلیت یک مشکل نسبی دارد و آن هم عدم امکان شناسایی لبه‌های تفکیک کننده بدن فرد با محیط است. در حقیقت این امر موجب می‌شود که در زمان برداشت تصویر، اگر حرکتی داشته باشید با احتمال حذف شدن قسمتی از بدن در پس زمینه روبرو شوید.

در دومین مورد به جای تصاویر پس زمینه، تغییراتی مانند ماسک، عینک و غیره روی صورت شما اعمال خواهند شد و این تغییرات نسبت به مدل نخست از پایداری بیشتری برخوردار هستند. در واقع با استفاده از این قابلیت بر روی هواوی Y9s می‌توانید تصاویری بسیار خاطره انگیز را با گوشی خود ثبت کنید.

البته باید در نظر داشته باشید که برداشت همه تصاویر واقعیت افزوده با دوربین اصلی ممکن نیستد و برخی از این تصاویر تنها با کمک دوربین سلفی قابل برداشت هستند. در مجموع واقعیت افزوده بر روی دوربین هواوی Y9s یک ارزش افزوده مناسب است که موجب می‌شود جنبه تفریحی برداشت تصویر با یک دوربین نیرومند، دو چندان شود.

تنظیمات حرفه‌ای

اصلی‌ترین قابلیتی که دوربین‌های تلفن همراه را به دوربین‌های حرفه‌ای نزدیک کرده است، باید تنظیمات حرفه‌ای دستگاه دانست. این تنظیمات در هواوی Y9s حضوری بسیار مناسب دارند و در حقیقت با کمک آن‌ها می‌توانید تصاویر را به‌صورتی بسیار نزدیک به دوربین‌های حرفه‌ای برداشت کنید.

البته اگر تازه وارد هستید و نمی‌توانید از این تنظیمات پیچیده سر دربیاورید، بهتر است به سراغ این گزینه نروید زیرا تعدد قابلیت‌های این بخش موجب می‌شود که سردرگم شده و با نتیجه‌ای معکوس نسبت به انتظارات خود، تصاویری بسیار بد را برداشت کنید. این تنظیمات شامل تنظیم امکاناتی مانند تنظیم میزان باز بودن دیافراگم، ISO، Ev و غیره است که البته بسیاری از افراد با آن‌ها آشنایی چندانی ندارند ولی هر یک می‌توانند در خروجی تصویر تاثیری زیاد داشته باشند.

البته نکته بسیار مهم این است که این امکانات عملکردی بسیار عالی دارند. برای مثال وقتی که با این تلفن همراه به سراغ یک دوست که به پیشه عکاسی حرفه‌ای مشغول است رفتم، شاهد تمجید او از این دوربین بودم. بنا به گفته این دوست، این تنظیمات درست است که مانند یک دوربین DSLR به شما آزادی عمل نمی‌دهد ولی بخش بزرگی از آن قابلیت‌ها را پوشش می‌دهد و به همین دلیل نیز کیفیت برداشت تصاویر در وضعیت‌های مختلف می‌تواند برای عکاسانی که از هواوی Y9s استفاده می‌کنند، بسیار مفید باشد. البته بار دیگر یادآور می‌شویم که باید با این تنظیمات آشنا باشید و بعد به سراغ آن‌ها بروید.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هواوی Y9s یک دوربین تکی با حسگر 16 مگاپیکسلی است که پکیجی استاندارد در تصویر برداری را برای شما به ارمغان می‌آورد ولی نکته بسیار مهم این است که این دوربین علیرغم کیفیت خوب خود، اصلی‌ترین خصیصه مربوطه را به شکل پاپ آپ یا همان جهنده بودن دوربین به کاربران عرضه می‌کند. تصاویر برداشت شده با دوربین این تلفن همراه بسیار مناسب هستند ولی در عمل یک گزینه رویایی و بی‌نظیر را برای شما ایجاد نمی‌کنند.

قابلیت‌هایی مانند واقعیت افزوده و هوش مصنوعی بر روی این دوربین نیز حاضر هستند ولی دیگر خبری از عکاسی با زاویه دید بسیار باز نیست. این دوربین سلفی در برداشت رنگ‌ها و نور محیطی نیز بسیار مناسب است ولی عکاسی با آن در محیط‌های کم نور چندان جالب از کار در نمی‌آید.

کلام پایانی

در پایان باید گفت که اصلی‌ترین معایب دوربین هواوی Y9s به فیلم‌برداری آن بازمی‌گردد. البته این امر به معنی ضعیف بودن خروجی فیلم‌های این دستگاه نیست بلکه عدم وجود سیستم پایدارسازی تصویر در زمان لرزش و مواردی از این دست که قابلیت‌های اضافه هستند به عنوان مشکلات اصلی دوربین در هواوی Y9s محسوب می‌شوند. این دوربین می‌تواند به شما حس و حال حرفه‌ای بودن را القا کند و بدون شک تعریفی بسیار مناسب از ساده‌سازی عکاسی با حس و حال نزدیک به حرفه‌ای را برای کاربران مبتدی ایجاد کرده است.

1 در مورد “تجربه عکاسی با هواوی Y9s: شبیه به عکاسان حرفه‌ای”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH