کوچک با قابلیت‌های بزرگ (بررسی 5 دوربین کامپکت جدید)

معمولا هر چه حجم و ابعاد یک ابزار الکترونیکی کم می‌شود، از تعداد قابلیت‌ها و امکانات آن نیز کاسته می‌شود. دوربین‌های جمع و جوری که با نام کامپکت در بازار فروخته می‌شود نیز فاقد برخی امکانات مرسوم هستند. اما تلاش شرکت‌های تولید کننده این محصولات آن است تا با بکارگیری قطعات ظریف‌تر، خلاف این قاعده کلی را به شما اثبات کنند و حاصل این تلاش هم دوربین‌های کامپکت جدیدی است که هیچ چیز از مدل‌های DSLR با لنزهای عظیم‌الجثه‌شان کم ندارند. این دوربین‌های فوق‌العاده ظریف به راحتی در جیب جای می‌گیرند و با عکس‌های استثنایی خود شما را شگفت زده می‌کنند. در این مقاله سعی داریم شما را با پنج نمونه از بهترین آن‌ها آشنا کنیم.

Leica D-Lux Titanium
این دوربین زیبا، گران‌ترین مدل مورد بررسی در این مقاله است که امکانات فراوانی دارد و کار با آن نیز بسیار ساده است. آیا این کامپکت زیبا می‌تواند برنده عنوان بهترین شود؟
Nikon P300
این دوربین بسیار کوچک بزرگ‌ترین دیافراگم را دارد و در عین حال کار با آن هم راحت است. عملکرد عالی P300 در حوزه فیلم‌برداری یکی دیگر از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.
Sigma DP2x
این مدل به خاطر ثابت بودن فاصله کانونی‌اش شما را به عصر دوربین‌های آنالوگ می‌برد و به موجب بهره‌مندی از یک سنسور سه لایه، عکس‌هایی به سبک فیلم‌های سینمایی می‌گیرد.
Canon PowerShot S100
این دوربین بسیار کوچک در صدر جدول سری Powershot قرار می‌گیرد و از نظر تنوع در مهارت‌ها هم با دوربین‌های DSLR برابری می‌کند.
Ricoh GR Digital IV
این مدل فاقد قابلیت زوم اپتیکال می‌باشد و در اصل برای عکاسان حرفه‌ای ساخته شده که مجموعه‌ای کاملی از کنترل‌های دستی را نیز در خود دارد.

نکات مهم در انتخاب یک دوربین کامپکت

سهولت استفاده
دوربینی که پیدا کردن دکمه شاتر آن زمان زیادی می‌گیرد هیچ ارزشی ندارد، حتی اگر کیفیت عکس‌های آن بی‌نظیر باشد. کاربرپسند بودن یک محصول از جمله نکات کلیدی در انتخاب آن است.
وزن و ابعاد
همه این دوربین‌ها از نوع کامپکت یا کوچک هستند و کم‌ترین انتظاری که از این محصولات می‌رود آن است که به راحتی در جیب شوار جای بگیرند.
کیفیت تصویر
شاید این دوربین‌ها ابعاد کوچکی داشته باشند اما همگی قیمت بالایی دارند و بالا بودن کیفیت عکس نوعی ضرورت برای آن‌ها محسوب می‌شود و در کنار این مسئله، انتظار می‌رود که کیفیت فیلم‌های HD این دوربین‌ها هم در سطح مطلوبی قرار داشته باشد.
عملکرد خوب در تمامی حالت‌ها
همه مدل‌های این شماره هم قابلیت عکس‌برداری دارند و هم فیلم‌برداری، اما آیا تمامی آن‌ها می‌توانند خود را با شرایط نوری محیط تطبیق دهند و کیفیت عکس‌های Macro ،Portrait و Landscape این محصولات در حد مطلوبی قرار دارد؟

اطلاعات اضافه (بر وزن نون اضافه!!)

دیافراگم
دریچه بزرگ موجود روی لنز یک دوربین در بازترین وضعیت آن را دیافراگم گویند. هر چه یک دیافراگم بزرگ‌تر باشد (عدد F کوچک تر باشد) نور بیشتری بر حسگر دوربین تابیده شده، سرعت شاتر کم‌تر و در نتیجه میزان محوی تصویر کمتر می‌شود.
ISO
همان حساسیت نوری دوربین است که هرچه بالاتر رود، سرعت شاتر هم کم‌تر می‌شود و در مقابل میزان نویز و خطوط ریز موجود در عکس هم افزایش پیدا می‌کند.
RAW
عکس‌های فشرده شده با فرمت RAW حاوی جزئیات بالایی هستند که از طریق حسگر ثبت شده‌اند و با استفاده از آن‌ها عکاس با آزادی عمل بیشتری می‌تواند نتیجه کار خود ویرایش کند. اما نکته مهم در ارتباط با عکس‌های RAW آن است که در قیاس با فرمت‌های دیگر حجم بیشتری دارند.
اندازه کانونی ثابت
اغلب مدل‌های کامپکت به همراه لنز مخصوص برای زوم عرضه می‌شوند اما در برخی، برای افزایش کیفیت اپتیکال عکس و گستره دیافراگم از لنزهای ثابت استفاده شده که همین مسئله عملکرد دوربین را در حوزه‌های دیگر تحت‌الشعاع قرار داده است.

Leica D-Lux Titanium
اگر معیار ما برای انتخاب بهترین محصول طراحی و ظاهر آن بود، این دوربین با اختلاف امتیاز بالا از رقبای خود در صدر جدول قرار می‌گرفت. بدنه این مدل که با الهام از دوربین شیک و زیبای D-Lux 5 ساخته شده با لایه‌ای از تیتانیوم پوشانده شده است تا ظاهری هر چه زیباتر بیابد. یک کیف چرمی ایتالیایی هم در کنار این دوربین زیبا عرضه می‌شود تا مشتری با همان نگاه نخست شیفته‌اش شود و بدون هیچ مقاومتی آن را خریداری کند. برای ویرایش عکس‌هایتان هم می‌توانید از نرم‌افزار Adobe Lightroom 3 که به همراه دوربین عرضه می‌شود، استفاده کنید. این لوازم جانبی با کیفیت و طراحی زیبا، تا حدودی قیمت بالای D-Lux Titanium را توجیه می‌کند اما نقاط قوت این محصول تنها در این‌ها خلاصه نمی‌شود چرا که کیفیت عکس آن هم در حد عالی قرار دارد و تا ISO 800 عکس‌ها نویز پایین و وضوح خوبی دارند. این دوربین در میان مدل‌های مورد بررسی در این مقاله بالاترین میزان حساسیت (ISO 12800) را دارا است که در آن، عکس‌ها نویز بالایی پیدا می‌کنند و بهتر است به همان حساسیت‌های پایین بسنده کنید.
اغلب تنظیمات این دوربین تنها با یک یا دو کلیک قابل انتخاب می‌باشند و به همین دلیل می‌توان گفت که کار با آن حتی برای مبتدیان راحت است. علاوه بر این، برای تغییر فوکوس و نرخ طول به عرض تصاویر هم تنها کافی است که از دکمه‌های لغزنده اطراف لنز استفاده کنید. جای هیچگونه نگرانی برای حرفه‌ای‌ها هم نیست؛ منوهای متعدد در نظر گرفته شده برای این محصول امکان اعمال تنظیمات بیشتر را برای این دسته از کاربران فراهم می‌کند. در پایان می‌توان گفت که تنها مانع موجود میان این دوربین زیبا و مشتریانش قیمت بالای آن است.

این دوربین علاوه بر آنکه بسیار زیبا به نظر می‌رسد، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد اما به خاطر قیمت بالایش نمی‌توان آن را در صدر جدول این مقاله قرار داد.

Nikon Coolpix P300
ظاهر این دوربین جیبی مشکی‌رنگ و کوچک، اندکی با دیگر مدل‌های این شماره فرق دارد و در قیاس با آن‌ها ارزان‌تر به نظر می‌آید. مخاطبان هدف برای این دوربین بیشتر افراد مبتدی و تازه‌کار هستند تا کسانی که که به صورت جدی این حرفه را دنبال می‌کنند. بنابراین با وجود آنکه مجموعه کاملی از کنترل‌های دستی در اختیارتان قرار می‌گیرد خبری از آپشن مربوط به گرفتن عکس‌های غیرفشرده RAW نیست و به طبع، تغییرات و تنظیمات محدودی را می‌توان در محیط نرم‌افزارهای ویرایشی چون فتوشاپ در آن‌ها اعمال کرد. عکس‌های این دوربین با فرمت JPEG ذخیره می‌شوند که کیفیت‌شان پایین‌تر از حد انتظار است. در حساست‌های پایین مثلا 160 و 200 کیفیت عکس‌ها در حد مطلوب است و علاوه بر رنگ‌های پر طراوات و زنده، حداکثر جزئیات را در خود دارند اما در حساسیت‌های بالاتر از 400، نویز عکس‌ها به مسئله‌ای جدی تبدیل می‌شود و در بالاترین حد آن یعنی ISO 3200 این مشکل به شدت بغرنج می‌شود. اگر بخواهیم از نقاط قوت Coolpix P300 بگوییم باید به دیافراگم واید f/1.8 و همچنین فناوری ضد لرزش آن اشاره کنیم که امکان عکاسی در کم‌نورترین محیط‌ها را نیز برایتان فراهم می‌کند.
ابعاد بسیار کوچک و بدنه محکم دو مشخصه اصلی این دوربین هستند که با همان نگاه نخست مورد توجه قرار می‌گیرند اما متأسفانه تعداد دکمه‌های تغییر حالت یا مود دستگاه بسیار اندک است و امید می‌رود که در مدل آتی این دوربین که با نام تجاری P310 به بازار می‌آید، این مشکل برطرف شود. همین مسئله تغییر تنظیمات را به فرایندی زمان‌بر تبدیل می‌کند؛ برای نمونه انتخاب ISO، مسافت‌سنج و یا تغییر فوکوس دوربین نیاز به 4 بار فشردن دکمه مربوطه دارد که با توجه به قابلیت‌های دیگر دوربین‌های مدرن می‌توان گفت ایرادی جدی محسوب می‌شود.

این دوربین با توجه به قیمت مناسبش گزینه خوبی برای خرید است اما عدم پشتیبانی آن از فرمت غیر فشرده RAW و عدم وجود دکمه‌های کافی برای انتخاب مود دلخواه از جمله نقاط ضعف اساسی آن محسوب می‌شود.

Sigma DP2x
مهم‌ترین ویژگی DP2x حسگر بسیار عالی آن است که هم‌سطح با دوربین‌های DSLR قرار دارد. این حسگر به سه لایه تقسیم شده است که هر کدام، یکی از سه رنگ اصلی را در بر می‌گیرند و در نهایت عکس‌هایی به سبک فیلم‌های سینمایی و با رنگ‌های آنالوگ ایجاد می‌کنند.
مزیت دیگر به کارگیری این حسگر سه لایه، افزودن بیشترین میزان جزئیات به عکس‌هاست که با استفاده از رنگ‌هایی منحصربفرد به نمایش گذاشته می‌‌شوند. با پایین آوردن ISO دوربین به ارقام 50 و 100، کیفیت و وضوح تصاویر به طرز شگفت‌آوری افزایش پیدا می‌کند. اگر نویز بسیار کم تصاویر را در کنار این کیفیت عالی قرار دهیم به جرأت می‌توانیم بگوییم که کیفیت عکس‌های این دوربین از همه مدل‌های مورد بررسی در این مقاله بهتر است.
اما متأسفانه این همه داستان نیست؛ DP2x از نظر طراحی و امکانات اندکی قدیمی به نظر می‌رسد. شاید این موضوع از برخی جهات قابل چشم پوشی و حتی تحسین‌برانگیز باشد اما سهولت استفاده از دوربین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کار عکاسی را به دردسر می‌اندازد. مکانیزم فوکوس خودکار دوربین بیش از اندازه کند عمل می‌کند، خبری از زوم اپتیکال نیست، و نمایشگر بیش از حد کوچک آن هم وضوحی برابر با 240×320 پیکسل دارد که در قیاس با مدل‌های دیگر اندکی مضحک به نظر می‌رسد. بالاترین ISO در نظر گرفته شده برای این دوربین برابر با 1600 است، هر چند نویز تصاویر در تمامی حساسیت‌های آن کم‌تر از مدل‌های دیگر این مقاله است. نبود حالت خودکار یکی دیگر از ایرادات وارده به این دوربین است که کار را برای مبتدیان دشوار می‌کند، اما به یاد داشته باشید که DP2x برای مبتدی‌ها طراحی نشده و تنها در دستان یک عکاس حرفه‌ای، تمامی قابلیت‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

کار با این دوربین نه چندان معمولی تا حدودی ناامیدکننده است اما در دستان یک عکاس حرفه‌ای و ماهر به خوبی قابلیت‌های خارق‌العاده خود را به نمایش می‌گذارد.

Canon Powershot S100
بدنه مات مشکی‌رنگ و کوچک این دوربین ظاهری بی‌نهایت ساده به آن بخشیده است، با این همه باید بدانید که S100 عنوان بهترین مدل بررسی شده در این مقاله را از آن خود کرده و با اقتدار در صدر جدول قرار می‌گیرد. در واقع هر یک از قابلیت‌ها و امکانات این دوربین، بهترین است.
بارزترین ویژگی مهم Powershot S100 کیفیت کم‌نظیر عکس‌های آن است. شرکت Canon مدعی است که در ساخت این مدل از دانش چندین ساله‌اش در تولید حسگرهای دیجیتال بهره گرفته است. این ویژگی در کنار دیافراگم واید f/2.0 لنز دوربین و پردازشگر جدید DIGIC 5 آن باعث شده که تا ISO 800، عکس‌ها شفاف و عاری از هرگونه نویز باشند. حتی با افزایش این حساسیت تا بالاترین میزان آن یعنی ISO 6400 هم عکس‌ها نویز پایینی دارند. S100 در حوزه فیلم‌برداری هم خوش می‌درخشد و می‌تواند با نرخ 24 فریم بر ثانیه فیلم‌هایی با فرمت 1080p ضبط کند. این دوربین همچنین قابلیت ساخت کلیپ‌ با وضوح پایین‌تر را هم دارد و قادر است با نرخ 120 و حتی 240 فریم بر ثانیه تصاویر حرکت آهسته بسازد.
از نظر مجموعه امکانات هم می‌توان گفت که S100 چیزی کم ندارد: GPS (یا سامانه موقعیت‌یاب جهانی)، طیف گسترده‌ای از فیلترهای هنری، عکاسی با فرمت RAW، و عکس‌برداری پیاپی با نرخ هشت عکس فول سایز در کمتر از یک ثانیه، همگی از جمله امکانات و قابلیت‌های فوق‌العاده این دوربین به شمار می‌روند.
این ساخته Canon از نظر سهولت کاربری هم در صدر جدول این مقاله قرار دارد. علیرغم وجود مجموعه کاملی از کنترل‌های دستی، امکان تغییر مود دوربین با استفاده چرخک روی بدنه، حلقه پیرامونی لنز، و سایر دکمه‌های موجود در قسمت پشت بدنه نیز فراهم است. به لطف همین دکمه‌ها به ندرت پیش می‌آید که نیازی به استفاده از منوهای نمایشگر پیدا کنید. S100 یک دوربین کامپکت تمام عیار است؛ احسنت!

عکس‌های این دوربین کوچک وضوح بسیار خوبی دارند و مجموعه کاملی از امکانات برای آن در نظر گرفته شده است و در یک کلام می‌توان آن را ایده‌آل‌ترین مدل کامپکت برای علاقمندان به عکاسی نامید.

Ricoh GR Digital IV
این دوربین در واقع برای کاربران حرفه‌ای ساخته شده و جایگزین خوبی برای مدل‌های گران قیمت DSLR است. علت این ادعا هم لنز واید (با دیافراگم f/1.9)، سیستم فوق سریع فوکوس خودکار، و در نهایت مجموعه کاملی از تنظیمات و حالت‌های عکاسی در نظر گرفته شده برای آن است.
این دوربین قادر است عکس‌هایی با کیفیت بسیار عالی از سوژه‌های دلخواه شما بگیرد، هرچند با در نظر گرفتن قیمت بالایش، این کم‌ترین چیزی است که از Digital IV انتظار می‌رود. تصاویر آن دقت رنگ خوبی دارند و چنانچه ISO یا حساسیت دوربین در پایین‌ترین حد خود قرار داشته باشد نویز تصاویر کم و در حد قابل قبول خواهد بود؛ از این رو می‌توان گفت که این محصول برای عکاسی در فضای باز و اوقات روز بهترین انتخاب است. متأسفانه عکس‌هایی که در حساسیت‌های بالا و محیط‌های کم نور گرفته می‌شوند چندان با کیفیت از کار در نمی‌آیند و دانه‌ها و خطوط ریز نویز به خوبی در آن‌ها مشهود است.
این دوربین کامپکت در مقایسه با مدل‌های دیگر این مقاله نه کاربردی‌ترین است و نه بیشترین امکانات را دارد. لنز آن از نوع ثابت می‌باشد و قابلیت زوم اپتیکال را ندارد. فیلم‌های ضبط شده با این دوربین از نوع HD نیستند و ظاهرا این قابلیتی است که در مورد آن چندان فکری نشده است. به غیر از سوکت جداگانه روی بدنه برای اتصال فلاش اکسترنال و همچنین خط فرضی داخل نمایشگر که برای گرفتن عکس‌های صاف و متوازن نمایش داده می‌شود، قابلیت جالب دیگری برای این دوربین در نظر گرفته نشده است. خلاصه کلام اینکه خرید Digital IV به آن‌هایی که به دنبال ابزارهای مدرن هستند، توصیه نمی‌شود چرا که امکانات این دوربین به هیچ وجه در سطح انتظار نیست.

این دوربین از نظر کامل بودن کنترل‌گرها گزینه مناسبی برای حرفه‌ای‌هاست اما از نظر تنوع مهارت‌ها و قابلیت‌ها بازنده رقابت با حریفان سرسخت خود است.

سخن پایانی
دوربین Ricoh علاوه بر فوکوس خودکار سریع مجموعه‌ای از آپشن‌ها برای اعمال تنظمات دستی را در خود دارد اما بهترین مدل کامپکت این شماره نیست چرا که کیفیت فیلم‌های محصول Nikon با توجه به قیمت پایینش در حد بسیار عالی می‌باشد هرچند عملکرد آن در حوزه‌های دیگر چندان تعریفی نیست. اگر بخواهیم از میان گران‌ قیمت‌های این مقاله هم یکی را انتخاب کنیم باید بگوییم که دوربین Sigma در شرایط نوری مناسب بهترین عکس‌ها را می‌گیرد و Leica هم بالاترین محدوده حساسیت یا ISO را دارد اما هیچیک از این‌ها توان برابری با Canon S100 را ندارد. این دوربین از نظر ابعاد، سهولت کاربری، عملکرد و امکانات با اقتدار کامل در صدر جدول محصولات این مقاله قرار می‌گیرد.

[box type=”info”] Canon PowerShot S100
Big Smile ابعاد کوچک، توان بالا، کاربری آسان، عکس‌های با کیفیت
Unhappy فاقد سوکت جداگانه برای اتصال فلاش

Leica D-Lux 5 Titanium
Big Smile ظاهر شیک و زیبا، تنوع در تعداد مهارت‌ها، کاربرپسند، محدوده بالای ISO
Unhappy قیمت بالا، عدم پشتیبانی از فیلم‌برداری 1080p

Sigma DP2x
Big Smile قابلیت گرفتن عکس‌های فوق‌العاده با کیفیت
Unhappy فوکوس خودکار کُند، قیمت بالا، وضوح پایین فیلم‌های ویدیویی، نامناسب برای تازه کارها

Nikon Coolpix P300
Big Smile کیفیت بالای عکس‌ها در حساسیت‌های پایین، فیلم‌برداری 1080p
Unhappy عدم پشتیبانی از فرمت RAW، صدای زیاد در حساسیت‌های بالا، نبود کنترل‌گرهای مورد نیاز روی بدنه

Ricoh GR Digital IV
Big Smile فوکوس خودکار سریع؛ فراهم بودن امکان اعمال تغییرات گسترده در تنظیمات دوربین
Unhappy فاقد قابلیت زوم اپتیکال و ضبط فیلم‌های HD، پیچیدگی رابط کاربری برای تازه‌کارها [/box]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH