آمار فروش کامپیوتر‌های شخصی در سال 2020 نسبت به سال قبل کاهش می‌یابد

بازار جهانی فروش کامپیوتر‌های شخصی (PC) در سال 2019 بسیار پررونق بود. آمار فروش کامپیوتر‌های شخصی در طی سال 2019 بهترین عملکرد خود را طی یک دهه اخیر داشته است. البته، رشد این آمار، مدیون پایان یافتن عمر ویندوز 7 مایکروسافت است.

پیش‌بینی می‌شود که فروش کامپیوتر‌های شخصی در سال 2020 نسبت به سال 2019 کم‌تر شود. گزارش جدید وب‌سایت Canalys نشان می‌دهد که وجود برخی عوامل باعث می‌شوند که فروش این دستگاه‌ها در بهترین حالت ممکن تا 3.4 درصد در سال 2020 سقوط خواهد کرد.

فروش کامپیوتر‌های شخصی

جدیدترین گزارش تحلیلی این وب‌سایت دو روز پیش منتشر شد؛ Canalys تمامی اطلاعات موجود خود را به منابع مختلفی، مانند فروشندگان تجهیزات، ODMها، OEMها، شرکت‌های مسئول زنجیره تامین، شرکای تجاری، خرده‌فروش‌ها و عرضه‌کنندگان مستقل نرم‌افزارها (ISV) محدود نکرد و برای اولین بار، تاثیرات شیوع ویروس کرونا را برروی فروش کامپیوتر‌های شخصی پیش‌بینی کرد و آن را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد. همانطور که می‌دانید، شیوع ویروس کرونا چندین کشور جهان، از جمله چین و قاره آسیا را درگیر خود کرده است.

طبق تجزیه‌وتحلیل Canalys، دو سناریو برای بهترین و بدترین شرایط بازار کامپیوتر‌های شخصی بر اثر شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی شده است. عمده‌ترین تفاوت این دو سناریو به منظور درنظر گرفتن مدت زمانیست که برای شیوع ویروس کرونا مطرح می‌شود. زیرا در سناریوی بد، می‌توان ادامه یافتن فرآیند شیوع این ویروس را در چین و سایر نقاط جهان شاهد باشیم. در بهترین حالت نیز شیوع ویروس متوقف شده و کشور‌ها برای جلوگیری موفقیت‌آمیز از ادامه فرآیند شیوع آن وارد عمل می‌شوند.

فروش کامپیوتر‌های شخصی

بیشترین تاثیر منفی بر کارخانه‌های سازنده قطعات کامپیوتری مستقر در شهر ووهان چین و برخی از شهرهای دیگر، مانند یانگ ژو وارد شده است. زیرا این کارخانه‌ها قادر به ادامه کار نیستند. بخش‌های اصلی این مجتمع‌های تولیدی به دلیل کمبود نیروی انسانی از کار افتاده‌اند. محدودیت‌های جانبی در مورد شرایط کار وضع شده توسط دولت چین نیز باعث شده که ادامه فرآیند تولید سخت‌تر از قبل شود. چنین مواردی، به سرعت برق و باد، تاثیرات خود را برروی بازار کامپیوتر‌های شخصی اعمال خواهند کرد. البته، خبرهایی از برخی شرکت‌های مونتاژکننده قطعات کامپیوتری، مانند فاکسکان، کوانتا، کومپال و ویسترون به گوش می‌رسد که فرآیند تولید کامپیوتر‌های شخصی در کارخانه‌های چین به صورت جزئی و با حداقل ظرفیت از سر گرفته‌اند.

خرده‌فروشان کامپیوتر‌های شخصی نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند و شرکت‌های تامین‌کننده بازار طی دو هفته گذشته، پیام‌هایی از فروشندگان اصلی کامپیوترها مبنی‌بر ارسال محصولات و قطعات تا 14 هفته (سه برابر زمان معمولی) دریافت کرده‌اند. در این موضوع نیز یکی دیگر از چالش‌های تولید و تامین محصولات کامپیوتری در بازارها مطرح می‌شود.

فروش کامپیوتر‌های شخصی

به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا به عنوان بازار شماره یک کامپیوتر‌های شخصی در جهان، تاثیرات کمبود قطعات کامپیوتری را به طور ملموس‌تر حس خواهد کرد. البته، با توجه به این که اکثر فروشندگان محصولات کامپیوتری به دلایل مختلف دیگری، مانند تحریم‌های وارداتی کالاها از چین توسط دولت آمریکا، ظرفیت انبار‌های خود را افزایش داده‌اند، این تاثیرات از اواخر سه‌ماهه دوم سال 2020 مشاهده خواهد شد.

سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی یک بازه زمانی عالی برای فروش کروم‌بوک‌ها و دیگر نوت‌بوک‌ها خواهد بود، زیرا دولت ایالات متحده تقاضاهای زیادی برای خرید این محصولات به منظور تجهیز مدارس داشته است. احتمال می‌رود که تمامی فروشندگان در مواجهه با کمبود محصولات، فروش چنین محصولاتی به دولت آمریکا را در اولویت خود قرار دهند.

مشتریان خارج از چین، تنها با مشکل کمبود عرضه کامپیوتر‌های شخصی و قطعات آن درگیر خواهند شد. همین موضوع منجر به افزایش شدید قیمت‌ها شده و در نتیجه، کاهش تقاضا برای خرید محصولات کامپیوتری را به دنبال خواهد داشت.

در بهترین سناریو پیش‌بینی می‌شود که تولید محصولات تا آوریل سال جاری به ظرفیت سابق و عادی خود بازگردد. در این حالت، قوی‌ترین ضربه به فروش محصولات کامپیوتری در سه‌ماهه اول و دوم سال جاری وارد می‌شود و این بازار در سه‌ماهه سوم و چهارم به حالت طبیعی برمی‌گردد. در نتیجه، انتظار می‌رود که فروش کامپیوتر‌های شخصی در سراسر جهان تا پایان سال 2020 به میزان 3.4 درصد کاهش یابد. در صورت نیاز به بررسی جزییات می‌توان این آمار را هم در نظر گرفت که فروش محصولات کامپیوتری در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی به میزان 10 درصد و در سه‌ماهه دوم حدود 9 درصد افت خواهد کرد. در نهایت، بازار فروش کامپیوتر‌ها در سه‌ماهه سوم سال 2020 به روند عادی خود بازمی‌گردد.

در بدترین حالت ممکن، پیش‌بینی شده است که سطح تولید محصولات تا اواخر ماه ژوئن به حالت عادی برنمی‌گردد. بنابراین، فروش محصولات کامپیوتری در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال 2019 کاهش قابل‌توجهی خواهد داشت تا این که بازار مورد بحث در سه‌ماهه آخر سال 2020 به شرایط قبلی برگردد.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود که محصولات کامپیوتری در سراسر این کره خاکی، به میزان 21 درصد در سه‌ماهه نخست، 23 درصد در سه‌ماهه دوم و 6 درصد در سه‌ماهه سوم (نسبت به سال گذشته) دچار افت فروش شوند. این بازار در سه‌ماهه آخر سال جاری میلادی، افزایش 13 درصدی را به همراه ثبات نسبی تجربه خواهد کرد.

با مشاهده‌ آمار و ارقام و بررسی سناریو‌ها می‌توان نتیجه گرفت که بازار محصولات کامپیوتری در سال 2020 نسبت به سال 2019 با افت 9 درصدی مواجه خواهد شد. این روند کاهشی ناشی از فروش ضعیف محصولات در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی در کل جهان است که باعث می‌شود فرآیند آغاز ثبات بازار تا سه‌ماهه آخر سال به تاخیر بیافتد.

خوشبختانه، وب‌سایت تحلیلی Canalys با اطمینان از صحبت‌های خود اعلام کرد که بهترین سناریو به احتمال 80 درصد پیروز خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH